Gå til innhold

Overvektig barn og en lærer som utestenger.

Anbefalte innlegg

Gjest anonym akkurat her

Jeg synes det høres ut som det er på tide med litt tyngre skyts. Når ungen er så overvektig at han ikke klarer å gå på turdag i samme fart som de andre, må noe gjøres. Foreldrene må på banen, selvom de ikke skjønner dette helt per i dag. Kanskje må hele familien få oppfølging av lege og kostholdsveiledere etter vedtak fra feks barnevernet - det kunne kanskje hjelpe på motivasjonen til foreldrene for å sette seg litt mer inn i kosthold. Det er greit at de elsker ungen sin, men de klarer tydeligvis ikke helt å ta vare på han ordentlig.

At lærerne bidrar til å gi ungen negative opplevelser under aktivitet er jo ikke akkurat imponerende...

Jeg syns det er feil fokus å kreve at alle barn skal greie det samme. Heller ikke blant oss voksne er alle like sterke, like raske eller like utholdende. Vi aksepterer at barna er på ulikt nivå i lesing, og tilpasser undervisningen deretter, men så skal man liksom ikke akseptere at barna har ulike fysiske forutsetninger?

Det å måle seg mot "alle de andre" er aldri en god målestokk.

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

18

• Lillemus

10

• double

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Dette gjelder nå ikke bare barn. Vi er bombardert med kunnskap om kosthold og sunn livstil. Det finnes masse sunne alternativer etc. Likevel så står vi altså overfor en overvektsepidemi.

Jo, men småunger er nå en gang prisgitt sine foreldre og den maten de får av dem. Vi som er voksne velger jaggu sjøl hva vi spiser og kan ikke skylde på noen andre om vi blir overvektige av feil kosthold.

Gjest anonym akkurat her

Bare ungen er flink til å spille piano, bør man ikke bry seg med overvekten.

Jeg er til en viss grad enig i at det er mange som har lett for å fraskrive foreldrene alt ansvar. Men det ER nå gjerne mer til det enn at foreldrene stapper usunn mat i ungene! Det er ikke BARE foreldrenes skyld - og uansett så er det lite fruktbart å starte med skyldspørsmålet. Det er ingen som blir mer vennligsinnede eller positivt innstilt av å bli fortalt hvor dumme og teite de er, eller at de selv er skyld i alt. Det er ikke konstruktivt i det hele tatt. Så selv stilt overfor foreldre som gjør en drøss med feil vil det normalt sett være bedre å ta tak i ting de kan håndtere enn å angripe dem for alt de gjør.

Jeg syns det er feil fokus å kreve at alle barn skal greie det samme. Heller ikke blant oss voksne er alle like sterke, like raske eller like utholdende. Vi aksepterer at barna er på ulikt nivå i lesing, og tilpasser undervisningen deretter, men så skal man liksom ikke akseptere at barna har ulike fysiske forutsetninger?

Men her er det ikke snakk om å være spesielt rask, men om å nå med normal gangfart! Når barnet er så overvektig at det er helseskadelig (som jeg antar ettersom foreldrene har fått kostholdsprogram og greier) så er det omsorgssvikt å si at "man skal ikke presse alle inn i samme mal, derfor skal barnet få være som det er"!

Jeg synes det høres ut som det er på tide med litt tyngre skyts. Når ungen er så overvektig at han ikke klarer å gå på turdag i samme fart som de andre, må noe gjøres. Foreldrene må på banen, selvom de ikke skjønner dette helt per i dag. Kanskje må hele familien få oppfølging av lege og kostholdsveiledere etter vedtak fra feks barnevernet - det kunne kanskje hjelpe på motivasjonen til foreldrene for å sette seg litt mer inn i kosthold. Det er greit at de elsker ungen sin, men de klarer tydeligvis ikke helt å ta vare på han ordentlig.

At lærerne bidrar til å gi ungen negative opplevelser under aktivitet er jo ikke akkurat imponerende...

"Det man kan gjøre ved å redusere matinntaket på sfo, er bare nok til å gi effekten av at ungen føler seg mislykket. Det vil neppe synes på vekten"

Husker du at du sa dette i den forrige diskusjonen vår?

Vel, nå har det seg slik at de allerede får hjelp av lege og kostholdseksperter etter at skolen og helsesøster reagerte.

En del av matprogrammet er å redusere antall brødskiver i løpet av sfo.tiden fordi han spiser mange brødskiver i løpet av den tiden.

Dessverre mener foreldrene det samme som deg i denne saken og nå snakker du om barnevernet.

Gjest anonym akkurat her

Jo, men småunger er nå en gang prisgitt sine foreldre og den maten de får av dem. Vi som er voksne velger jaggu sjøl hva vi spiser og kan ikke skylde på noen andre om vi blir overvektige av feil kosthold.

Ja, det hørtes jo så enkelt ut. Det er bare det at de fleste kostholdsråd går på at foreldrene bestemmer hva, barnet bestemmer HVOR MYE.

Dessuten tilbringer barn mye tid i barnehage og på SFO - hvor det er andre enn foreldrene som står for maten. Jeg har ikke overvektige barn, men har selv opplevd å komme i barnehagen hvor en av de ansatte med stolthet i stemmen forteller at i dag hadde de varme ostesmørbrød til lunsj, og akkurat min lille pode spiste faktisk FIRE SKIVER!

Jeg vil forestille meg at det må være ganske vanskelig å nekte barnet mer mat til middag eller en ekstra brødskive.

Annonse

Gjest anonym akkurat her

Men her er det ikke snakk om å være spesielt rask, men om å nå med normal gangfart! Når barnet er så overvektig at det er helseskadelig (som jeg antar ettersom foreldrene har fått kostholdsprogram og greier) så er det omsorgssvikt å si at "man skal ikke presse alle inn i samme mal, derfor skal barnet få være som det er"!

Det jeg prøver å si er at selv blant normalvektige barn så er det ikke alle som greier å henge med fysisk. Det er ikke alle som går like fort, eller er like raske til å løpe. Hvis læreren ser at ett eller flere barn alltid henger etter på tur og sliter, så syns jeg det er lærerens plikt å sørge for at tempoet senkes slik at alle kan være med og ha en hyggelig tur.

Jeg er helt enig med deg.

Det jeg prøver å si er at selv blant normalvektige barn så er det ikke alle som greier å henge med fysisk. Det er ikke alle som går like fort, eller er like raske til å løpe. Hvis læreren ser at ett eller flere barn alltid henger etter på tur og sliter, så syns jeg det er lærerens plikt å sørge for at tempoet senkes slik at alle kan være med og ha en hyggelig tur.

Joda, jeg skjønner det, men om barnet nå går så sakte at det vil ta en halvtime å gå rundt skoleanlegget så ødelegger jo det en god del for resten av ungene også. En vanskelig situasjon for alle parter.

Gjest anonym akkurat her

Joda, jeg skjønner det, men om barnet nå går så sakte at det vil ta en halvtime å gå rundt skoleanlegget så ødelegger jo det en god del for resten av ungene også. En vanskelig situasjon for alle parter.

Ja? Og så?

Jeg er til en viss grad enig i at det er mange som har lett for å fraskrive foreldrene alt ansvar. Men det ER nå gjerne mer til det enn at foreldrene stapper usunn mat i ungene! Det er ikke BARE foreldrenes skyld - og uansett så er det lite fruktbart å starte med skyldspørsmålet. Det er ingen som blir mer vennligsinnede eller positivt innstilt av å bli fortalt hvor dumme og teite de er, eller at de selv er skyld i alt. Det er ikke konstruktivt i det hele tatt. Så selv stilt overfor foreldre som gjør en drøss med feil vil det normalt sett være bedre å ta tak i ting de kan håndtere enn å angripe dem for alt de gjør.

"Det er ikke BARE foreldrenes skyld - og uansett så er det lite fruktbart å starte med skyldspørsmålet"

Der er jeg helt enig med deg.

Jeg blir ordentlig lei meg når jeg leser innlegget ditt. Hvordan kan en lærer - som har pedagogisk utdannelse og kunnskap om barn - legge opp til noe sånnt. Jeg er enig med deg i at dette kan danne grunnlag for ekskludering og mobbing. Og det gir ikke barnet noen form for "glede" over å være med på tur.

Hvis du har mulighet, gjør noe med det!

Bare ungen er flink til å spille piano, bør man ikke bry seg med overvekten.

Jeg er enig med "anonym akkurat her".

Og det utsagnet du kom med i den ene setningen din synes jeg virket svært hånlig. Håper det bare var ubetenksomt av deg.

Annonse

Gjest anonym akkurat her

Ja? Og så?

Jeg sendte litt for raskt.

Ja. Det er en vanskelig situasjon. Ja. Det går utover de andre barna, som ikke får brukt seg til sin egen grense.

Men likevel må man alltid ta hensyn til den svakeste.

Jeg sendte litt for raskt.

Ja. Det er en vanskelig situasjon. Ja. Det går utover de andre barna, som ikke får brukt seg til sin egen grense.

Men likevel må man alltid ta hensyn til den svakeste.

Da må man kanskje finne andre opplegg enn akkurat turgåing slik at alle barna får brukt seg litt mer og slik at ingen føler seg som et femte hjul på vogna.

Jeg synes faktisk ikke skolen bør ha aktiviteter som ikke alle kan være med på. Ungene kan da vel være ute i sitt nærmiljø, så kan de sprekeste springe mye og de andre springe mindre.

Vi har opplevd store forskjeller i tur-aktiviteten til våre gutter, selv om de gikk på samme skole, så jeg tror det er læreren som legger lista for høyt, og at han kan velge andre løsninger om han vil.

Vi har også en sønn som har problemer med å gå, men som har blitt tvunget ut på tur en gang i uka. Etter at vi fikk bekreftet at det var en skade som gjorde dette, valgte vi å ikke sende med ham ski og skøyter som er det han har mest problemer med. Alternativet var at han måtte gå på bena, være sammen med en annen klasse disse timene, eller at vi lot være å sende ham på skolen disse dagene.

Jeg følte med dette at han ble utestengt fra fellesskapet disse timene. Og han har problemer nok med det sosiale fra før, og trengte ikke denne behandlingen fra læreren.

Når de er større (4. klasse) går de ikke så mye på tur, og nå har han skiftet skole.

Men hvis de skal på turer der det kommer til å vises at forskjellen er så stor, kommer jeg til å la ham bli hjemme disse dagene!!!

Så kan det jo også være slik at foreldrene selv har vektproblemer de ikke klarer å ta tak i det.

Forøvrig så virker det som dere vet lite om barnevernet. Jeg kjenner en som arbeider der og hun sier listen ligger svært høyt når det gjelder feks å frata noen omsorgen. Hun forteller historer om hvordan hun feks vet at dette barnet her må lage alle måltidene selv. har en psykisk syk mor som ikke klarer å gi bra nok omsorg. Som regel så vil foreldrene gjerne ha hjelp og de inngår et slags samarbeid. Men det er ikke alltid foreldrene klarer å følge opp dette ,eller resultatet blir ikke som ønsket.

Jeg synes faktisk ikke skolen bør ha aktiviteter som ikke alle kan være med på. Ungene kan da vel være ute i sitt nærmiljø, så kan de sprekeste springe mye og de andre springe mindre.

Vi har opplevd store forskjeller i tur-aktiviteten til våre gutter, selv om de gikk på samme skole, så jeg tror det er læreren som legger lista for høyt, og at han kan velge andre løsninger om han vil.

Vi har også en sønn som har problemer med å gå, men som har blitt tvunget ut på tur en gang i uka. Etter at vi fikk bekreftet at det var en skade som gjorde dette, valgte vi å ikke sende med ham ski og skøyter som er det han har mest problemer med. Alternativet var at han måtte gå på bena, være sammen med en annen klasse disse timene, eller at vi lot være å sende ham på skolen disse dagene.

Jeg følte med dette at han ble utestengt fra fellesskapet disse timene. Og han har problemer nok med det sosiale fra før, og trengte ikke denne behandlingen fra læreren.

Når de er større (4. klasse) går de ikke så mye på tur, og nå har han skiftet skole.

Men hvis de skal på turer der det kommer til å vises at forskjellen er så stor, kommer jeg til å la ham bli hjemme disse dagene!!!

Jeg er ikke enig med deg i at ungene ikke bør gå på tur en dag i uka. Det er sundt med sundt og bra med slike turer. Men det skal være sundt for ALLE og det sier seg selv at det ikke er sundt for denne gutten. Det er ikke sundt for hans psyke og dermed ødelegger det tur-gleden også.

Gjest anonym akkurat her

Da må man kanskje finne andre opplegg enn akkurat turgåing slik at alle barna får brukt seg litt mer og slik at ingen føler seg som et femte hjul på vogna.

Ja, kanskje. Eller kanskje man kan legge opp turen med avstikkere slik at noen får løpt litt hit og dit og brukt krefter, mens andre går strake veien.

Jeg prøver bare å si at UANSETT er det ikke akseptabelt at en lærer legger opp til aktiviteter som ikke alle barna kan være med på. Det blir verken mer eller mindre akseptabelt om barnet som sakker akterut er overvektig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...