Gå til innhold

full barnehage dekning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

11

• Lillemus

5

• annegunn

4

• Jentene2

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tatjana

I min kommune har de hatt full barnehagedekning i flere år, så det går an. Dekningen er såpass god at alle tilflyttere i løpet av året får plass, men ikke alle får plass i den nærmeste barnehagen eller den de ønsker seg mest.

Her har alle barnehagene skikkelige lokaler, ikke noen brakkebarnehager her. Men kommunen spanderer ikke mange ørene på uteområdene. Jeg har hatt barn i barnehagene her siden 1995, og det er ikke få dugnader vi har vært med på for å få opp noen lekeapparater.

Jeg sa det allerede da Kristin sa at hun skulle gå av hvis det ikke ble full dekning at det trodde jeg ikke noe på. Klart hun ikke går av. Og enda lurer folk på hvorfor det lir mer politikerforakt...

Åkei. På vår SFO gikk prisen ned med en hundrings nå i høst.

-og hos oss går nå prisen på SFO opp. Og det er eh.. fordi eh... det blir flere elever... og timetallet i småskolen går opp...jeg begriper ingenting... Ungene er på SFO i færre timer og må betale mer...

Jeg bor i Oslo, og har ikke noen tro på full barnehagedekning på lenge ennå.

Det er mange måter å få full dekning på. Der kusina mi bor gir de alle tilbud om plass, og om de ikke får full plass når de har søkt om det er ikke så nøye. Har du tilbud om deltidspalss har du plass, ergo har de full dekning. Kusina mi har 80% plass, har søkt om 100% nå i høst, men det kan hun glemme.

Og så var det det med når, da. Alle som kvalifiserer til hovedopptaket skal ha plass innen utgangen av året - er du født i september kvalifiserer du ikke til hovedopptaket før i august rett før du fyller to, og skal da ha plass innen utgangen av året etter at du har fylt to. Fin tolking, synes jeg - men heldigvis ser det ut itl at opptaksreglene endres.

Og sist, men ikke minst - i Oslo har det vært knapt om plassene lenge, og det er mange som har privat plass i familiebarnehage/privat barnehage eller hos dagmamma, som derfor ikke søker kommunal plass. For å få full dekning må man ta høyde for at en del private løsninger forsvinner i takt med at kommunale barnehager bygges ut, og at behovet for kommunale plasser derfor er høyere enn søkerlisten tilsier.

Nei - jeg tror vi har et godt stykke igjen :-/

-og hos oss går nå prisen på SFO opp. Og det er eh.. fordi eh... det blir flere elever... og timetallet i småskolen går opp...jeg begriper ingenting... Ungene er på SFO i færre timer og må betale mer...

Det jo helt logisk, da, at en barnehageplass hvor du har tilbud 45 timer pr uke og en SFO-plass i 20-25 timer pr uke skal koste det samme? For tilbdet er jo minst like bra, sant?

Og det er selvfølgelig heeelt tilfeldig at SFO-prisen begynte å stige samtidig med at maksprisen i bhg ble innført?

Jadda :-/

Det jo helt logisk, da, at en barnehageplass hvor du har tilbud 45 timer pr uke og en SFO-plass i 20-25 timer pr uke skal koste det samme? For tilbdet er jo minst like bra, sant?

Og det er selvfølgelig heeelt tilfeldig at SFO-prisen begynte å stige samtidig med at maksprisen i bhg ble innført?

Jadda :-/

De som går på SFO nå, er jo de samme ungene som kostet ca. 4000 i mnd mens de gikk i barnehagen, så de foreldrene HAR jo betalingsevne som det gjelder å utnytte.

Jeg klarer virkelig ikke å hisse meg opp over at det går litt langsommere enn planlagt å senke barnehageprisen til 1700 eller hva det var. Det er ikke lenge siden det kostet 3900 - og nå koster SFO til samme barnet godt over 2000...

Annonse

De som går på SFO nå, er jo de samme ungene som kostet ca. 4000 i mnd mens de gikk i barnehagen, så de foreldrene HAR jo betalingsevne som det gjelder å utnytte.

Jeg klarer virkelig ikke å hisse meg opp over at det går litt langsommere enn planlagt å senke barnehageprisen til 1700 eller hva det var. Det er ikke lenge siden det kostet 3900 - og nå koster SFO til samme barnet godt over 2000...

Jeg har et 1996-barn, hun har fått med seg både den dyre barnehageperioden og den dyre sfo-perioden. Det grenset nesten til morsomt da de innførte nok en 'vi-tjener-godt'-sats i kommunale barnehager i Oslo på begynnelsen av 2000-tallet, (fra 500K til 600K+) og vi snek oss fint over den grensa.

Lillevill som ble født i mai i fjor, derimot, hun er ikke bare billig i barnehagedrift, hun vant i lotteriet og fikk kommunal plass i en av de vanskelige bydelene i Oslo.

Irritere meg er jeg ferdig med for lengst, men kveruleringen og ironien beholder jeg en god stund til :P

Persille1365381127

Jeg bor i Oslo, og har ikke noen tro på full barnehagedekning på lenge ennå.

Det er mange måter å få full dekning på. Der kusina mi bor gir de alle tilbud om plass, og om de ikke får full plass når de har søkt om det er ikke så nøye. Har du tilbud om deltidspalss har du plass, ergo har de full dekning. Kusina mi har 80% plass, har søkt om 100% nå i høst, men det kan hun glemme.

Og så var det det med når, da. Alle som kvalifiserer til hovedopptaket skal ha plass innen utgangen av året - er du født i september kvalifiserer du ikke til hovedopptaket før i august rett før du fyller to, og skal da ha plass innen utgangen av året etter at du har fylt to. Fin tolking, synes jeg - men heldigvis ser det ut itl at opptaksreglene endres.

Og sist, men ikke minst - i Oslo har det vært knapt om plassene lenge, og det er mange som har privat plass i familiebarnehage/privat barnehage eller hos dagmamma, som derfor ikke søker kommunal plass. For å få full dekning må man ta høyde for at en del private løsninger forsvinner i takt med at kommunale barnehager bygges ut, og at behovet for kommunale plasser derfor er høyere enn søkerlisten tilsier.

Nei - jeg tror vi har et godt stykke igjen :-/

Det med de kommunale/private plassene strides de om da....

Bydelen her ville ikke klart seg uten de private - og de mener det er helt latterlig at man ikke skal regne med oss når vi snakker om "full dekning".

Og det er i praksis umulig for kommunen å få full dekning, det betyr at de må kjøpe ut de private. Å få nok kommunale plasser til å erstatte de private er en utopi.

Når det er sagt, her er de aller fleste private barnehagene bedre enn de kommunale :)

Bydelen her ville ikke klart seg uten de private - og de mener det er helt latterlig at man ikke skal regne med oss når vi snakker om "full dekning".

Og det er i praksis umulig for kommunen å få full dekning, det betyr at de må kjøpe ut de private. Å få nok kommunale plasser til å erstatte de private er en utopi.

Når det er sagt, her er de aller fleste private barnehagene bedre enn de kommunale :)

''Når det er sagt, her er de aller fleste private barnehagene bedre enn de kommunale :)''

Nå slår du deg selv på brøstet og roper høyt. Jeg har hatt barn i privat og delprivat (med kommunal driftsavtale) barnehage og er ikke ett sekund i tvil om hvilken barnehage vi var mest fornøyd med. Den private var helt grei den, men den delprivate var så mye, mye bedre.

Jeg tror ikke man kan sette et kvalitetsskille mellom privat og kommunal, det er nok individuelt fra barnehage til barnehage.

Gjest annlovinda

Nå bor ikke vi i oslo, men like utenfor. Vi har hatt plass i både privat barnehage og i kommunal barnehage. Vi er ikke i tvil om hvilken barnehage vi og barnet var mest fornøyd med, og det var den kommunale. Kan som sagt ikke uttale meg om hvordan det er der du er, men.

Gjest Elextra

Enhver barnehage er forskjellig, men med kommunale barnehager vet du i hvertfall rammen for hva du får!

Vi har selv vært innom to private barnehager før vi fikk plass i kommunal, og skal si det var en positiv overgang! Endelig var det slutt på rot, kort åpningstid og manglende fleksibilitet, ad-hoc løsninger hele veien, plutselig stenging på grunn av fravær etc. etc. etc. Ut fra hva du har sagt her inne tror jeg nok din barnehage er bra, jeg tror dessuten det finnes mange private barnehager som er vel så gode som de kommunale, men det føles i utgangspunktet langt mer usikkert.

Så enig med deg i at de private barnehagene kan være et positivt supplement til de kommunale, men ikke i utsagnet om at private generelt er bedre.

Persille1365381127

''Når det er sagt, her er de aller fleste private barnehagene bedre enn de kommunale :)''

Nå slår du deg selv på brøstet og roper høyt. Jeg har hatt barn i privat og delprivat (med kommunal driftsavtale) barnehage og er ikke ett sekund i tvil om hvilken barnehage vi var mest fornøyd med. Den private var helt grei den, men den delprivate var så mye, mye bedre.

Jeg tror ikke man kan sette et kvalitetsskille mellom privat og kommunal, det er nok individuelt fra barnehage til barnehage.

Jeg sa HER - det betyr barnehagene i DENNE bydelen :)

Og det kan jeg si lett, jeg kjenner jo til alle sammen - og flere av de kommunale har ikke lekeapparater ute, de er ikke pusset opp siden 70-tallet, er generelt dårlig vedlikeholdt og har lite ressurser.

Derimot har både Kanvas og andre bygget flere splitter nye barnehager - så de ligger langt over de kommunale i kvalitet.

Persille1365381127

Nå bor ikke vi i oslo, men like utenfor. Vi har hatt plass i både privat barnehage og i kommunal barnehage. Vi er ikke i tvil om hvilken barnehage vi og barnet var mest fornøyd med, og det var den kommunale. Kan som sagt ikke uttale meg om hvordan det er der du er, men.

Nei nemlig - det kan du ikke. Her er de private bedre enn de kommunale - hovedsaklig fordi de kommunale er gamle og slitte, og de aller fleste private er nye de siste fem årene.

Annonse

Persille1365381127

Enhver barnehage er forskjellig, men med kommunale barnehager vet du i hvertfall rammen for hva du får!

Vi har selv vært innom to private barnehager før vi fikk plass i kommunal, og skal si det var en positiv overgang! Endelig var det slutt på rot, kort åpningstid og manglende fleksibilitet, ad-hoc løsninger hele veien, plutselig stenging på grunn av fravær etc. etc. etc. Ut fra hva du har sagt her inne tror jeg nok din barnehage er bra, jeg tror dessuten det finnes mange private barnehager som er vel så gode som de kommunale, men det føles i utgangspunktet langt mer usikkert.

Så enig med deg i at de private barnehagene kan være et positivt supplement til de kommunale, men ikke i utsagnet om at private generelt er bedre.

Jeg sa ikke at de private generelt var bedre....

Jeg sa at de private barnehagene HER er bedre, det vil si i min bydel :)

De kommunale er gamle og slitt, dårlig vedlikeholdt og utrustet - mens de private stort sett er nye de siste 3-5 årene. Da blir det kvalitetsforskjell...

Gjest Elextra

Jeg sa ikke at de private generelt var bedre....

Jeg sa at de private barnehagene HER er bedre, det vil si i min bydel :)

De kommunale er gamle og slitt, dårlig vedlikeholdt og utrustet - mens de private stort sett er nye de siste 3-5 årene. Da blir det kvalitetsforskjell...

''De kommunale er gamle og slitt, dårlig vedlikeholdt og utrustet - mens de private stort sett er nye de siste 3-5 årene. Da blir det kvalitetsforskjell...''

Min erfaring er at personale, drift og fleksibilitet har langt mer å si enn de fysiske fasilitetene. Men selvfølgelig helst "ja, takk, begge deler" :).

Jeg tror nok heller ikke de private barnehagene forsvinner. Men jeg vil tippe andelen familebarnehager går ned når kapasiteten i kommunale barnehager øker - en del av disse drives av foreldre som trenger plass til egne barn, og ikke får kommunal plass.

Det er ikke alle som er like interesert i å drive videre som du er...

Nei nemlig - det kan du ikke. Her er de private bedre enn de kommunale - hovedsaklig fordi de kommunale er gamle og slitte, og de aller fleste private er nye de siste fem årene.

"Vår" barnehage hadde ikke vunnet en eneste konkurranse om fineste lokaler, flotteste uteområder etc etc. Men jeg ville nominert dem til Norges Beste Barnehage likevel. :)

Min erfaring er at det er _mye_ i en barnehage som er viktigere enn at det er nytt og flott. (nå forutsetter jeg at det som er helt basic er på plass da) Nok personale, dedikerte medarbeidere som liker jobben sin, godt pedagogisk opplegg osv osv. Vår barnehage har alle disse tingene.

Det er forøvrig en privat barnehage.

Persille1365381127

Jeg tror nok heller ikke de private barnehagene forsvinner. Men jeg vil tippe andelen familebarnehager går ned når kapasiteten i kommunale barnehager øker - en del av disse drives av foreldre som trenger plass til egne barn, og ikke får kommunal plass.

Nei, og det er jeg helt enig med deg i. Kvalitetsmessig er mange av disse så som så også - så det synes jeg forsåvidt er greit...

Gjest annlovinda

Barnehagen min gutt gikk i (kommunal) var/er også gammel og slitt. Den er fra tidlig i 70-årene.

Men du verden hvor flott personale de hadde i den kommunale barnehagen. For oss er tilbudet viktigere enn bygningsmassen, så sant den ikke er helseskadelig.

Den barnehagen vi hadde poden i det første året var en bitteliten, privat bhg. Vi fikk plass til Snuppa der også, 2 år etterpå, men da takket vi nei fordi hun hadde fått plass sammen med Poden i den delprivate bhg. Heldigvis at vi takket nei! For der fant hun som drev bhg ut at hun ikke gadd mer plutselig og la ned hele gesjeften!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...