Gå til innhold

Adopsjon og samboerskap

Anbefalte innlegg

Gjest Kan det være mulig?

Traff en tidligere venninne i dag og hun fortalte at et par i familien hadde vært og hentet en gutt i Thailand for ca 1 år siden.Det jeg ikke skjønner er at hun fortalte at de kun var samboere, og har vært det i over 20 år.Hvordan er det mulig?Alle som adopterer i Norge Må jo være gift.Begge to er norske og har ingen tilknytning til Thailand.

Da jeg sa som sant var at man måtte være gift,uansett land,sa hun at uansett så var dette paret IKKE gift.Det kunne hun garantere.

Nesten som jeg tror at dette paret holder skjult at de er gift,selv om det høres helt søkt ut....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288686-adopsjon-og-samboerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kan det være mulig?

Man må ikke være gift. At de har vært samboere i 20 år holder lenge. Så lenge de kan dokumentere dette. Slik har i hvertfall jeg forstått det.

Vi har adoptert to barn fra Asia,som har ganske like regler som Thailand har.Derfor stiller jeg meg uforstående til at dette paret kunne adoptere uten å være gift.Vi fikk streng beskjed fra norske myndigheter og de tre adopsjonsformidlerene at vi måtte gifte oss før en evt adopsjon kunne starte.

Gjest De må være gift!

Man må ikke være gift. At de har vært samboere i 20 år holder lenge. Så lenge de kan dokumentere dette. Slik har i hvertfall jeg forstått det.

De må være gift, samme hva! Norsk lov tillater ikke adopsjon uten å være gift! Alle som adopterer må levere vielseattest når de søker i Norge, ellers hadde de ikke blitt godkjent! Bufetat hadde ikke engang behandlet søkerparet, hvis ikke vielseattest blir lagt fram. Dette er strengt! Slik er den norske lov og adopsjon! De kan så klart ha giftet seg i all stillhet og ikke fortalt det til annet enn forlovere. For gift må de ha blitt! 100%sikker!

20 år samboerskap som "anna kristine" under her sier, det holder ikke, vielseattest MÅ til!

Det stemmer ikke. Et par MÅ være gift for å kunne adoptere sammen, og det spiller ingen rolle hvilke regler giverlandet har - dette er norske godkjenningsregler. Men langvarig samboerskap i forkant av giftemålet teller med i vurderingen av parforholdets stabilitet.

Fra bufetat.no:

"Bare ektefeller kan adoptere sammen. Ekteskapet bør ha vart i to år, slik at forholdet har vist sin stabilitet. Dokumentert samboerskap forut for ekteskapet skal imidlertid tillegges vekt i denne sammenhengen. Søkerne må ha en stabil økonomi."

Vi har adoptert to barn fra Asia,som har ganske like regler som Thailand har.Derfor stiller jeg meg uforstående til at dette paret kunne adoptere uten å være gift.Vi fikk streng beskjed fra norske myndigheter og de tre adopsjonsformidlerene at vi måtte gifte oss før en evt adopsjon kunne starte.

Du har rett, og din venninne må ha misforstått i forhold til de hun fortalte om.

Fra bufetat.no:

"Bare ektefeller kan adoptere sammen. Ekteskapet bør ha vart i to år, slik at forholdet har vist sin stabilitet. Dokumentert samboerskap forut for ekteskapet skal imidlertid tillegges vekt i denne sammenhengen. Søkerne må ha en stabil økonomi."

Annonse

Gjest anna kristine

Det stemmer ikke. Et par MÅ være gift for å kunne adoptere sammen, og det spiller ingen rolle hvilke regler giverlandet har - dette er norske godkjenningsregler. Men langvarig samboerskap i forkant av giftemålet teller med i vurderingen av parforholdets stabilitet.

Fra bufetat.no:

Ok. Da har jeg fått feil opplysninger, eller det har blitt forandringer de siste årene.

Gjest Bare lurer jeg nå

Kan det være mulig at de har skjult at de er samboere? At hun har fått hentet barnet som enslig adoptant? Vet det fins flere som synder der ute og har lurt norske myndigheter....

Gjest De må være gift!

Kan det være mulig at de har skjult at de er samboere? At hun har fått hentet barnet som enslig adoptant? Vet det fins flere som synder der ute og har lurt norske myndigheter....

Thailand har vel aldri godtatt enestående adsoptanter...? Men det finnes jo personer som av merkelige grunner ikke forteller andre at de har giftet seg...

Jeg tipper at dette paret har giftet seg i all hemmelighet en eller annen gang - kanskje for 20 år siden!?

Gjest ChiengMai

''Kan det være mulig at de har skjult at de er samboere?''

Ettersom alle må legge frem vielsesattest, så har de i så fall lagt frem falske dokumenter. Det vil jeg anse som lite sansynlig at noen gjør uten å bli oppdaget.

''At hun har fått hentet barnet som enslig adoptant?''

Ikke i Thailand i alle fall, i Norge kan kun par adoptere fra Thailand, ikke enslige. En annen sak er at begge foreldrene må hente barnet, det er ikke mulig å hente alene.

''Vet det fins flere som synder der ute og har lurt norske myndigheter....''

Dokumentfalsk er en stygg sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...