Gå til innhold

Lekse 1.klasse


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Coriolis

Ja det er en god ide og er spennende og fører ofte til en mestringsfølelse av å kunne skrive, når det blir gjort på den rette måten. Man kan lære mye innimellom av å foregripe begivenhetenes gang.

og barna skal vel prøve seg litt frem og med lyder og bokstaver. det er ikke nødvendig at det blir korrekt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2316101
Del på andre sider

De driver vel kanskje med sånn "tulleskriving"? Det gjorde de en del i guttungens førsteklasse, i hvert fall. Ideen er at de bare skal skrive i vei med de bokstavene de kan og finne på underveis, det skal visst være bra for skriveutviklingen.

Da vi gikk på skole, var det jo mer sånn "skriv riktig eller ikke skriv i det hele tatt", mens det er annerledes nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2316219
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg syns det høres merkelig ut. Og merkelig at de bare har lært TO bokstaver! Min førsteklassing har lært en ny bokstav hver uke, og nå har de lært 7 eller 8 bokstaver.

Jeg har vært litt forundret over "leselekse" av typen "les ordene på side 37 sammen med en voksen. Der står det 5 ord som inneholder "ukas bokstav", så leser vi dem, eller gutten gjetter ut i fra bildene - og dett var dett.

Hittil har de ikke hatt skrivelekser ut over å øve på bokstavene. Nå skriver min gutt allerede, han kan alle de store bokstavene, og lærer de små fortløpende nå ( de lærer stor og liten bokstav samtidig ). Så han skriver av og til ord uten at det er lekse, men det har ikke vært gitt som lekse å bruke bokstaver de ennå ikke har lært.

Jeg skjønner ikke verdien i å gi barna "liksom-lekse". Greit for de som kan bokstavene, men at foreldrene må sitte og skrive bokstavene på et ark først slik at barnet kan kopiere, når man ikke har lært verken navnet på bokstaven eller lyden, det forekommer meg meningsløst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2316499
Del på andre sider

Jeg syns det høres merkelig ut. Og merkelig at de bare har lært TO bokstaver! Min førsteklassing har lært en ny bokstav hver uke, og nå har de lært 7 eller 8 bokstaver.

Jeg har vært litt forundret over "leselekse" av typen "les ordene på side 37 sammen med en voksen. Der står det 5 ord som inneholder "ukas bokstav", så leser vi dem, eller gutten gjetter ut i fra bildene - og dett var dett.

Hittil har de ikke hatt skrivelekser ut over å øve på bokstavene. Nå skriver min gutt allerede, han kan alle de store bokstavene, og lærer de små fortløpende nå ( de lærer stor og liten bokstav samtidig ). Så han skriver av og til ord uten at det er lekse, men det har ikke vært gitt som lekse å bruke bokstaver de ennå ikke har lært.

Jeg skjønner ikke verdien i å gi barna "liksom-lekse". Greit for de som kan bokstavene, men at foreldrene må sitte og skrive bokstavene på et ark først slik at barnet kan kopiere, når man ikke har lært verken navnet på bokstaven eller lyden, det forekommer meg meningsløst.

Ja, her skriver jeg ordet på en lapp og han "hermer". synes det er rart, men vi gjør det jo. Han kan alle bokstavene, men har ikke lært å skrive dem enda. De har lært to bokstaver, jeg synes de går veldig sakte frem....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2316621
Del på andre sider

Annonse

Leksen er nok basert ut ifra som en bakgrunn for øving i helordslesing, men lengde på ordet var nok noe drøy i forhold til alder og hvor tidlig i skoleåret det er enda..

Helordslesing er et veldig nyttig verktøy for å lære å lese, men dog må det jobbes mye med det på skolen og ungene må få god trening i hvert enkelt ord.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2316996
Del på andre sider

Leksen er nok basert ut ifra som en bakgrunn for øving i helordslesing, men lengde på ordet var nok noe drøy i forhold til alder og hvor tidlig i skoleåret det er enda..

Helordslesing er et veldig nyttig verktøy for å lære å lese, men dog må det jobbes mye med det på skolen og ungene må få god trening i hvert enkelt ord.

Helordslesing kan være et effektivt virkemiddel til å få barn til å gi fullstendig opp og drive gjettelek på høyt nivå.

Jeg har langt mer tro på god gammeldags mursteinspedagogikk, der det ene bygger på det andre. Barna får gå fra mestring til mestring, seier til seier. Helordslesning bør komme senere.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2317873
Del på andre sider

Jeg syns det høres merkelig ut. Og merkelig at de bare har lært TO bokstaver! Min førsteklassing har lært en ny bokstav hver uke, og nå har de lært 7 eller 8 bokstaver.

Jeg har vært litt forundret over "leselekse" av typen "les ordene på side 37 sammen med en voksen. Der står det 5 ord som inneholder "ukas bokstav", så leser vi dem, eller gutten gjetter ut i fra bildene - og dett var dett.

Hittil har de ikke hatt skrivelekser ut over å øve på bokstavene. Nå skriver min gutt allerede, han kan alle de store bokstavene, og lærer de små fortløpende nå ( de lærer stor og liten bokstav samtidig ). Så han skriver av og til ord uten at det er lekse, men det har ikke vært gitt som lekse å bruke bokstaver de ennå ikke har lært.

Jeg skjønner ikke verdien i å gi barna "liksom-lekse". Greit for de som kan bokstavene, men at foreldrene må sitte og skrive bokstavene på et ark først slik at barnet kan kopiere, når man ikke har lært verken navnet på bokstaven eller lyden, det forekommer meg meningsløst.

Jeg er så hjertens enig. Norsk er godt egnet for mursteinslæring og lydering.

Hva er vitsen med å lære bokstaver når de ikke får bruke dem i ord? Det blir jo døde kunnskaper.

Barna er supermotiverte for å _lese_ og _skrive_. Og det er en fest for dem og kunne lese f.eks. 'sol' eller 'is' på ordentlig. At de skjønner hva de gjør og hvorfor. Langt bedre enne å dille rundt med bokstaver man ikke får brukt til noe, for så å dille rundt med ord man ikke skjønner noe av.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2317874
Del på andre sider

Bare lært to bokstaver, altså én per mnd.????? Men lære både store og små bokstaver samtidig.

'Sjokolade'????

Sj-lyd, fire stavelser, ni bokstaver... Trøste og bære og stakkars dyslektikere! Noen barn synes kanskje dette er spennende. Men for de fleste blir det demotiverende liksomlesing og liksomskriving. De har gjort på liksom i årevis. På skolen vil de gjøre på ordentlig.

Lær barnet ditt s og o. Så kan dere lese og skrive blant annet sol, lo, is, si, los, sil. Sett til en E og barnet kan blant annet 'lese'!

;-)

Alt dette nymotens, heftige dillet forsinker lese og skriveinnlæringen med opp til et år for mange barn og driver dyslektikere til vannvidd og lese- og skrivevegring.

Slik de klager på at leseferdighetene har droppet i skolen i forhold til tidligere, bør de kanskje begynne å tenke over hvordan lærebøkene og ped.metodene var da alt var så mye bedre. Ikke bare skylde på sukker, uoppdragne unger, sløve foreldre og for mye TV og data.

Argh!!!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2317876
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Huska då mi eldste jente kom heim i første klasse med eit ark med masse tekst som ho skulle "lese". Ho kunne knapt ein bokstav. Ho såg meir opp i taket enn ned på arket. Eg var like fortvila som ho. Ho gjekk i den gang 3.klasse før ho lærte å lese.

Heldigvis gjekk dei fort vekk ifrå det opplegget. Nå lærer dei ein bokstav i veka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2317947
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Huska då mi eldste jente kom heim i første klasse med eit ark med masse tekst som ho skulle "lese". Ho kunne knapt ein bokstav. Ho såg meir opp i taket enn ned på arket. Eg var like fortvila som ho. Ho gjekk i den gang 3.klasse før ho lærte å lese.

Heldigvis gjekk dei fort vekk ifrå det opplegget. Nå lærer dei ein bokstav i veka.

Samme var det da min eldste skulle starte lesing.

H*n var kjempe motivert kombinert med flink og pliktoppfyllende.

Men de arkene. Jeg ble like forvilt som ungen. Helt hårreisende.

Barnet har den dag i dag sen lese hastiget- akkurat som de fleste andre i det kullet som startet det året...

TENK at våre barn blir brukt som test-kaniner på den måten.!

*MEGET irritert på norsk skolesystem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2317954
Del på andre sider

Huska då mi eldste jente kom heim i første klasse med eit ark med masse tekst som ho skulle "lese". Ho kunne knapt ein bokstav. Ho såg meir opp i taket enn ned på arket. Eg var like fortvila som ho. Ho gjekk i den gang 3.klasse før ho lærte å lese.

Heldigvis gjekk dei fort vekk ifrå det opplegget. Nå lærer dei ein bokstav i veka.

Akkurat de øynene på alle andre steder enn teksten høres kjent ut. Heldigvis går mine på en skole som var raske til å plukke vekk de dustebøkene. Men et visst reperasjonsarbeid ble det.

Hadde lyts til å sende regning til lærebokforfatteren og forlaget...

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2317993
Del på andre sider

Annonse

Samme var det da min eldste skulle starte lesing.

H*n var kjempe motivert kombinert med flink og pliktoppfyllende.

Men de arkene. Jeg ble like forvilt som ungen. Helt hårreisende.

Barnet har den dag i dag sen lese hastiget- akkurat som de fleste andre i det kullet som startet det året...

TENK at våre barn blir brukt som test-kaniner på den måten.!

*MEGET irritert på norsk skolesystem*

Er det ikke nesten tragisk fasinerende hvordan diskusjonen omkring lærebøker og pedagogiske metoder er totalt fraværende i skolekvalitetsdebatten?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2317997
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Er det ikke nesten tragisk fasinerende hvordan diskusjonen omkring lærebøker og pedagogiske metoder er totalt fraværende i skolekvalitetsdebatten?

mvh

Ja, tenk det du!

Noen reformer er for reformen og ikke for at barna skal lære best mulig.

Eksempler fra skolehverdag til eldstebarnet:

Norsk: ja, det leseopplegget som fulgte reform -97 her- hvor ungene skulle lese tekster uten å kunne bokstavene.

Engelsk: og ungene skulle lære engelsk med tekster og sang, mens pugging av gloser var "fy-fy".

Jeg startet da med tillitt til skolen, og førsøkte hjelpe mine barn i henhold til skolens opplegg. Ungene ble skadelidende (i skole-flinkhet sammenheng).

Så med yngstebarnet har jeg gitt blaffen i skolens opplegg. Lærte barnet å lese selv før skolestart, og har lært h*n mye engesk ved å selv snakke engelsk hjemme jevnlig + ved opphold i England. Tilsvarende snik-innlæres andre fag også ved samtale og lek her hjemme når det passer

H*n er meget skoleflink- men får ikke "tilrettelagt" undervisning i skolen deretter. Tvert om gir skolen h*n beskjed om å ikke gjøre for mye. Dvs h*n kan ikke jobbe med lekser hver dag. Til det inneholder ukas arbeidsplan alt for lite. Så alle lekser gjøres på 30 minutter i løpet av uka nå i 5 klasse. Altfor lite, spør du meg. Hvordan skal barnet da innarbeide gode lekserutiner?????

*vedvarende meget irritert og oppgitt over den norske skole*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2318053
Del på andre sider

Ja, tenk det du!

Noen reformer er for reformen og ikke for at barna skal lære best mulig.

Eksempler fra skolehverdag til eldstebarnet:

Norsk: ja, det leseopplegget som fulgte reform -97 her- hvor ungene skulle lese tekster uten å kunne bokstavene.

Engelsk: og ungene skulle lære engelsk med tekster og sang, mens pugging av gloser var "fy-fy".

Jeg startet da med tillitt til skolen, og førsøkte hjelpe mine barn i henhold til skolens opplegg. Ungene ble skadelidende (i skole-flinkhet sammenheng).

Så med yngstebarnet har jeg gitt blaffen i skolens opplegg. Lærte barnet å lese selv før skolestart, og har lært h*n mye engesk ved å selv snakke engelsk hjemme jevnlig + ved opphold i England. Tilsvarende snik-innlæres andre fag også ved samtale og lek her hjemme når det passer

H*n er meget skoleflink- men får ikke "tilrettelagt" undervisning i skolen deretter. Tvert om gir skolen h*n beskjed om å ikke gjøre for mye. Dvs h*n kan ikke jobbe med lekser hver dag. Til det inneholder ukas arbeidsplan alt for lite. Så alle lekser gjøres på 30 minutter i løpet av uka nå i 5 klasse. Altfor lite, spør du meg. Hvordan skal barnet da innarbeide gode lekserutiner?????

*vedvarende meget irritert og oppgitt over den norske skole*

Skolen blir ikke reformert for reformenes skyld, men pga en eller annen skoleleders eller ministers markeringsbehov. Skolen trenger ikke reformer og stadig nye fagplaner, men gode systemer for kontinuerlig evaluering og forbedring innenfor enkeltfag. Ikke minst med tanke på læremateriell.

En del reformer tar mål av seg til å være så nyskapende og revelusjonerende at de finner opp firkantede hjul. For det har ingen tenkt på og prøvd før.

Jeg har vært dypt sjokkert og fortvilt over en del lærebøker. Man må virkelig være høyt utdannet ekspert og kunne enormt masse fremmedord for å forklare fortreffeligheten ved et slikt møl.

Det som derimot har vært oppmuntrende er at jeg har truffet mange lærere som har et praktisk og funksjonelt forhold til pedagogikk i stedet for det høytravende teoretiske og ofte ubrukelige. Det gjør at mine barns læringsutbytte blir ganske bra likevel. Men det har krevd mye av både oss og lærerne.

Jeg finner mer håp for skolen når jeg ser på lærerkreftene enn når jeg ser på toppledelsen.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2318088
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Skolen blir ikke reformert for reformenes skyld, men pga en eller annen skoleleders eller ministers markeringsbehov. Skolen trenger ikke reformer og stadig nye fagplaner, men gode systemer for kontinuerlig evaluering og forbedring innenfor enkeltfag. Ikke minst med tanke på læremateriell.

En del reformer tar mål av seg til å være så nyskapende og revelusjonerende at de finner opp firkantede hjul. For det har ingen tenkt på og prøvd før.

Jeg har vært dypt sjokkert og fortvilt over en del lærebøker. Man må virkelig være høyt utdannet ekspert og kunne enormt masse fremmedord for å forklare fortreffeligheten ved et slikt møl.

Det som derimot har vært oppmuntrende er at jeg har truffet mange lærere som har et praktisk og funksjonelt forhold til pedagogikk i stedet for det høytravende teoretiske og ofte ubrukelige. Det gjør at mine barns læringsutbytte blir ganske bra likevel. Men det har krevd mye av både oss og lærerne.

Jeg finner mer håp for skolen når jeg ser på lærerkreftene enn når jeg ser på toppledelsen.

mvh

''En del reformer tar mål av seg til å være så nyskapende og revelusjonerende at de finner opp firkantede hjul. For det har ingen tenkt på og prøvd før''

Meget enig! Burde kanskje ta selvkritikk for at jeg ikke så at forrige reform- med den type lekser det innebar- var et firkantet hjul....

Ja, det er mange gode lærere, ingen tvil om det. Og det er de som ikke er like flinke. Har møtt begge varianter.

Det andre som har slått meg etter egne unger startet skole, er hvor involvert vi som foreldre må være. Da sammeligner jeg selvsagt med egen skoletid- hvor foreldres rolle var å spørre om leksene var gjort. Utover det gjorde de "ingenting" med skolearbeid.

Synes ikke det er så positivt at foreldre må bidra i slik stor grad som idag. Jeg frykter dette øker ulikhetene blant ungene. De som får god oppfølging hjemmefra har økte sjanser sammenlignet med de som ikke KAN få samme faglige oppfølging.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2318103
Del på andre sider

''En del reformer tar mål av seg til å være så nyskapende og revelusjonerende at de finner opp firkantede hjul. For det har ingen tenkt på og prøvd før''

Meget enig! Burde kanskje ta selvkritikk for at jeg ikke så at forrige reform- med den type lekser det innebar- var et firkantet hjul....

Ja, det er mange gode lærere, ingen tvil om det. Og det er de som ikke er like flinke. Har møtt begge varianter.

Det andre som har slått meg etter egne unger startet skole, er hvor involvert vi som foreldre må være. Da sammeligner jeg selvsagt med egen skoletid- hvor foreldres rolle var å spørre om leksene var gjort. Utover det gjorde de "ingenting" med skolearbeid.

Synes ikke det er så positivt at foreldre må bidra i slik stor grad som idag. Jeg frykter dette øker ulikhetene blant ungene. De som får god oppfølging hjemmefra har økte sjanser sammenlignet med de som ikke KAN få samme faglige oppfølging.

Ikke alle lærere er like flinke. Men jeg tror lærerne på fotfolkplan gis en ufroholdsmessig stor del av skylden for dårlig kvalitet i skolen. Har du noen gang hørt at noe bra i skolen tilskrives lærerne? Da er det metoder, frokost eller jeg vet ikke hva.

Så langt har mine barn vært serdeles heldige med sine lærere.

Mine foreldre overlot ikke mange komma i min skolegang til tilfeldighetene! Iblant til min store frustrasjon.

;-)

Men mine foreldre hadde nok aldri behov for å selv forsøke å spa opp lærebøker fordi det skolen hadde vært så uheldige å satse på ikke holdt mål. Eller lage egne oppgaver til oss.

Det jeg savner mest i dagens skole i forhold til den jeg selv gikk på er systematikken, oversiktligheten, ordenen og de klart definerte kravene. Skulle gangetabellen pugges, skulle alle kunne den på rams og ferdig med det. Så ble det brukt masse tid og ensidig fokus på 3-gangen, og så kunne vi den. Alle var flinke og lykkelige og firegangen sto for tur.

Da som nå, var det en fordel å ha foreldre som mine. Men de som hadde greie evner kunne klare seg bra "uten" foreldre. Mine barn har fått oppgaver så difuse at jeg ikke skjønner hvordan barn på langt høyere trinn skulle løst dem alene. Eller som en av oss foreldre skriker etter den andre for å løse....

;-)

Det hadde blitt bra om du og jeg fikk bestemme!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2318124
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ikke alle lærere er like flinke. Men jeg tror lærerne på fotfolkplan gis en ufroholdsmessig stor del av skylden for dårlig kvalitet i skolen. Har du noen gang hørt at noe bra i skolen tilskrives lærerne? Da er det metoder, frokost eller jeg vet ikke hva.

Så langt har mine barn vært serdeles heldige med sine lærere.

Mine foreldre overlot ikke mange komma i min skolegang til tilfeldighetene! Iblant til min store frustrasjon.

;-)

Men mine foreldre hadde nok aldri behov for å selv forsøke å spa opp lærebøker fordi det skolen hadde vært så uheldige å satse på ikke holdt mål. Eller lage egne oppgaver til oss.

Det jeg savner mest i dagens skole i forhold til den jeg selv gikk på er systematikken, oversiktligheten, ordenen og de klart definerte kravene. Skulle gangetabellen pugges, skulle alle kunne den på rams og ferdig med det. Så ble det brukt masse tid og ensidig fokus på 3-gangen, og så kunne vi den. Alle var flinke og lykkelige og firegangen sto for tur.

Da som nå, var det en fordel å ha foreldre som mine. Men de som hadde greie evner kunne klare seg bra "uten" foreldre. Mine barn har fått oppgaver så difuse at jeg ikke skjønner hvordan barn på langt høyere trinn skulle løst dem alene. Eller som en av oss foreldre skriker etter den andre for å løse....

;-)

Det hadde blitt bra om du og jeg fikk bestemme!

;-)

mvh

'' er systematikken, oversiktligheten, ordenen og de klart definerte kravene''

Ja, dette er også noe av det jeg savner i skolen i dag.

:-)

Hvorfor gikk "de" bort i fra det, da? Og så til fordel for firkantet hjul?!

;-)

Det jeg opplever som positivt i dag, er at ungene får trent seg i å eksponere seg. De presenterer ting via powerpoint, de står på scene og fremfører ting etc. Og dette har vært fra de gikk i første.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288577-lekse-1klasse/#findComment-2318211
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...