Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Storebror begynner på skolen til høsten. Han har bursdag nå rett før jul (5år) og jeg lurte på å gi han klokke (armbåndsur), men vet ikke om det er for tidlig. Han kan ikke klokken enda, men snakker om hvor mye klokka er f.eks barne-tv tid.

Hvor gamle er barna når de begynner å bruke - og kunne - klokke ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288917-n%C3%A5r-begynne-med-klokke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min begynte som 8-åring med armbåndsur. Men hun har kunnet klokken sånn høvelig før det.

Men jeg tror at det ikke er noe problem å gi tidligere enn dette, det fører sikkert bare til at de lærer det fortere -om de er innstilt!

Må nesten spørre - trenger de det ikke før? Tenker liksom at de må passe tiden mer selv når de blir skolebarn, men det er kanskje ikke sånn?

Må nesten spørre - trenger de det ikke før? Tenker liksom at de må passe tiden mer selv når de blir skolebarn, men det er kanskje ikke sånn?

Det fins jo klokker hjemme... og foreldre som forteller at nå! er klokka ditt og datt.

Jeg synes ikke det ser ut til at klokke er så utbredti klassen til datra mi enda faktisk.

Men selvfølgelig når de begynner på skolen er det fint å ha!

Annonse

Jeg synes det bør være en vits med den - at de f.eks. har begynt å være ute på egen hånd. Greit å øve på å komme inn på et bestemt klokkeslett. (Jeg er så gammel at jeg er vant til slike avtaler i stedet for dagens skikk med å ringe eller sende meldinger hele tiden.)

Men de må jo være store nok til å kunne noen tall og forstå det grunnleggende. Det er veldig lurt om de kan litt når de begynner på skolen

synes

Snuppa går nå i 3. klasse, og kan fortsatt ikke klokka ordentlig. Men dette avhenger veldig av hva du fokuserer på, og interessen til barnet.

Jeg ville i hvertfall valgt en litt OK klokke som er vanntett. (100 meter, ikke bare sprutsikker). Disse holder vanligvis en del bedre enn billigvarianter.

Guttungen fikk veggklokke da han var fem. Store, fine tall, og vi snakka hovedsakelig bare om hele timer og lilleviseren. Når barneTV begynner, leggetid, stå-opptid, middag osv .

Han har vært med i "tellefant-klubben" (15 bøker/spill/aktiviteter) i noen år, og rett før skolestart i første klasse fikk han ei grei klokke derfra. Litt synd - for vi ville egentlig kjøpe klokke til skolestart. Men han var veldig motivert for å lære. Og stolt når han mestret det.

Snuppa går nå i 3. klasse, og kan fortsatt ikke klokka ordentlig. Men dette avhenger veldig av hva du fokuserer på, og interessen til barnet.

Jeg ville i hvertfall valgt en litt OK klokke som er vanntett. (100 meter, ikke bare sprutsikker). Disse holder vanligvis en del bedre enn billigvarianter.

Vi valgte ikke å legge så mye penger i Snuppas første klokke. For det første fordi hun er noe svimete av seg og lett roter bort ting, for det andre fordi den smaken hun har nå nok blir for barnslig i løpet av et par år og da er det ikke noen sak å bytte ut en klokke til 299,-.

Min gutt fikk ny klokke til 8-årsdagen, og det er først nå han har begynt å bruke den ordentlig, enda han lærte klokka for 2 år siden. Han har hatt klokke siden han var 5, men ikke brukt den noe særlig.

Lillesøster på 5 år ønsker seg inderlig en klokke, så jeg tenkte hun skulle få en til jul.

Annonse

Min gutt fikk ny klokke til 8-årsdagen, og det er først nå han har begynt å bruke den ordentlig, enda han lærte klokka for 2 år siden. Han har hatt klokke siden han var 5, men ikke brukt den noe særlig.

Lillesøster på 5 år ønsker seg inderlig en klokke, så jeg tenkte hun skulle få en til jul.

Tidligst skolestart vil jeg si..

De bør jo forstå litt av klokken for at det skal være noe poeng i det da..?

Barn har heller ikke vondt av å ønske seg noe en stund før de får det. De setter mer pris på det og tar også bedre vare på det..

Tidligst skolestart vil jeg si..

De bør jo forstå litt av klokken for at det skal være noe poeng i det da..?

Barn har heller ikke vondt av å ønske seg noe en stund før de får det. De setter mer pris på det og tar også bedre vare på det..

beklager, ser at det havnet feil her..

Når jeg begynte på skolen hadde "alle"klokke når de begynte i første klasse. Alle kunne iallefall hel og halv og litt annet. Nå har jeg opplevd at mange ikke lærer klokka før de går i 5. og 6.klasse. Noe som egentlig er helt håpløst. Det virker som om klokka bør læres tidligst mulig, for kan ikke barna den til de er ferdige i 4.klasse får de liksom sperre, og det blir vanskeligre å lære den.

Dette betyr ikke det samme som at en må kjøpe klokke til barna når de er 3 år. Men å gjøre det når de er interessert tror jeg er en lur investering.

Vi valgte ikke å legge så mye penger i Snuppas første klokke. For det første fordi hun er noe svimete av seg og lett roter bort ting, for det andre fordi den smaken hun har nå nok blir for barnslig i løpet av et par år og da er det ikke noen sak å bytte ut en klokke til 299,-.

Man får vanntette (100 meter) klokker til ca. 400,- :-)

Gutten min på 3 1/2 har de siste månedene selv tatt initiativ til å lære klokken. Nå springer han på kjøkkenet og ser på veggklokken hver gang noen spør om hva klokken er, eller når han venter på at ting skal skje til spesielle klokkeslett. Han er utrolig flink med hele og halve timer. Vi som foreldre er veldig imponert over hvor fort han lærer! Så jeg lurte faktisk på å kjøpe veggklokke til han som han kan ha på rommet sitt med Cars-motiv på til jul...

Jeg er enig i det noen andre her skrev om at det kan være lurt å kjøpe klokke når barnet viser interesse for å lære den:)

Jeg fikk klokke i "begynne-på-skolen" presang. Det syntes jeg var stort, det ble en ekstra markering om at jeg nå var blitt stor jente og fikk lov/skulle ta mer ansvar selv.

Jeg var opptatt av klokker før det også, og vi hadde flere hjemme som jeg så på/spurte hvor mye var etc. Men da var jeg ikke ute på egen hånd, var ikke lenger unna enn at mamma kunne rope meg inn når middagen var klar el.

Yngstemann kan ikke klokka enda. Eldstemann lærte klokka da han var 7-8 år. Tenkte han skulle få begynne å bruke klokke da, men han ville ikke. Han syns det er ekkelt å ha noe rundt håndleddet hele tiden. Når han er ute har han ofte mobiltelefonen med seg, og da har han jo klokke på den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...