Gå til innhold

Om skole og PPT

Anbefalte innlegg

Gjest mor til skolegutt

Vi har valgt å sende en henvendelse til PPT angående skolegutten vår. Vi har tidligere drøftet situasjonen med skolen, og da ble det fra skolens side antydet at PPT kunne være fornuftig å trekke inn. Nå har vi altså gjort det - bør vi da informere skolen? Og på hvilken måte? Meninger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere har et godt samarbeid med skolen, bør absolutt skolen informeres.

Dreier dette seg først og fremst om noe som er aktuelt i hjemmesituasjonen eller på skolen. Der det relevant for skolehverdagen vil sikkert PPT etterspørre en uttalelse fra skolen.

Håper dere får godt utbytte av denne henvendelsen.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/#findComment-2318767
Del på andre sider

Gjest mor til skolegutt

Om dere har et godt samarbeid med skolen, bør absolutt skolen informeres.

Dreier dette seg først og fremst om noe som er aktuelt i hjemmesituasjonen eller på skolen. Der det relevant for skolehverdagen vil sikkert PPT etterspørre en uttalelse fra skolen.

Håper dere får godt utbytte av denne henvendelsen.

mvh

Det gjelder et rent skole-problem, egentlig. Skolen er jo på en måte informert, i og med at det var skolen som nevnte PPT ved møte tidligere i høst. Så vi går ikke bak ryggen på dem på noen måte. Var bare litt redd for at hvis vi sier i fra nå så kan det nesten bli oppfattet som mistillit til dem. Men det kan det sikkert uansett, så er nok best å si i fra.

Jeg er optimistisk med hensyn til å trekke inn PPT. Har hatt en telefonsamtale med PPT, og ble anbefalt å sende inn henvisningspapirer. Det hørtes ut som om de var svært velvillige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/#findComment-2318808
Del på andre sider

Det gjelder et rent skole-problem, egentlig. Skolen er jo på en måte informert, i og med at det var skolen som nevnte PPT ved møte tidligere i høst. Så vi går ikke bak ryggen på dem på noen måte. Var bare litt redd for at hvis vi sier i fra nå så kan det nesten bli oppfattet som mistillit til dem. Men det kan det sikkert uansett, så er nok best å si i fra.

Jeg er optimistisk med hensyn til å trekke inn PPT. Har hatt en telefonsamtale med PPT, og ble anbefalt å sende inn henvisningspapirer. Det hørtes ut som om de var svært velvillige.

Hva med å sende et lite brev til lærer/skole der dere takker for deres råd om å kontakte PPT og sier dere nå har gjort det?

Legg ved kopi av henvendelsen til PPT.

Det vanligste er at skole-hjem gjør denne henvendelsen i fellesskap når det dreier seg om en skolesak. Men et vennlig brev kan sikkert forhindre at skolen føler samarbeidet hjem-skole svekket.

Dere er i deres fule rett til å henvende dere direkte til PPT.

Lykke til med opplegget!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/#findComment-2318830
Del på andre sider

Gjest mor til skolegutt

Hva med å sende et lite brev til lærer/skole der dere takker for deres råd om å kontakte PPT og sier dere nå har gjort det?

Legg ved kopi av henvendelsen til PPT.

Det vanligste er at skole-hjem gjør denne henvendelsen i fellesskap når det dreier seg om en skolesak. Men et vennlig brev kan sikkert forhindre at skolen føler samarbeidet hjem-skole svekket.

Dere er i deres fule rett til å henvende dere direkte til PPT.

Lykke til med opplegget!

mvh

Jeg ønsker ikke å sende skolen kopi av det vi skrev til PPT. Vet ikke helt hvorfor, det meste av det kjenner de jo til fra før, men det blir kanskje litt for personlig. Det er jo myntet på PPT, ikke på skolen.

Jeg spurte damen på PPT om henvisningen skulle gå via skolen før den kom til dem, men det mente hun var unødvendig. Skolen vil uansett bli involvert i samarbeidsmøter, så hun oppfordret oss til bare å sende inn selv.

Jeg er nok litt redd for at skolen skal føle seg tråkket på tærne, ja. Jeg vet jo at vi har vårt "på det tørre" for å si det sånn, når PPT ber oss gjøre det sånn så er jo ikke det galt. Men jeg er redd for at de skal føle seg overkjørt, mistrodd og forbigått. Og det er jo ikke meningen.

Da følger jeg ditt råd og sender en mail til skolen og forteller at vi har kontaktet PPT. Huff, akkurat dette er jo vanskeligere enn å ringe PPT og sende inn henvisning!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/#findComment-2318839
Del på andre sider

Det kan være greit å informere skolen om at dere har tatt kontakt med ppt. Skolen vil sannsynligvis bare være glad for at dere har gjort denne jobben selv :-)

Send mail til enten lærer eller rektor hvor du ganske enkelt informerer om at dere har bedt ppt om bistand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/#findComment-2318847
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker ikke å sende skolen kopi av det vi skrev til PPT. Vet ikke helt hvorfor, det meste av det kjenner de jo til fra før, men det blir kanskje litt for personlig. Det er jo myntet på PPT, ikke på skolen.

Jeg spurte damen på PPT om henvisningen skulle gå via skolen før den kom til dem, men det mente hun var unødvendig. Skolen vil uansett bli involvert i samarbeidsmøter, så hun oppfordret oss til bare å sende inn selv.

Jeg er nok litt redd for at skolen skal føle seg tråkket på tærne, ja. Jeg vet jo at vi har vårt "på det tørre" for å si det sånn, når PPT ber oss gjøre det sånn så er jo ikke det galt. Men jeg er redd for at de skal føle seg overkjørt, mistrodd og forbigått. Og det er jo ikke meningen.

Da følger jeg ditt råd og sender en mail til skolen og forteller at vi har kontaktet PPT. Huff, akkurat dette er jo vanskeligere enn å ringe PPT og sende inn henvisning!

Jeg tror skolen først og fremst vil være glad for at dere har tatt tak i det.

Om du ikke føler deg vel med å sende kopi av henvendelsen, bør du selvsagt ikke gjøre det.

Takk skolen for det gode rådet, så blir dere helt sikkert "venner".

;-)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/#findComment-2318848
Del på andre sider

Det er ingen grunn til at skolen skal ha kopi av det dere har skrevet til ppt. Det vanlige i slike saker er at ppt snakker med både foreldre, elev og skole, og dere som foreldre har rett til å formulere situasjonen ut i fra deres perspektiv uten direkte innsyn fra ppt :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/#findComment-2318851
Del på andre sider

Gjest mor til en skolegutt

Det kan være greit å informere skolen om at dere har tatt kontakt med ppt. Skolen vil sannsynligvis bare være glad for at dere har gjort denne jobben selv :-)

Send mail til enten lærer eller rektor hvor du ganske enkelt informerer om at dere har bedt ppt om bistand.

Ja, jeg håper jo at skolen ser det sånn. Jeg tenkte liksom at skolen kanskje mange ganger kvier seg litt for å nevne PPT av frykt for at foreldrene skal føle seg tråkket på tærne. Så at det derfor er bedre at vi tar kontakt selv. Jeg ringte jo også PPT først og fikk bekreftet at det var en OK måte å gjøre det på.

Men etter at det var gjort så begynte jeg å lure. Kanskje de vil føle at vi går bak ryggen på dem, eller at de tror at vi ikke har tillit til skolen lengre. Og så videre og videre. Verdensmester i svartmaling? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288904-om-skole-og-ppt/#findComment-2319354
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...