Gjest Hønemor69 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 I fjor begynte gutten min som da var 9 år å skvette i buksen på dagtid. Ikke mye, men såpass at han ville skifte klær flere ganger daglig. Vi dro til fastlege som ikke fant noe unormalt, og ble bedt om å se det an. Gjerne et års tid. Det forsvant etter noen måneder, og har ikke kommet tilbake. Jeg tror en årsak til tissingen kan være at han ikke gikk på do iløpet av skoletiden, fylte opp blæren og fikk litt "overfølsom" blære. Jeg registrerte i denne tiden at han spente magemusklene når han f.eks. lå på sofaen og så på tv, og at dette ble en uvane. I fjor måtte han også brennes i nesen da han ofte blødde neseblod. Dette førte til at han fikk en rur i nesen som sikkert irriterte litt. I perioder snufser han veldig, og sier han kjenner noe i bihulene, samtidig som han sier det er en vane. Nå i det siste har han begynt å trekke pusten veldig dypt, holde den litt og så slippe den ut. Altså nok en (u)vane som jeg ikke finner en årsak til. Jeg lurer på hvor vanlig det er at unger får "tics" som flytter seg, og om det er noen grunn til å få sjekket noe. Foreløpig har jeg bare gjort ham litt oppmerksom dersom uvanene "tar av", og da roer han ned. Jeg må også påpeke at han er aktiv, i godt humør (dog med de vanlige svingningene), glad i skolen, god matlyst og har mange venner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288358-10-%C3%A5ring-med-uvaner-som-henger-seg-opp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Tics er ganskje vanlig hos barn, skyldes ufrivilling muskelaktivitet, det kan anta mange former.Kommer før 18 års alder Det du beskriver passer. med tics.Symptomene kan skifte,som regel finner man ingen sikker årsak, men stress er nevnt som mulig forklaring. Sterotypier kan likne på Tics,tvangshandlinger kan også likne på tics. Når det gjelder vannlatingen tror jeg noe av problemet ligger i at han ikke tømmer seg ordentlig, tar seg ikke tid nå han er på do.Han må la doseansen ta litt tid. Et bilde på at han ikke tømmer seg fullstendig kan du få ved å ta en ultralydundersøkelse av blæren etter at han har tisset. Den viser hvor mye urin som står igjen i blæren Fastlegen vil kunne hjelpe deg med time hos en urolog på sykehusete ditt. Når det gjelder Tics synes jeg du skal overse det og ikke lage oppstyr, overse det slik du har gjort.Den beste behandlingen er å ikke gjøre noe, men blæren synes jeg skal undersøkes som nevnt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288358-10-%C3%A5ring-med-uvaner-som-henger-seg-opp/#findComment-2314183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.