Gå til innhold

full barnehage dekning

Anbefalte innlegg

Gjest Vekten87

har dere tro på dette?

ser hvor de "bygger" her og andre plasser. har kommet hvertfall fire nye barnehager, ikke alle er like store,men er bedre enn hva det var. og nå skal de sette opp brakker! midlertidlige barnehager er brakker som detter sammen. dette er virkelig hurtigmåten å gjøre det på. når kan de garantere skikkelige barnehager som ikke er brakke-barnehager...? noen som har sagt noe om det? og har de nok folk til dette som har skikkelig utdannelse?

kristin sier hun skal gå av om de ikke klarer det...alle vet de ikke klarer det på den skikkelige måten, og hun blir.. er ikke så vanskelig å se gjennom kortene der!

så var det prisene da, var opp i 4 lapper for noen år siden, ja, det er blitt mindre, men jeg mener at det fortsatt er veldig dyrt!

med full barnehage dekning, mener de da brakker eller skikkelige barnehager?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288911-full-barnehage-dekning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

11

• Lillemus

5

• annegunn

4

• Jentene2

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vekten87

Her i Trondheim er det visstnok full barnehagedekning nå, har ikke barn i bhg lenger selv, men jeg tror det er det. Prisen ligger vel på under 2000,- i mnd? Rundt der i alle fall. SFO som er bare en brøkdel av tiden koster like mye...

faktisk ingen som snakker om SFO... er jo bare barnehage det går i... 2300 kr mener jeg det er, uten å si noe sikkert...

De kommer i hvert fall ikke klare det i år. Jeg har begge mine i bhg, så det spiller ikke så stor rolle for meg. Men hvem som helst kunne jo skjønne at det kom til å bli mange fler som søkte bhg-plass når de satte ned prisen, dvs at alle skjønte det utenom politikerne som ikke helt skjønner hva de driver med...

Vet at i Sverige betaler man under 1000,- for full bhg-plass og da er det tre måltider inkludert hver dag (et varmt) og turer. Vi betaler 2330 pr mnd og barn (- 30% søskenmoderasjon for yngste) + 1000 (pr år og barn) som skal dekke et måltid i uken, melk og turpenger. De har jo en litt annen ordning i Sverige, med antall timer man kan ha barna i bhg hvis man ikke er på jobb etc, men allikevel...

Kristin sitter helt sikkert, det har hun sagt at det var en feiltolkning av det hun sa - de finner alltid en unnskyldning...

Gjest full barnehagedekning

Med full barnehagedekning menes at alle barn har tilbud om barnehageplass. Det er ikke stilt krav om at bygningene skal ha noen spesiell kvalitet, ei heller at barnehagen må ha tilhold i bygninger. Mange steder har de økt kapasiteten ved å lage ute-avdelinger, friluftsbarnehager, osv, og kjøpt inn en lavvo.

Når det gjelder pris ble det for noen år siden innført makspris. Men denne reguleres hvert år, og er nå på 2330 for full plass. Søskenmoderasjon er bestemt til minimum 30 %.

For å ha full barnehagedekning kreves egentlig en overkapasitet. Dette for at man skal ha reell barnehagedekning, f.eks. ved tilflytting i løpet av barnehageåret. En del kommuner har allerede nådd målet.

Men full barnehagedekning betyr ikke at alle får gå i barnehagen i nærmiljøet sitt, eller der foreldrene finner det mest praktisk.

I kommunen her er det full barnehagedekning. Alle som ønsker plass får. De fleste får til og med i nærmiljøet. Og noen av barnehagekene har overkapasitet. Det er dyrt å drive barnehager med tomme plasser... Men veldig bra når vi flyttet hit og etter 2 måneder ville ha barnehageplass.

faktisk ingen som snakker om SFO... er jo bare barnehage det går i... 2300 kr mener jeg det er, uten å si noe sikkert...

Maks-prisen på bhg var vel på 2100,- for halvannet år siden da Snuppa mi sluttet tror jeg og den har ikke gått opp siden da, det tviler jeg på. Da mine begynte i bhg i 1999 var vel prisen 3500 el. 3900,- pr. barn tror jeg....

Annonse

Gjest full barnehagedekning

Maks-prisen på bhg var vel på 2100,- for halvannet år siden da Snuppa mi sluttet tror jeg og den har ikke gått opp siden da, det tviler jeg på. Da mine begynte i bhg i 1999 var vel prisen 3500 el. 3900,- pr. barn tror jeg....

Barnehageprisen indeksreguleres og er nå på 2330 pluss matpenger.

I Oslo har jeg overhodet ingen tro på full barnehagedekning på maaaaange år. Men jeg ser at i hjembyen til kjæresten er det full dekning.

Jeg betaler vel litt under 2300,- for full plass for Lillesøster nå. Da Storebror begynte i samme barnehagen høsten 2000 betalte vi 4200,-

I kristiansand har de hatt omtrent full barnehageplass en stund nå. Og jeg har ikke hørt om brakkebarnehager - men det kan jo være at de finnes.

Vi betaler 1970 for 80% plass i privat barnehage. Da får hun frukt to ganger pr dag + varmt måltid to ganger i uka + et kaldt måltid (kornblanding/brødmat) de andre gangene.

Jeg bor i en kommune som har full barnehagedekning, her har de faktisk stengt noen nyåpnede avdelinger pga. for få barn... Men Oslo kommer nok til å slite en god stund ennå før det blir full dekning. Og jeg hører til dem som syns prisen er passe nå. SFO-derimot, burde ikke koste nesten like mye som en full barnehageplass.

Gjest annlovinda

Jeg bor i en kommune som har full barnehagedekning, her har de faktisk stengt noen nyåpnede avdelinger pga. for få barn... Men Oslo kommer nok til å slite en god stund ennå før det blir full dekning. Og jeg hører til dem som syns prisen er passe nå. SFO-derimot, burde ikke koste nesten like mye som en full barnehageplass.

Hos oss koster sfo 50,- MER enn barnehagen kostet. Og det synes jeg blir for mye for sfo. Barnehageprisen synes jeg er grei.

Persille1365381127

De kommer i hvert fall ikke klare det i år. Jeg har begge mine i bhg, så det spiller ikke så stor rolle for meg. Men hvem som helst kunne jo skjønne at det kom til å bli mange fler som søkte bhg-plass når de satte ned prisen, dvs at alle skjønte det utenom politikerne som ikke helt skjønner hva de driver med...

Vet at i Sverige betaler man under 1000,- for full bhg-plass og da er det tre måltider inkludert hver dag (et varmt) og turer. Vi betaler 2330 pr mnd og barn (- 30% søskenmoderasjon for yngste) + 1000 (pr år og barn) som skal dekke et måltid i uken, melk og turpenger. De har jo en litt annen ordning i Sverige, med antall timer man kan ha barna i bhg hvis man ikke er på jobb etc, men allikevel...

Kristin sitter helt sikkert, det har hun sagt at det var en feiltolkning av det hun sa - de finner alltid en unnskyldning...

Det er den eldste du får moderasjon på, ikke den yngste :)

Annonse

Persille1365381127

??? Er det en "fasit? Vi har alltid fått moderasjon på den yngste - det står spesifisert på fakturaen.

Ja, det er det faktisk :)

Om de ikke går i samme barnehage f.eks - så er det bhg til den eldste som står for moderasjonen. Om du har samme bhg spiller det jo ingen rolle.

Persille1365381127

når du sier det slik, er det ikke mye nei...

Det er nemlig der det ligger :)

Alle synes de betaler så mye for barnehageplass, men når du faktisk ser hva du får for den summen penger - så er det ganske mye. Staten betaler jo 75-80% av det plassen koster, så den er godt sponset.

Og selv om mange ofte klager, så får man faktisk mye for pengene.

Persille1365381127

Det er full barnehagedekning i min kommune ihvertfall, og de burde vel greie det i resten av landet også.

Regner med at Oslo er vanskeligst?

Problemet her er mangel på tomter. Det er ikke noe ledig "jorde" å sette opp et nytt hus på, og det er ikke så lett å skape 3000 plasser uten å bygge nytt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...