Gå til innhold

Gruer meg til å amme


Tullerull

Anbefalte innlegg

Jeg har termin om tre uker, og nå gruer jeg meg skikkelig til å amme. Da jeg fikk datteren min for tre år siden måtte jeg gi opp ammingen etter 4 uker. Da hadde vi slitt oss gjennom SÅRE brystvorter, tre brystbetennelser og natt på natt med tårer og angst. Allerede på føden var det grusomt vondt da hun sugde på brystet. Hun hadde gulsott, var kvalm og sløv og var ikke interessert i å suge. Det var vanskelig for henne å få tak i den litt flate brystvorten min, og da jeg endelig fikk "hektet henne på" gråt vi begge to, og det var så vondt at jeg bare satt og grudde meg til hun skulle skifte bryst. Ofte satt jeg og gråt om nettene og grudde meg til hun våknet og skulle ha bryst igjen. Brystvortene var såre og blødende. Jeg fikk tette melkeganger hele tiden, og ble anbefalt å pumpe meg. Det resulterte i at produksjonen økte mer og mer og jeg fikk mer og mer tette melkeganger, som igjen ga brystbetennelse med høy feber og store smerter.

Denne vonde sirkelen kom jeg meg ikke ut av, og tilslutt sa helsesøster at jeg burde slutte å amme, ikke minst for min egen del. Det var virkelig deilig å bli kvitt melken i brystene, og ikke minst angsten for hvert måltid. Brystvortene tok lang tid å heles, og på den ene mangler faktisk litt av selve vorten.

I dag oppdaget jeg litt råmelk som piplet ut fra det ene brystet, og da kjente jeg frykten komme sigende igjen. Jeg vil så gjerne få til å amme denne gang! Er det noe jeg kan gjøre på forhånd? Kan brystene herdes på noen måte? Jeg vet alt om lufttørring av brystene, albueskjell, sugeteknikker, utdrivingsrefleks osv. Jeg prøvde ALT!

Håper på noen gode tips og litt oppmuntring, for jeg GRUER meg sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trenger virkelig ikke å gå like ille denne gangen! Ville bare sende deg en liten oppmuntring, har nemlig hørt om flere med kjempeproblemer forrige gang som ammet lett som ingenting neste gang. Tenk positivt!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Tullerull. Jeg forstår godt at du gruer deg om du forventer å få det slik som sist. Om man er obs på hva problemet var sist så har jeg veldig god erfaring med at ammingen går ganske greit neste gang. I ditt tilfelle tror jeg det har det mye å gjøre med sugetak og ammestilling. Vær veldig obs med en gang etter fødsel om du ligger og ammer. Er det det minste vondt så ta barnet vekk og få hjelp til påhekting igjen. Så snart du klarer, så sett deg opp for å amme. Da har du bedre oversikt. Ta av tepper på barnet slik at du kan holde det mer kontrollert. Få hjelp til å få barnet til å gape stort og form brystet slik at det passer til barnets munn. Tvillingstillin/under armen stilling er veldig nyttig ved litt flate brystknopper. Husk at barnet skal melke melkesjøene ikke brystknoppen. Det er derfor viktig at det brune området er mykt og ikke overfyllt med melk. Amm hyppig jevnlig gjennom døgnet. Gjør det fortsatt vondt etter et par sugetak så ta barnet bort og start på nytt. Det er viktig at du unngår å bli sår for da er det inngangsport for bakterier. Skulle du likevell bli veldig sår så be om å få tatt bakterieprøve av brystknoppen og melken slik at du eventuelt kan få raskt behandling. Ubehandlet bakterieinfeksjon på brystknoppen kan føre til en kraftig brystbetennelse. Da du hadde problemer med tilstoppede melkeganger så var nok årsaken at barnet ikke hadde godt nok tak slik at brystet ikke ble melket effektivt. Be om hjelp på avdelingen og at peronalet skal stå ved siden av deg å se på hele prosessen til du klarer å få lagt til godt nok. Er det ammehjelper der du bor så kan du også ta kontakt med dem for å få flere råd før fødselen. Det hadde vært hyggelig om du kommer tilbake til dette forumet og forteller om det går bra eller ved behov for mere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ronja røverdatter

Bare et lite tips: På barselavdelingen jobber det både barnepleiere og jordmødre. Der, som alle andre steder, har de ansatte ulike områder de er "spesialister" på. Mitt inntrykk var at barnepleierne hadde generelt bedre greie på amming og ammestillinger enn jordmødrene. Det er selvfølgelig farlig å generalisere, og det finnes helt sikkert unntak, men da jeg ba om ekstra hjelp til ammingen da jeg lå på barsel, fikk jeg barnepleiere (m/spesielt god innsikt i amming) som skulle følge meg opp. Uten den hjelpen jeg fikk på sykehuset, tror jeg jeg hadde gitt opp. Nå går det i hvert fall veldig bra med brystvortene.

Ikke vær redd for å be om hjelp, håper det gå bedre denne gangen. Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Kjære Tullerull. Jeg kjenner igjen beskrivelsen av brystvortene fra min første sønn. Det var så vondt!

Nå er mitt neste barn tre måneder og vi fullammer og brystvortene er ikke vonde i det hele tatt!!!!!

Mitt beste råd er at du bør mase og mase og mase på sykehuset med å få hjelp til å få lagt til barnet. Jeg hang i ringeklokka i ett kjør denne gangen og fikk hjelp med å legge ham til om og om og om igjen. Og brystvortene ble litt såre nå også, men da fikk jeg hjelp til å stelle dem så de ble fine igjen på noen timer. Og til slutt fikk vi til ammestillingen skikkelig slik at brystene ikke ble såre selv om vi ammet i timer på timer i starten.

Lykke til både med fødsel og ammingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...