Gå til innhold

Vil ha sex lek i barnehagen!!

Anbefalte innlegg

http://www.barnehage.no/PBLnytt/2007nr6/PBL-Nytt%201,10-12.pdf

Den er litt mer nyansert enn tabloidene, selv om den også har en journalistisk vinkling som går ut på at ikke alle nødvendigvis er enige. Det hadde jo ikke vært noe å skrive om ellers.

Og så legger jeg til for n'te gang at vi som har vært foreldre i den barnehagen, aldri har merket noen spesiell fiksering på temaet. Verken fra barnehagens, styrerens eller ungenes side.

Som mange av dere vet, er jeg en gammel, snerpete kjerring som ikke har noe problem med å åpne kjeften når det trengs. Så jeg hadde nok ikke latt meg kue av en forstyrret seksualradikaler.

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

20

• laban

16

• Rhea Silvia

4

• Speak

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sol123456

Jeg syns ikke noe om dette. Ikke i det hele tatt.

I barnehagen der min datter gikk før pågikk det til tider sex-lek. Jeg vet ikke i hvilken grad de ansatte var klar over det, det ble aldri nevnt av de voksne.

Og hvorfor syns jeg dette er et problem?

Jo - for barna greier ikke helt å sette grenser verken for seg selv eller andre. Det vil alltid være noen barn i barnehagen som har vært utsatt for overgrep eller "sex-lek" med større barn - og som ikke vet hva som er akseptabelt og ikke.

Min datter kom hjem fra barnehagen flere ganger fortvilet over at spesielt ett annet barn gikk langt over streken (stakk henne "i tissen" med gjenstander eller med fingeren, ofte som en slags "straff" hvis de hadde kranglet i leken, for eksempel). Mye i dette ene barnets atferd tydet på at "noen" hadde lært barnet noe om sex, og det var ikke verken uskyldig eller søtt på noen måte.

Min datter fortalte også at noen andre barn gjemte seg vekk og drev med "å stikke hverandre i tissen", og en gang hadde noen andre holdt henne fast mens en stakk henne i tissen.

Ved å tillate seksuell lek i barnehagen er man med på å tillate overgrep. Det å ufarliggjøre og gjøre denne typen sex-lek til noe dagligdags river man ned barnas barrier.

Helt enig med deg. opplevde selv en del ubehagelige episoder som liten. Blant annet større barn som dro meg inn i en kjeller og tvang meg til å kle av meg. Og eldre gutter som lurte meg inn i skogen og skulle leke sexlek. Dette var bare en av tingene som var starten på en uheldig utvikling for meg (men selvsagt mange andre faktorer). Ved å oppheve grenser for hva som er akseptabelt så muliggjør vi i mye større grad overgrep av forskjellig slag.

Gjest sol12345

"Jeg begynte tidlig å onanere for meg selv om kvelden, uten at de voksne hadde noe med det å gjøre. Jeg ble da ikke undertrykket av at de ikke snakket til meg. Men samtidig er jeg glad for at jeg ikke fikk smekk på fingrene og beskjed om å holde fingrene over dyna."

Jeg vil si det er noe HELT annet å la barn få prøve ut sin seksualitet på egenhånd, på sitt eget rom, enn å oppfordre til seksuelle orgier i det offentlige rom, som jo barnehagen er!!

Det er sånn jeg opplever dette høres ut, og jeg ville IKKE tillate at mitt barn fikk gå i en slik fri barnehage! Jeg har ingen tro på at dette er sunt for barnets utvikling, hverken seksuellt eller emosjonellt.

Kjære vene, når skal man liksom ikke få lov til å ha sex da???? Man får åpne for bordeller og sexrom på alle arbeidsplasser i Norge, så man også som voksen kan videreutvikle denne sexuelle orgie-vanen man fikk dannet seg som barn, med kollegaer og andre, når man måtte føle på det!

Bra skrevet!

Ja, men det er ikke inntrykket man får ved å lese saken.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/15/515133.html

''- Det eneste som er helt sikkert, er at barn før eller siden vil leke seksuelle leker og undersøke hverandre i barnehagen.''

Jeg kan ikke huske jeg noensinne hadde noe ønske om det da jeg gikk i barnehagen. Sannsynligvis ville det vært ganske ille for meg om jeg hadde fått det inntrykket at det var noe alle burde gjøre.

''- Barna kan få se på hverandre og utforske hverandres kropper. De kan leke doktorleker, mor og far-leker, rumpeleker, puleleker, de kan danse nakne og onanere. Dette skal ikke stoppes. Men seksualiteten deres skal også sosialiseres, slik at det skal ikke være lov å for eksempel ta seg på tissen når man sitter og spiser, sier Friis.''

Dette blir litt selvmotsigende. Hvor skal grensen gå da? Det er jo for eksempel ikke "lov" for voksne mennesker å danse nakne og leke puleleker på jobb. Jeg er selvfølgelig klar over at barna er mindre sjenerte vesner og at sjenansen etter hvert, men jeg ser ingen grunn til å lære dem at seksualitet er noe privat.

''- Folk tenker kanskje at det er merkelig, og årsaken til det tror jeg er at de mener seksualitet tilhører voksenlivet. Men barnehagen er et sted hvor barn av ulike kjønn og aldre møtes, og da er det helt naturlig at de utforsker den seksuelle delen av livet, sier Friis.''

Seksualitet tilhører ikke bare voksenlivet, men seksualitet mellom mennesker tilhører voksenlivet. Man risikerer at barn som ikke vil leke sex-leker vil føle seg sære. Og når blir de så gamle at sex hører privaten til? 5 år, 10 år, 12 år?

Denne seksuelle frigjortheten går for langt.

Annonse

Barn gjør jo det! Noen er mer aktive en anndre, noen gjør de mer skjult enn andre. Rumper og tiss er jo det mest spennende av alt.

Jeg har lest artikkelen og klarer ikke å lese det andre får ut av den: Jeg leser ingen oppfordring, ingen opplæring, ingen skal og måå og bør, men mer en diskusjon: Hva gjør vi når dette faktisk skjer?

Jeg er mer redd for pripne voksne med seksuelle frustrasjoner som hyler opp om et barn koser med seg selv eller ligger sammen med ett annet barn og "koser". Så lenge dette er kos og lek, og ingen tvang, så ser jeg ingenting galt i det. Å danse naken kan være flott, så lenge barna synes det er komfortabelt. Grenser om hva og hvor ting er riktig å gjøre, skal de selvsagt lære. Og sine EGNE grenser.

Jeg er mye mer bekymret for at barn/unge skal holde på slilkt når de er 10 år og eldre, da er det plutselig mer "alvor" i det... Men kanskje er det lettere å sin nei når de har fått utfrskel sine egne grenser som små... ? (vet ikke)

''Jeg er mye mer bekymret for at barn/unge skal holde på slilkt når de er 10 år og eldre, da er det plutselig mer "alvor" i det... Men kanskje er det lettere å sin nei når de har fått utfrskel sine egne grenser som små... ?''

Men hvordan skal man lære dem at det er greit å leke puleleker når de er 4 år, men når de begynner på skolen er det forbudt?

''- Det eneste som er helt sikkert, er at barn før eller siden vil leke seksuelle leker og undersøke hverandre i barnehagen.''

Jeg kan ikke huske jeg noensinne hadde noe ønske om det da jeg gikk i barnehagen. Sannsynligvis ville det vært ganske ille for meg om jeg hadde fått det inntrykket at det var noe alle burde gjøre.

''- Barna kan få se på hverandre og utforske hverandres kropper. De kan leke doktorleker, mor og far-leker, rumpeleker, puleleker, de kan danse nakne og onanere. Dette skal ikke stoppes. Men seksualiteten deres skal også sosialiseres, slik at det skal ikke være lov å for eksempel ta seg på tissen når man sitter og spiser, sier Friis.''

Dette blir litt selvmotsigende. Hvor skal grensen gå da? Det er jo for eksempel ikke "lov" for voksne mennesker å danse nakne og leke puleleker på jobb. Jeg er selvfølgelig klar over at barna er mindre sjenerte vesner og at sjenansen etter hvert, men jeg ser ingen grunn til å lære dem at seksualitet er noe privat.

''- Folk tenker kanskje at det er merkelig, og årsaken til det tror jeg er at de mener seksualitet tilhører voksenlivet. Men barnehagen er et sted hvor barn av ulike kjønn og aldre møtes, og da er det helt naturlig at de utforsker den seksuelle delen av livet, sier Friis.''

Seksualitet tilhører ikke bare voksenlivet, men seksualitet mellom mennesker tilhører voksenlivet. Man risikerer at barn som ikke vil leke sex-leker vil føle seg sære. Og når blir de så gamle at sex hører privaten til? 5 år, 10 år, 12 år?

Denne seksuelle frigjortheten går for langt.

''Denne seksuelle frigjortheten går for langt''

Er veldig enig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...