Gå til innhold

når amme etter antibiotika?

Anbefalte innlegg

Gjest AmmeMamsen

jeg har en datter på 1 år som jeg fortsatt ammer. I går tok jeg 1000mg Azitromax, engangsdose. Jeg ser at medikamentet har en halveringstid på 2-4 dager, og at det ikke er forenelig med amming. derfor pumper jeg og kaster melken. I tillegg bruker jeg Arcoxia 120 mg. 1 tablett i dag, og en tablett hver dag frem til lørdag 20.okt (totalt 3 tabletter) Når tilråder du at jeg kan amme igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288633-n%C3%A5r-amme-etter-antibiotika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er anbefalt at man ikke ammer ved bruk av Azitromax og heller ikke ved bruk av Arcoxia. Når halveringstiden av Azitromax er 2-4 dager og av Arcoxia omkring 1 døgn vil jeg anbefale at du venter 6 dager etter siste dose Azitromax og 3 dager etter siste dose av Arcoxia. Det er da fortsatt lave konsentrasjoner av stoffene, men så lave at det ikke vil bety noe for barnet.

Siden barnet ditt er 1 år gammel betyr ikke anbefalingen om ikke å amme etter en Azitomax-dose så meget, fordi man kan bruke denne medisinen ved infeksjoner hos barn over 6 måneder. Likevel er det tryggest å vente de anbefalte antall dager.

Det er anbefalt at man ikke ammer ved bruk av Azitromax og heller ikke ved bruk av Arcoxia. Når halveringstiden av Azitromax er 2-4 dager og av Arcoxia omkring 1 døgn vil jeg anbefale at du venter 6 dager etter siste dose Azitromax og 3 dager etter siste dose av Arcoxia. Det er da fortsatt lave konsentrasjoner av stoffene, men så lave at det ikke vil bety noe for barnet.

Siden barnet ditt er 1 år gammel betyr ikke anbefalingen om ikke å amme etter en Azitomax-dose så meget, fordi man kan bruke denne medisinen ved infeksjoner hos barn over 6 måneder. Likevel er det tryggest å vente de anbefalte antall dager.

hei.

tusen takk for svar.og beklager dobbeltpostingen, jeg rotet visst litt her.

jeg hoppet over siste dose med arcoxia for å kunne gjenoppta ammingen raskere, etter å ha lest litt i norsk legemiddelhåndbok forsto jeg at det nok var dette preparatet som er det mest problematiske med tanke på amming.

bør jeg fortsatt vente 6 dager da? eller kan jeg f.eks amme i morgen (mandag)? (jeg har altså bare tatt 2 tbl a 120 mg med arcoxia, en på torsdag og en på fredag)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...