Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 8 år som ved skole start i høst fikk konstatert lett dysleksi. Dessverre så er jeg misfornøyd med skolens håndtering av hans leseutfordringer og vil gjerne høre fra dere som har erfaring med dette.

Lærerene har valgt å gi ham veldig enkle leseoppgaver, og til tider får ham også de samme tekstene om igjen, dette er tekster som han nå kan mer eller mindre utenat, og får dermed ikke nyttig lesetrening synes jeg.- PPT mener at han ikke har problemer med å lese tekster/bøker på samme nivå som de andre i hans klasse, men at han ikke må få for mange sider å lese sånn at leseleksene tar for lang tid. Likevel fortsetter de å la ham lese 1.klasse tekster/bøker.

Guttungen synes jo dette er greit da, han er jo ferdig med leseleksa på 3 sekunder, både fordi han kan tekstene og fordi det er for enkelt for ham.

Hjemme har vi nå begynt å lese fra bøker beregnet på hans aldersgruppe, for at han skal få nødvendig lesetrening og nødvendige utfordringer. Da leser han et avsnitt om gangen flere ganger, sånn at det sitter. Før vi går videre til neste når han er klar for det.

Er det andre her med barn som har dysleksi, og som kan fortelle litt om hvordan skolen deres håndterer dette ? Hva har han foreksempel krav på av hjelpemidler ?

Føler at lærerne ikke helt gidder å gjøre en innsats,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Er det andre her med barn som har dysleksi, og som kan fortelle litt om hvordan skolen deres håndterer dette ? Hva har han foreksempel krav på av hjelpemidler ?''

Barn (og voksne) med dysleksi kan søke om PC fra hjelpemiddelsentralen og har krav på bruk av program med stavekontroll. Standard stavekontroll i f.eks Word er ikke tilpasset dyslektikere, så dere vil få et eget tilpasset program for bruk av stavekontroll hjemme og på skolen.

Når sønnen din blir eldre vil han også ha krav på utvidede prøver og eksamener (en time ekstra tid), samt at han kan bruke PC med stavekontroll. Han har også rett til å få opplest spørsmålene i oppgaver han skal gjøre, hvis det blir lettere for han. Det kan han få gjort nå også.

En annen ting skolen kan ordne er lydbøker i enkelte fag, som et tillegg til bøkene. Min datter med dysleksi foretrakk å lese selv for å få trening, men har likevel brukt lydbøker og film noen ganger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2316668
Del på andre sider

''Er det andre her med barn som har dysleksi, og som kan fortelle litt om hvordan skolen deres håndterer dette ? Hva har han foreksempel krav på av hjelpemidler ?''

Barn (og voksne) med dysleksi kan søke om PC fra hjelpemiddelsentralen og har krav på bruk av program med stavekontroll. Standard stavekontroll i f.eks Word er ikke tilpasset dyslektikere, så dere vil få et eget tilpasset program for bruk av stavekontroll hjemme og på skolen.

Når sønnen din blir eldre vil han også ha krav på utvidede prøver og eksamener (en time ekstra tid), samt at han kan bruke PC med stavekontroll. Han har også rett til å få opplest spørsmålene i oppgaver han skal gjøre, hvis det blir lettere for han. Det kan han få gjort nå også.

En annen ting skolen kan ordne er lydbøker i enkelte fag, som et tillegg til bøkene. Min datter med dysleksi foretrakk å lese selv for å få trening, men har likevel brukt lydbøker og film noen ganger.

Hvordan oppdaget dere at datteren har dysleksi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2316716
Del på andre sider

Det høres ikke ut som et bra opplegg det du beskriver. Her mangler både utfordringer og mestringsfølelse. Man forteller jo gutten at han ikke duger til mer.

Har man dysleksi betyr det ikke at man skal gi opp, men at man må vende seg til å jobbe hardere med en del ting. Og ofte bruke mer tid enn andre må. Kommer utfordringer og mestring i passende posjoner og utforminger, vil det gi svært gode resultat.

Hva som funker for den enkelte er høyst individuelt. (Men løkkeskrift og andre snirklekrusseduller er pyton for 'alle' dyslektikere.)

Å lære seg god oversiktlighet, god håndskrift og god føring er som regel gull verdt. Det samme er touch.

Dysleksiforeningen har en del likemannsarbeid. Kanskje en idé å ta kontakt.

http://www.dysleksiforbundet.no/

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2316899
Del på andre sider

fei1365380229

Jeg vet om et godt dataprogram som kan øke lesehastigheten og gjenkjenning av ord: E-lector. Dette er et program som passer for barn i grunnskolealder. Spør om ikke skolen kan investere i et slik program for han og alle de andre som sliter.

Har han rettskrivingsproblemer er det et flott program som heter LingDys som er beregnet for dyslektikere. I stavekontrollen på Word må man nesten skrive feilfritt for at stavekontrollen skal se eventuelle feil, det må man ikke her.

Jeg syns ikke han skal få de samme tekstene om og om igjen. Da er det bedre at han leser høyt, markerer ord han stopper opp på og deler ordene opp i stavelser - det handler om å kunne gjenkjenne ord raskere enn det han kanskje gjør nå.

Jeg syns forøvrig det er tidlig å dele ut diagnosen dysleksi til en 8 åring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2316911
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om et godt dataprogram som kan øke lesehastigheten og gjenkjenning av ord: E-lector. Dette er et program som passer for barn i grunnskolealder. Spør om ikke skolen kan investere i et slik program for han og alle de andre som sliter.

Har han rettskrivingsproblemer er det et flott program som heter LingDys som er beregnet for dyslektikere. I stavekontrollen på Word må man nesten skrive feilfritt for at stavekontrollen skal se eventuelle feil, det må man ikke her.

Jeg syns ikke han skal få de samme tekstene om og om igjen. Da er det bedre at han leser høyt, markerer ord han stopper opp på og deler ordene opp i stavelser - det handler om å kunne gjenkjenne ord raskere enn det han kanskje gjør nå.

Jeg syns forøvrig det er tidlig å dele ut diagnosen dysleksi til en 8 åring.

De er blitt flinkere å stille tidlige diagnoser. Dermed kan barn få hjelp tidligere og unngå mye frustrasjon.

Man skal selvsagt ikke stille premature diagnoser, men det kan være fullt mulig å stille disse diagnosene de første par skoleårene.

For 'velfungerende ' dyslektikere kan tingene bli mer kamuflerte med årene.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2316945
Del på andre sider

fei1365380229

De er blitt flinkere å stille tidlige diagnoser. Dermed kan barn få hjelp tidligere og unngå mye frustrasjon.

Man skal selvsagt ikke stille premature diagnoser, men det kan være fullt mulig å stille disse diagnosene de første par skoleårene.

For 'velfungerende ' dyslektikere kan tingene bli mer kamuflerte med årene.

mvh

Ja, man må vel få en diagnose for at det skal utløse blant annet støtte til data eller dataprogrammer.

Men jeg er litt uenig i all diagnosesetting som skjer for tiden. Jeg vet om forsøk som er gjort i barneskolen hvor barn faktisk "mister" diagnosen når de får riktig hjelp tidlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2316948
Del på andre sider

Ja, man må vel få en diagnose for at det skal utløse blant annet støtte til data eller dataprogrammer.

Men jeg er litt uenig i all diagnosesetting som skjer for tiden. Jeg vet om forsøk som er gjort i barneskolen hvor barn faktisk "mister" diagnosen når de får riktig hjelp tidlig.

For mye og for lite skjemmer det meste. Det samme gjør for tidlig og for sent.

Der man kan stille en riktig å saklig diagnose er det beste for barnet å få stilt den så tidlig som mulig. Det er barn som har strevd vettet av seg, fått mange urimelige krav og møtt usaklig kritikk i årevis før en diagnose stilles.

Så har vi de som får usaklige diagnoser kastet etter seg.

I blant tror jeg det er et stort missforhold i resursene som anvendes på å utrede barn og skrive lange raporter om dem og på å faktisk hjelpe dem.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2316957
Del på andre sider

fei1365380229

For mye og for lite skjemmer det meste. Det samme gjør for tidlig og for sent.

Der man kan stille en riktig å saklig diagnose er det beste for barnet å få stilt den så tidlig som mulig. Det er barn som har strevd vettet av seg, fått mange urimelige krav og møtt usaklig kritikk i årevis før en diagnose stilles.

Så har vi de som får usaklige diagnoser kastet etter seg.

I blant tror jeg det er et stort missforhold i resursene som anvendes på å utrede barn og skrive lange raporter om dem og på å faktisk hjelpe dem.

mvh

Helt enig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2316964
Del på andre sider

Har ikke svar egentlig. Men jeg lurer på hvordan dere oppdaget at han har dysleksi?

Forøvrig synes jeg dere gjør riktig i å finne bøker som passer bedre for han.

Han fikk ta en wisc III test hos ppt, og gjennom den ble det avslørt at han har dysleksi. Detter er en evne/kunnskapstest, som visstnok kan påvise sterke og svake sider i forhold til læring og konsentrasjon.

Han skårer veldig høyt på alt annet enn det som går på lesing/skriving. I følge denne testen har en en skore på rundt 140 (iq ?)

Han er med andre ord en liten gluping, noe som kommer tydlig tilsyne i andre fag, men det er sannelig ikke så enkelt for en 8 åring å forstå hvorfor han sliter med lesningen, som de fleste andre i hans klasse klarer veldig bra, og samtidig overgår de andre i foreksempel matte. Han kan bli riktig så fortvilet inni mellom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2317662
Del på andre sider

Annonse

Han fikk ta en wisc III test hos ppt, og gjennom den ble det avslørt at han har dysleksi. Detter er en evne/kunnskapstest, som visstnok kan påvise sterke og svake sider i forhold til læring og konsentrasjon.

Han skårer veldig høyt på alt annet enn det som går på lesing/skriving. I følge denne testen har en en skore på rundt 140 (iq ?)

Han er med andre ord en liten gluping, noe som kommer tydlig tilsyne i andre fag, men det er sannelig ikke så enkelt for en 8 åring å forstå hvorfor han sliter med lesningen, som de fleste andre i hans klasse klarer veldig bra, og samtidig overgår de andre i foreksempel matte. Han kan bli riktig så fortvilet inni mellom.

Tror ikke det er IQ, men et poengsystem. Så har de et visst anntall poeng som regnes normalen for alderen på de ulike testene. En 8-åring kan f.eks. skåre på tiårsnivå på en test, på 8 år på en annen.

Typisk kan en dyslektiker skråre et par år over alderen på alle testene utenom det som har med lesing og skriving å gjøre. Der havner h*n under alderen. Når lesing å skriving i "alder" ligger flere år under de øvrige testene, har man et godt grunnlag for å stille en korrekt dysleksidiagnose.

Om du ikke har dysleksi selv, er det kanskje ikke så lett å tenke seg til de små og store triksene som gjør susen for gutten. Finn deg i så fall noen grepa dyslektiker og pump dem for råd og tips.

Det er veldig positivt at dere har fått stilt en så tidlig diagnose. Men du bør ikke gjøre deg for store forhåpninger om skolens kompetanse. Skaff deg informasjon og våk over gutten som en smed for å se hva som funker og hva som river ned. Ikke vær beskjeden på guttens vegner, selv om det betyr at du krever andre lærebøker til ham enn resten av klassen. (Andre lærebøker betyrk ikke lavere nivå. Men han vil være sensitiv for lærebøker som kjører et opplegg som passer ham dårlig. Også i ikke språkfag.)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2317990
Del på andre sider

Flott at han har fått diagnose, som skal gi resurser(ekstra lærer osv)

Har ikke så veldig gode erfaringer, det variere så veldig fra lærer til lærer.

Men som erfaren mor vil jeg ha spurt om hvilke tilltak som skal settes i verk. Har skolen en spesialpedagog som kan hjelpe norsklæreren med opplegg. Feks intensiv øving på spesifikke ord som er vanskelige å skille. Spill og lek kan være ok eller bortkastet, alt etter opplegget. De fleste skoler arrangerer lesekurs, vår pode gikk tre kurs før han var klar for å lese bøker. Dersom de ikke har planer om slike kurs mas på det til de setter det opp.

Dersom dere ikke er fornøyd ta problemene opp med kontaktlærer og rektor.

Bruk tid på leksene og fortsett å sette opp ekstra lesing dersom skolen ikke gir stor nok utfordring. Høres rart ut med samme tekst flere ganger.

Gi han selvtillitt på det han er god på, og la han bli enda bedre på det.

Husk at dere må stå på, det er ofte bare dere som har kontunitet på opplæringen til han. Pass på at det kan være tøft med lekeselesing og dialog med skole og ta godt vare på hverandre. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2318472
Del på andre sider

Tror ikke det er IQ, men et poengsystem. Så har de et visst anntall poeng som regnes normalen for alderen på de ulike testene. En 8-åring kan f.eks. skåre på tiårsnivå på en test, på 8 år på en annen.

Typisk kan en dyslektiker skråre et par år over alderen på alle testene utenom det som har med lesing og skriving å gjøre. Der havner h*n under alderen. Når lesing å skriving i "alder" ligger flere år under de øvrige testene, har man et godt grunnlag for å stille en korrekt dysleksidiagnose.

Om du ikke har dysleksi selv, er det kanskje ikke så lett å tenke seg til de små og store triksene som gjør susen for gutten. Finn deg i så fall noen grepa dyslektiker og pump dem for råd og tips.

Det er veldig positivt at dere har fått stilt en så tidlig diagnose. Men du bør ikke gjøre deg for store forhåpninger om skolens kompetanse. Skaff deg informasjon og våk over gutten som en smed for å se hva som funker og hva som river ned. Ikke vær beskjeden på guttens vegner, selv om det betyr at du krever andre lærebøker til ham enn resten av klassen. (Andre lærebøker betyrk ikke lavere nivå. Men han vil være sensitiv for lærebøker som kjører et opplegg som passer ham dårlig. Også i ikke språkfag.)

mvh

Wisc måler IQ og er ppt sin mest brukte test. Når et barn i 3. klasse med en IQ på 140 fortsatt sliter med å lese, er det grunn til å mistenke spesifikke lesevansker siden leseferdigheten er vesentlig lavere enn hva det er grunn til å forvente hos et barn med så gode evner.

Hvorvidt lesevanskene kan sies å skyldes dysleksi eller andre ting, avgjøres ved andre tester.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288657-dysleksi/#findComment-2319261
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...