Gjest VoksenmerADHD Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Ser det er så mange myter om ADHD, at alle som har det er helt umulige f.eks... Selv er jeg helt sikker på at jeg har dette, men gjør ingenting med det fordi jeg er redd for at jeg vil bli stemplet, redd for at det vil gå rykter, slik at jeg ikke får meg en fast jobb noe sted. Jeg er for tiden vikar, uten mulighet for forlengelse... Hva er deres erfaringer med dette? Mine symptomer: Sov dårlig som baby/barn, gråt mye, har alltid hatt innsovningsproblemer, og søvnproblemer generelt, veldig var for bråk/lyder... Alltid hatt problemer med konsentrasjonen, klarte meg bra på skolen, men det er jo typisk jenter (er snart 40 år nå). Men har aldri klart å følge med på en forelesning der jeg ikke er aktiv selv, tenker på andre ting hele tiden......nå sliter jeg på jobben, klarer ikke å konsentrere meg om mine gjøremål mer enn 1 time av gangen, så gjør jeg alt mulig annet som jeg helst ikke skal gjøre....kjeder meg i alle jobber etter en stund, blir for rutinepreget etter hvert. Hater husarbeid, klarer aldri å ta meg sammen, gjør det fort når jeg først tar det, gjør igrunn alt så raskt jeg kan, vil bli fort ferdig. Liker igrunn ikke noe som man må gjøre hver dag, fra å dusje til tannpuss, etc. Var den første som gikk på eksamen på skolen bestandig, slurvet mye med fagene, spesielt matematikk, og håndskriften min er slurvete. Var veldig aktiv som liten, det roet seg etter hvert, men har kommet litt tilbake nå, er alltid rastløs, har alltid mange tanker i hodet på en gang, er impulsiv, engasjert, påståelig, sta, har et kjempe temperament, snakker før jeg tenker mange ganger, så sårer nok en del folk. Er ellers utadvendt, men ofte ganske negativ. Har alltid vært litt barnslig og umoden… Har et humør som svinger veldig.....høyt oppe og langt nede, følger gjerne menssyklusen. Er lite empatisk (ble bedre etter jeg fikk barn), og er ikke glad i nærkontakt, selv ikke fra min mann…..ikke akkurat noen drømmepartner… Blir lei andre mennesker veldig fort…. Noen som er i tvil om jeg har ADHD/ADD? Bør jeg gjøre noe med det? Har en datter på 4 år, som er likedan, så hun har det nok hun også. (Har også en datter på 7 som er helt annerledes, hun ligner sin far.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289027-%C3%A5penhet-om-adhd-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Jeg kjenner to voksne med ADHD. Begge disse fikk diagnosen som tenåringer, og begge er åpne om diagnosen sin. Ingen av dem har fått noe sosialt stempel - kanskje heller tvert imot, fordi de er åpne om diagnosen får de ikke så lett stempel som "late" eller "upålitelige" fordi folk forstår. Det er også viktig at ingen av dem bruker diagnosen som en unnskyldning eller noe å gjemme seg bak, de gjør alltid så godt de kan. Dersom du har ADHD kan du få medisiner som hjelper deg å fungere bedre på jobb og i hverdagen. Om du mistenker ADHD hos din datter bør du i alle fall sørge for at hun blir utredet når hun blir gammel nok slik at hun kan få hjelp så tidlig som mulig. Det er god hjelp å få, både i medisiner og annen tilrettelegging, som gjør at et barn med ADHD kan slippe å ende opp som skoletaper eller med sosiale problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289027-%C3%A5penhet-om-adhd-erfaringer/#findComment-2319522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.