Gå til innhold

Farlig at hun ikke kryper?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Verken jeg eller min eldste søster krøp i det hele tatt. Begge to har en godt utviklet logisk sans, elsker å lese, har vært over snittet i klassen i matte osv. :o) Jeg hadde ikke engstet meg om barnet ellers er normalt.

Samme her. Jeg er også en "rumpeaker" som har klart meg svært godt senere i livet. ;o)

Kanskje du kan lære henne å krype når hun blir eldre? Ihvertfall før skolestart. Dersom elever har problemer med lesing/skriving eller liknende, er ofte det første spesialpedagogene gjør å drive sansemotorisk trening og å se om barna kan krype. Det er noe med hvilke hjernedeler man bruker når man kryper og en sammenheng med de man bruker når man lærer å lese/skrive.

Æsj, ikke bry deg!!!

Jeg har hatt 2 rumpehoppere - eller rumpeakere er vel rettere å si. Begge gikk når de var så vidt over 1 år, og begge har god koordinasjon og gode kognitive evner nå.

Minsten krabbet og begynte å gå når han var 1 år og 3 dager gammel. Kan ikke si han er så mye bedre rustet enn det jentene var.

Det viktigste er at ungene kommer seg frem. At de har en variasjon av fysisk utfoldelse og at de ikke blir tvunget til å gå før de er klare for det selv.

Hvordan de kommer seg opp, og når, er underordnet.

Mener jeg :)

Kanskje du kan lære henne å krype når hun blir eldre? Ihvertfall før skolestart. Dersom elever har problemer med lesing/skriving eller liknende, er ofte det første spesialpedagogene gjør å drive sansemotorisk trening og å se om barna kan krype. Det er noe med hvilke hjernedeler man bruker når man kryper og en sammenheng med de man bruker når man lærer å lese/skrive.

Jeg har to barn som aldri har krabbet. Begge lærte å lese og skrive lenge før de begynte på skolen. Begge er flinke både sosialt og faglig på skolen.

Må ærlig talt innrømme at jeg ikke tror det er farlig å ikke krabbe.

Selvsagt kan det ha noe å si hvis barnet i utgangspunktet sliter med lærevansker, men ikke når barnet er normalt.

Annonse

Om det er farlig eller ei om hun ikke krabber skal ikke jeg utale meg noe om. Jeg har hørt at krabbing har noe med språkutvikling å gjøre....men skal ikke vre så bestemt på det. Ofte tror jeg slike teorier blir litt blåst opp. Det finnes da mange barn som velger den løsningen ditt barn har valgt.

Men om det er viktig så kan man jo leke litt med krabbing av og til. Det kan ikke være riktig at hun skal velge mellom å gå og krabbe når hun kan gå! Snakket du med fysioterapeuten i en konsultasjon eller er dette en venninne?

Om dette er veldig viktig så kan vel fysioterapeuten komme med råd og evetuelt hvor mye en bør krabbe hver dag?

Gjest Stolte Mammaen

Har ikke lest tråden, du har sikkert fått svar nok, men kan ikke dy meg: jenta mi (35 år) tok doktorgraden i noe som har med språk å gjøre nå nylig, hun snakker flere språk veldig godt (mye bedre enn meg) og danset i hele oppveksten (jazzdans).

Og ja, hun krøp aldri. Rett fra rumpehopp til å gå. Gikk seint også. Men alltid forferdelig flink på skolen, og altså, danser også.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...