Gå til innhold

Barna skader seg alltid hos svigers

Gjest Unger som nesten klatrer i gardinene

Anbefalte innlegg

Gjest Unger som nesten klatrer i gardinene

Vi synes det er helt topp om noen vil låne barna våre, men om de er noen timer hos svigers kommer de som regel hjem med blåmerker, kuler i hodet eller skubbsår. Vi er ikke foreldre av den overbeskyttende typen, vi er mye ute, og de har tidlig fått prøve seg på tohjulssykkel (uten støttehjul), de får spikke, klatre, og er aktive barn som går i utebarnehage. Problemet hos svigers er at de alltid girer ungene opp, gjerne med å gi dem is eller godteri, og de er veldig herjete av seg, typisk er kappløp ned trappa, hopping i sofaen, voldsom kiling så kaffekoppene spretter veggimellom.Ungene blir så urolige av slikt, mye mer enn av aktiv lek med andre unger (men de synes jo det er morsomt), og som regel ender det med dumme mamma/ kjipe svigerdatter som til slutt ber barna om å roe seg siden det nærmer seg leggetid. Dessverre er det ikke så lett å ta opp ting med dem, det blir gjerne dårlig stemning og jeg som stikker kjepper i hjulene for leken.

Ungene er av den aktive typen fra naturens side, og trenger absolutt ikke å gires opp enda mer, det virker som om de rett og slett kobler ut ørene da de blir så ivrige i leken. Overtrøtte unger som gires opp så tid de grader, og så skader seg, er heller ikke moro, de blir vanskelige å roe og alt blir liksom galt.

En annen faktor er jo at vi voksne ikke får ført en normal samtale, det blir jo hyl og hvin, og hver gang et barn passerer så blir det kilt, "jaget" ut på kjøkkenet osv. Jeg blir helt ør i hodet.

Trenger noen gode tips her nå... på forhånd tusen takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288515-barna-skader-seg-alltid-hos-svigers/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet, skulle tro jeg hadde skrevet dette innlegget selv!! Akkurat som hos svigers hos oss også.. På søndag var vi der og jeg var helt ør i hodet da jeg kom hjem. En ting er at ungene fikk kake siden det var bursdag i huset, men i tillegg stakk svigermor sjokolade til minsten, og hun TÅLER IKKE sjokolade. Blir så høy av det og det har jeg sagt så mange ganger!! Grrr.. Føler akkurat som deg at jeg er den kjipe svigerdattera som alltid skal være så festbrems liksom. Men det er vi som må tvangsbære ungene hjem oppå skuldrene og prøve å roe ned stemingen noen og tredve hakk før de er i stand til å åpne ørene og høre hva vi har å si når vi kommer hjem..

Ja ja, jeg trøster meg med at de er verdens snilleste svigers og det er ikke vondt ment i det hele tatt, men skulle ønske de forsto at det er IKKE til barnas beste å gi den f.eks. sjokolade!!!

Prinsessesjefen

Herlighet, skulle tro jeg hadde skrevet dette innlegget selv!! Akkurat som hos svigers hos oss også.. På søndag var vi der og jeg var helt ør i hodet da jeg kom hjem. En ting er at ungene fikk kake siden det var bursdag i huset, men i tillegg stakk svigermor sjokolade til minsten, og hun TÅLER IKKE sjokolade. Blir så høy av det og det har jeg sagt så mange ganger!! Grrr.. Føler akkurat som deg at jeg er den kjipe svigerdattera som alltid skal være så festbrems liksom. Men det er vi som må tvangsbære ungene hjem oppå skuldrene og prøve å roe ned stemingen noen og tredve hakk før de er i stand til å åpne ørene og høre hva vi har å si når vi kommer hjem..

Ja ja, jeg trøster meg med at de er verdens snilleste svigers og det er ikke vondt ment i det hele tatt, men skulle ønske de forsto at det er IKKE til barnas beste å gi den f.eks. sjokolade!!!

Det er besteforeldres privilegium å kunne gi barnebarna en sjokolade i ny og ne, selv i de situasjonene der mamma og pappa sier nei. Ser ikke noe galt i dette.

Her i huset har farmor gjort det helt klart fra dag en om at hun ikke alltid kommer til å gjøre som vi ønsker.

Hun ga oss somtidig en smekke der det stod:

"Får jeg ikke lov av mamma og pappa, så spør jeg farmor og farfar" bare for å gi både foreldre og barn et hint om hvilke regler som gjelder :o)

Det er besteforeldres privilegium å kunne gi barnebarna en sjokolade i ny og ne, selv i de situasjonene der mamma og pappa sier nei. Ser ikke noe galt i dette.

Her i huset har farmor gjort det helt klart fra dag en om at hun ikke alltid kommer til å gjøre som vi ønsker.

"Får jeg ikke lov av mamma og pappa, så spør jeg farmor og farfar" bare for å gi både foreldre og barn et hint om hvilke regler som gjelder :o)

''Det er besteforeldres privilegium å kunne gi barnebarna en sjokolade i ny og ne, selv i de situasjonene der mamma og pappa sier nei. Ser ikke noe galt i dette.''

Men her var det snakk om en unge som ikke tåler sjokolade, som blir aldeles hyperaktiv av det og foreldrene har sagt det til besteforeldrene flere ganger, men de nekter å høre! (om du har svart på det innlegget jeg går ut ifra da) Jeg hadde tiltet om mine barns besteforeldre hadde gjort det, garantert.

Jeg er helt enig i at det er besteforeldreprivilegium å skjemme bort barnebarna, men det skal da ikke gå på helsa løs!

Annonse

''Det er besteforeldres privilegium å kunne gi barnebarna en sjokolade i ny og ne, selv i de situasjonene der mamma og pappa sier nei. Ser ikke noe galt i dette.''

Det samme kunne jeg sagt dersom det gjaldt mine to yngste barn. Jeg vet derimot hvordan det er å ha et barn (min eldste) som rett og slett ikke tåler sukker særlig godt. Vi har hatt mange episoder der hun har hylt og skreket og vært helt ute av balanse, nettopp fordi folk har så lyst å gi sjokolade eller annet søtt. Jeg tror man må ha et slikt barn selv for å forstå det fullt ut. Ingen kan finne på å gi et nøtteallergisk barn nøtter, men sjokolade går liksom an ;)

Datteren min får sjokolade og godterier hun også, men aldri på tom mage og aldri i store mengder. Nå er hun så stor at hun styrer dette selv og de gangene hun faller for fristelsen, har hun rett og slett vondt i hele kroppen etterpå :-(

Gjest heldiggrisenfjompenissen

Men her var det snakk om en unge som ikke tåler sjokolade, som blir aldeles hyperaktiv av det og foreldrene har sagt det til besteforeldrene flere ganger, men de nekter å høre! (om du har svart på det innlegget jeg går ut ifra da) Jeg hadde tiltet om mine barns besteforeldre hadde gjort det, garantert.

Jeg er helt enig i at det er besteforeldreprivilegium å skjemme bort barnebarna, men det skal da ikke gå på helsa løs!

Men i dette innlegget fikk jeg alldeles ikke inntrykk av at det var sjokoladen som var det verste,men at besteforeldrene faktisk lekte og herjet med ungene. Himmel så herlig å ha slike besteforeldre!!!

Er enig i at man ikke gir sjokolade til unger som virkelig ikke tåler det.

Men i dette innlegget fikk jeg alldeles ikke inntrykk av at det var sjokoladen som var det verste,men at besteforeldrene faktisk lekte og herjet med ungene. Himmel så herlig å ha slike besteforeldre!!!

Er enig i at man ikke gir sjokolade til unger som virkelig ikke tåler det.

Men - kappløp ned trappa, da...! *ser for meg ublidt møte med dørkarm og det som verre er*

Annonse

Kappløp ned trappa? Det hørtes ut som risikosport...

..som så mye annet barn gjør! Klatre HØYT i trær, ake ned bratte bakker i rasende fart, sette utfor bakker på ski uten å ha kontroll, hoppe på trampoline, sykle over tuer og steiner, springe mellom stoler og bord, slå kollbøtte, ustdødige barn på rulleskøyter... det meste er da risikosport, og er det ikke HERLIG?? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...