Gå til innhold

Siste cellegift rett om hjørnet - glad og redd

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Nå er det nesten ti måneder siden snuppelura vår ble syk. Det har vært ti lange måneder, der alt har blitt snudd opp ned for familien vår. Måneder som har vekslet mellom dyp fortvilelse, engstelse og redsel - men også mye glede, forhåpninger og nyvunnet styrke.

Nå er siste cellegiftkuren like rundt hjørnet. Det vi har lengtet etter siden lillejulaften i fjor. Etter den er ferdig, må vi regne minst to måneder, før snuppelura begynner å bli seg selv igjen. Da er vi inne i en ny jul.

Det føles rart å være kommet så langt - og jeg er veldig splittet. På den ene siden: jeg TROR dette skal gå bra, og er lykkelig over at hun skal få slippe å bli brutt ned av sterk medisin gang på gang på gang - og at hun skal få "bli seg selv" igjen.

På den annen side: Så lenge hun har vært under behandling, har jeg tenkt at kreftcellene ikke har mulighet for å vokse eller formere seg. Når behandlingen er over, KAN det være noen celler igjen som har overlevd all strålinga og cellegiften - og da KAN kreften blomstre opp igjen. De neste årene blir snuppelura fulgt nøye opp - men jeg vet at engstelsen vil være der hele tida...

Derfor er det vanskelig for meg, når venner og slekt sier : Er du ikke glad for at dere snart er ferdige?

Jeg vet at det vil ta mange år før vi er "ferdige" - men forhåpentligvis er vi ferdige med all behandling nå. Snuppelura vil også ha virkninger av behandlingen så lenge hun lever (infertilitet, mulig veksthemming)

Men alt i alt: Vi er glade for at hun nå skal slippe mer cellegift - og krysser alt vi har for at den tøffe behjandlingen hun har vært igjennom, har tatt knekken på jævelskapen.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

17

• laban

3

• frosken

2

• Mirabell

1

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Det er godt å høre at dere har kommet så langt og dere snart vil få en mer normal hverdag igjen:-)

Håper du har noen å snakke med om den bekymringen som du kommer til å ha i bakhodet i lang tid fremover. Den vil sannsynligvis ligge der som et slags "bakteppe" selv om dere nå går mye bedre tider i møte. Ofte vil omgivelsene være litt vel opptatt av at man skal "fokusere på det positive", og det kan føre til at det er vanskelig å finne rom for også å snakke om bekymringen og den "sorgen" et slikt sykdomsforløp som dere har vært igjennom, også medfører.

Vi er mange som har tenkt på dere fra tid til annen dette året, og jeg setter pris på at du deler med oss hvordan det går:-)

Så godt dere har kommet så langt, og at dere sbnart er ferdige. Håper inderlig at behandlingen har tatt knekken på faenskapet, og at hun blir helt frisk, og at hun slipper en eneste slik behandling til resten av sitt liv. Synes du er utrolig sterk, og forstår godt du er redd for oppbluss.

Håper dere har et støtteapparat dere kan snakke med for å bearbeide tankene.. Sikkert kjempetøft å gå gjennom. Ønsker dere av hele mitt hjerte MASSE lykke til! Og god bedring til snuppa deres. Stakkars lita.. en tøff start på livet har hun jammen fått.

*Stor klem til alle dere*

Som mor er det ikke vanskelig å forestille seg at det må være utrolig tøft å gå igjennom det dere nå har vært igjennom, men det er umulig å fullt ut forstå _hvor_ tøft det er.

Min erfaring med kreft går 'andre veien', dvs mine foreldre. Og jeg kjenner veldig godt igjen følelsene du skriver om når det gjelder det at man er 'ferdig' med behandling. Min mor er nå p.t. "ferdig" med behandling og hun er symptomfri. Men jeg er likevel ikke 'tilbake' der jeg var før diagnosen ble stilt - jeg klarer ikke å slappe helt av og tenke at vi nå er helt 'ferdig'.

*stor klem* til dere og med ønske om en riktig god jul sammen!! (litt tidlig å si det nå, men det passet liksom*S*)

Som mor er det ikke vanskelig å forestille seg at det må være utrolig tøft å gå igjennom det dere nå har vært igjennom, men det er umulig å fullt ut forstå _hvor_ tøft det er.

Min erfaring med kreft går 'andre veien', dvs mine foreldre. Og jeg kjenner veldig godt igjen følelsene du skriver om når det gjelder det at man er 'ferdig' med behandling. Min mor er nå p.t. "ferdig" med behandling og hun er symptomfri. Men jeg er likevel ikke 'tilbake' der jeg var før diagnosen ble stilt - jeg klarer ikke å slappe helt av og tenke at vi nå er helt 'ferdig'.

*stor klem* til dere og med ønske om en riktig god jul sammen!! (litt tidlig å si det nå, men det passet liksom*S*)

Jeg ble også litt "juleorientert" (det ligner på begynnende julestemning) for første gang i år av Kavas innlegg :-)

Annonse

Gjest Jente31

Jeg har ikke kommentert dine innlegg tidligere, for jeg har ikke visst hva jeg skal si i en slik sammenheng.

Men jeg håper og krysser alle fingre og tær for dere for at dette skal gå bra, og ønsker dere virkelig alt godt fremover.

*Klem*

Her gjelder det å ta en dag om gangen, selv om det sikkert ikke er det minste lett!!!

Dere får fokusere på at dette tross alt er svært positivt og at de aller eller fleste barn som får kreft overlever :-)

Jeg håper dere får et mye bedre år 2008 enn år 2007 har vært!!

*klem*

Huff, det er så utrolig vanskelig å tenke på dette, fordi jeg har ei som er omtrent like gammel og klarer ikke å forestille meg hvor ille det har vært for dere å følge henne inn og ut av sykehuset i 10 hele måneder... Tårene triller og jeg håper virkelig at de har fått tatt knekken på absolutt alt av kreft-celler, og at hun kommer til å være frisk resten av livet. Håper dere klarer å ta dere litt av parforholdet og andre barn samtidig. Og at du klarer å ta litt vare på bare deg selv og. Det er viktig.

Kjempefint at du oppdaterer oss her. Det er nok mange som tenker på dere innimellom, plutselig kommer tankene "søren, hvordan går det egentlig med hun datra til KaVa..." og da er det godt å se at det iallfall ser ut til å gå bra med henne nå.

Lykke til videre!!

Her gjelder det å ta en dag om gangen, selv om det sikkert ikke er det minste lett!!!

Dere får fokusere på at dette tross alt er svært positivt og at de aller eller fleste barn som får kreft overlever :-)

Jeg håper dere får et mye bedre år 2008 enn år 2007 har vært!!

*klem*

Jeg er veldig fokusert på at de fleste barn overlever - og har hele tida tenkt at _selvsagt_ skal snuppelura være med i den delen av statistikken. 99 prosent av tida er jeg sikker på det. Men likevel kommer glimtvis realismen i at det faktisk _er_ en annen mulighet der.

Likevel har du helt rett: Det er ikke annet å gjøre enn å ta en dag av gangen - og glede seg over alle de fine dagene som er - og ta de vonde hvis de kommer.

Huff, det er så utrolig vanskelig å tenke på dette, fordi jeg har ei som er omtrent like gammel og klarer ikke å forestille meg hvor ille det har vært for dere å følge henne inn og ut av sykehuset i 10 hele måneder... Tårene triller og jeg håper virkelig at de har fått tatt knekken på absolutt alt av kreft-celler, og at hun kommer til å være frisk resten av livet. Håper dere klarer å ta dere litt av parforholdet og andre barn samtidig. Og at du klarer å ta litt vare på bare deg selv og. Det er viktig.

Kjempefint at du oppdaterer oss her. Det er nok mange som tenker på dere innimellom, plutselig kommer tankene "søren, hvordan går det egentlig med hun datra til KaVa..." og da er det godt å se at det iallfall ser ut til å gå bra med henne nå.

Lykke til videre!!

Takk for hyggelige ord. Jeg skjønner godt at det går ekstra innpå, når man har en på samme alder.

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...