Gå til innhold

Hvordan forebygge trøske?


ronja røverdatter

Anbefalte innlegg

ronja røverdatter

Nå har jeg vært gjennom de fleste problemene knyttet til amming, unntatt s.k. "trøske" (det samme som sopp?)

Lurer derfor på hvordan jeg kan forebygge dette. Det høres ikke godt ut. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå å få det hos barnet mitt eller på brystene?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og lillegutt fikk det under fødselen. Jeg hadde soppinfeksjon i underlivet. Så min anbefaling for forebygging er canesten e.l før fødselen. Men det høres jo ut som det er litt sent.

Mange barn får trøske uten at mor får det. Det går ofte over av seg selv. Noen barn merker ikke at de har det engang. Trøske kommer jo av nedsatt immunforsvar, så god hygiene er da veldig viktig. Slik som vask av hender (også venner og bekjente) før man tar i babyen, kok smokker o.l

Også kan man smøre litt yougurt eller farris i babyens munn og på dine brystvorter.

Når jeg fikk trøske så hadde legen nesten ikke hørt om at mor kunne få det, så jeg regner ikke med at det er så vanlig med så veldig alvorlige angrep. Og skulle du få det så ble jeg og babyen kvitt alt i løpet av noen få dager (selv om kuren varer mye lenger)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ronja røverdatter.Synd å høre at du har hatt så mange problemer med ammingen, men det høres også ut som om du har klart å løse dem. Vedrørende sopp så vil jeg ikke anbefale at du bruker noe medikamenter forebyggende. det er egentlig ikke så mye du kan gjøre når det gjelder barnet, annet enn å være obs ombarnet får hvitt prikkete belegg i munnen. For å unngå Candida selv kan det hjelpe å ikke spise for mye søtsaker og å sprse youghurt eller melkesyretabletter om du av en aller annen grunn må ha antibiotika. Unngå sprekker og sår på brystknoppen og at de stadig er våte ved å gå med våte innlegg.Det viktigste er nok at du er obs på symptomene på sopp og at du da får hurtig behandling. Da går det som regel ganske greit over. Se eventuelt hva som tidligere er skrevet om dette.Lykke til fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ronja røverdatter

Takk for svar, begge to. Jeg har tatt to antibiotikakurer p.g.a. brystbetennelse, men spiser en youghurt hver dag. Så da får jeg bare være på vakt og krysse fingrene for at vi slipper dette.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...