Gå til innhold

Matematikk på 1. trinn - del 1


Anbefalte innlegg

Jenta vår begynte på skolen nå i høst, og skolestarten har gått kjempefint - spesielt på det sosiale planet, der vi hadde en del bekymrninger på forhånd- HUn har fått flere nye venner, og trives godt.

Når det gjelder det faglige, har hun vært veldig forskjellig fra eldstemann - han lærte tidlig både bokstaver - lesing og tall - tallforståelse - og det ble nok mer stimulans på ham hjemme (lek med tall og bokstaver) enn det har vært med henne - fordi hun ikke har vært så iteressert.

Men vi har følt at hun henger fint med på det de lærer på skolen, og på konferansetimen for ca en måned siden, sa læreren at hun er omtrent på gjennomsnittet mht forståelse både i norsk og matte.

De har jobbet med tallene 1-5 de siste ukene, med tallforståelse mm ("tallprogram") - og hun har vært ivrig på å skrive tall og å telle. I går kom hun imidlertid hjem med en lekse som lå laaaangt over det nivået hun er på:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289178-matematikk-p%C3%A5-1-trinn-del-1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tegning fra et eventyr, der figurene var delt opp i ulike felt med pluss-stykker på hvert felt (f.eks. 1+3, 4+0, 3+2...) og så var det en fargekode der f.eks 1=gul, 2=brun osv. De skulle så farge alle feltene i riktig farge ut fra hvilket svar det ble på regnestykket. Det var kanskje 20 slike regnestykker, muligens 30.

Jeg synes dette var i overkant avansert for barn som har gått kun to måneder på skolen! Det viste seg at jenta vår ikke hadde noe forståelse av hva "pluss" betyr og "er lik" betyr. Vi satt og regnet på fingrene, med blyanter og med bøker, med epler og med barn....

Jeg ringte læreren og spurte om de hadde lært "pluss" på skolen, og det sa hun at de hadde jobbet med i flere uker.....

Vi prøvde å være pedagogiske, og det virket som om hun etterhvert skjønte det...men vi ble ganske frustrert da vi spurte før hun skulle legge seg, om hvor mye 1 +1 er...."Fem" svarte jenta vår.....

Vi må vel til å leke dette inn i hverdagen, slik vi gjorde med eldstemann, fra han var 4-5 år.... Føler vi har forsømt oss overfor jenta - men vi vil prøve å vri dette positivt og sette av mer tid til henne.

Noen tips?

En tegning fra et eventyr, der figurene var delt opp i ulike felt med pluss-stykker på hvert felt (f.eks. 1+3, 4+0, 3+2...) og så var det en fargekode der f.eks 1=gul, 2=brun osv. De skulle så farge alle feltene i riktig farge ut fra hvilket svar det ble på regnestykket. Det var kanskje 20 slike regnestykker, muligens 30.

Jeg synes dette var i overkant avansert for barn som har gått kun to måneder på skolen! Det viste seg at jenta vår ikke hadde noe forståelse av hva "pluss" betyr og "er lik" betyr. Vi satt og regnet på fingrene, med blyanter og med bøker, med epler og med barn....

Jeg ringte læreren og spurte om de hadde lært "pluss" på skolen, og det sa hun at de hadde jobbet med i flere uker.....

Vi prøvde å være pedagogiske, og det virket som om hun etterhvert skjønte det...men vi ble ganske frustrert da vi spurte før hun skulle legge seg, om hvor mye 1 +1 er...."Fem" svarte jenta vår.....

Vi må vel til å leke dette inn i hverdagen, slik vi gjorde med eldstemann, fra han var 4-5 år.... Føler vi har forsømt oss overfor jenta - men vi vil prøve å vri dette positivt og sette av mer tid til henne.

Noen tips?

DOL taklet visst ikke mitt lange innlegg....

En tegning fra et eventyr, der figurene var delt opp i ulike felt med pluss-stykker på hvert felt (f.eks. 1+3, 4+0, 3+2...) og så var det en fargekode der f.eks 1=gul, 2=brun osv. De skulle så farge alle feltene i riktig farge ut fra hvilket svar det ble på regnestykket. Det var kanskje 20 slike regnestykker, muligens 30.

Jeg synes dette var i overkant avansert for barn som har gått kun to måneder på skolen! Det viste seg at jenta vår ikke hadde noe forståelse av hva "pluss" betyr og "er lik" betyr. Vi satt og regnet på fingrene, med blyanter og med bøker, med epler og med barn....

Jeg ringte læreren og spurte om de hadde lært "pluss" på skolen, og det sa hun at de hadde jobbet med i flere uker.....

Vi prøvde å være pedagogiske, og det virket som om hun etterhvert skjønte det...men vi ble ganske frustrert da vi spurte før hun skulle legge seg, om hvor mye 1 +1 er...."Fem" svarte jenta vår.....

Vi må vel til å leke dette inn i hverdagen, slik vi gjorde med eldstemann, fra han var 4-5 år.... Føler vi har forsømt oss overfor jenta - men vi vil prøve å vri dette positivt og sette av mer tid til henne.

Noen tips?

Du kan godt si "og" og "blir" i stedet for "pluss" og "er lik", hvis hun synes det er enklere, så lenge hun er klar over at de brukes synonymt. Altså "1 og 1 blir 2", evt. "1 og 1 til blir 2" i stedet for "1 pluss 1 er lik 2". Hun kan sikkert telle (dvs. ramse opp tallrekken) et stykke, og da forstår hun nok at f.eks. "2 og 1 til blir 3". Når hun har tatt poenget, kan dere øve på å lese det som "2 pluss 1 er lik 3", det er jo tross alt bare en litt kodet måte å si det på.

Jeg ville startet med alle + 0 og + 1-stykkene (forutsatt at hun forstår null-begrepet) og latt henne fargelegge dem først. Dere kan komme tilbake til resten av den oppgaven senere når hun blir sikrere.

Du kan jo også tipse henne om at minus betyr å gå andre veien, altså "ta bort", og øve litt på stykker med - 0 og -1 som en start.

En tegning fra et eventyr, der figurene var delt opp i ulike felt med pluss-stykker på hvert felt (f.eks. 1+3, 4+0, 3+2...) og så var det en fargekode der f.eks 1=gul, 2=brun osv. De skulle så farge alle feltene i riktig farge ut fra hvilket svar det ble på regnestykket. Det var kanskje 20 slike regnestykker, muligens 30.

Jeg synes dette var i overkant avansert for barn som har gått kun to måneder på skolen! Det viste seg at jenta vår ikke hadde noe forståelse av hva "pluss" betyr og "er lik" betyr. Vi satt og regnet på fingrene, med blyanter og med bøker, med epler og med barn....

Jeg ringte læreren og spurte om de hadde lært "pluss" på skolen, og det sa hun at de hadde jobbet med i flere uker.....

Vi prøvde å være pedagogiske, og det virket som om hun etterhvert skjønte det...men vi ble ganske frustrert da vi spurte før hun skulle legge seg, om hvor mye 1 +1 er...."Fem" svarte jenta vår.....

Vi må vel til å leke dette inn i hverdagen, slik vi gjorde med eldstemann, fra han var 4-5 år.... Føler vi har forsømt oss overfor jenta - men vi vil prøve å vri dette positivt og sette av mer tid til henne.

Noen tips?

Jeg pleier å eksemplifisere med epler f.eks..

"Du har to epler, og så får du tre til. Hvor mange epler har du til sammen da?"

Med minusstykker gjør jeg det samme. "Du har fem epler, og så spiser du to. Hvor mange har du igjen?"

Annonse

Hehe, jeg glemmer aldri minstemanns første historielekse i første klasse. "Les om vikinger på Internett og skriv deretter et sammendrag av dette"

Er det mulig??? Med mindre det er snakk om 1.klasse på videregående, høres det jo helt bak mål ut!

Gjest sjøstjerna

Er det mulig??? Med mindre det er snakk om 1.klasse på videregående, høres det jo helt bak mål ut!

Min eldste måtte fikk også lekse i å lese avanserte tekster før de hadde lært alle bokstavene...

Så ble det ny reform- og/eller nye lærere- og kanskej det er annet og kanskej bedre opplegg nå.

Jeg pleier å eksemplifisere med epler f.eks..

"Du har to epler, og så får du tre til. Hvor mange epler har du til sammen da?"

Med minusstykker gjør jeg det samme. "Du har fem epler, og så spiser du to. Hvor mange har du igjen?"

Hun skjønte det bedre når vi gjorde slik du foreslår - med epler, eller med sjokolader eller med blyanter....

Men hun hadde litt problemer likevel - og da med å forstå hva en har først - altså det første tallet. Tror hun skjønner at det blir mer når en plusser, men jeg tror ikke hun forstår helt at hun da må telle videre....

Du kan godt si "og" og "blir" i stedet for "pluss" og "er lik", hvis hun synes det er enklere, så lenge hun er klar over at de brukes synonymt. Altså "1 og 1 blir 2", evt. "1 og 1 til blir 2" i stedet for "1 pluss 1 er lik 2". Hun kan sikkert telle (dvs. ramse opp tallrekken) et stykke, og da forstår hun nok at f.eks. "2 og 1 til blir 3". Når hun har tatt poenget, kan dere øve på å lese det som "2 pluss 1 er lik 3", det er jo tross alt bare en litt kodet måte å si det på.

Jeg ville startet med alle + 0 og + 1-stykkene (forutsatt at hun forstår null-begrepet) og latt henne fargelegge dem først. Dere kan komme tilbake til resten av den oppgaven senere når hun blir sikrere.

Du kan jo også tipse henne om at minus betyr å gå andre veien, altså "ta bort", og øve litt på stykker med - 0 og -1 som en start.

Ja, jeg tror det glir lettere inn å bruke mer dagligdagse ord, i stedet for "pluss" og "er lik" - men likevel - hvis de har jobbet med dette i flere uker og brukt de begrepene, så må vi jo få henne til å skjønne hva det betyr.....

Ble litt frustrert her i ettermiddag, både jeg og mannen min....

Gjest også en mamma

En tegning fra et eventyr, der figurene var delt opp i ulike felt med pluss-stykker på hvert felt (f.eks. 1+3, 4+0, 3+2...) og så var det en fargekode der f.eks 1=gul, 2=brun osv. De skulle så farge alle feltene i riktig farge ut fra hvilket svar det ble på regnestykket. Det var kanskje 20 slike regnestykker, muligens 30.

Jeg synes dette var i overkant avansert for barn som har gått kun to måneder på skolen! Det viste seg at jenta vår ikke hadde noe forståelse av hva "pluss" betyr og "er lik" betyr. Vi satt og regnet på fingrene, med blyanter og med bøker, med epler og med barn....

Jeg ringte læreren og spurte om de hadde lært "pluss" på skolen, og det sa hun at de hadde jobbet med i flere uker.....

Vi prøvde å være pedagogiske, og det virket som om hun etterhvert skjønte det...men vi ble ganske frustrert da vi spurte før hun skulle legge seg, om hvor mye 1 +1 er...."Fem" svarte jenta vår.....

Vi må vel til å leke dette inn i hverdagen, slik vi gjorde med eldstemann, fra han var 4-5 år.... Føler vi har forsømt oss overfor jenta - men vi vil prøve å vri dette positivt og sette av mer tid til henne.

Noen tips?

Opplegget er jevnt over nytt for 1. klassene på de fleste skoler i år, på grunn av Kunnskapsløftet. Dvs de lærer mer og fortere, og har mer lekser enn førsteklassinger for 1-2-3 år siden.

Vår 1. klassing har også lekser som du beskriver. Nå er riktignok matte helt i hans gate, så det går så det griner. Han regner både pluss og minus med tallene helt til 10, og har til og med holdt på med regnestykker av typen ? + 4 = 10 hvor de skal sette inn riktig tall for å få summen 10. Sistnevnte var for komplisert for han med det samme, og han ble irritert. (Jeg ble egentlig også litt irritert, for dette er jo strengt tatt ligninger av typen x + 4 = 10, og jeg syns det var for tidlig).

Jeg skjønner at dere blir bekymret når dere får følelsen av at jenta ikke henger med etter to mnd på skolen. Samtidig så kan det faktisk være slik at det ikke finnes grunn til bekymring:-)

Det er nok ganske vanlig at elevene på første trinn ikke skjønner abstrakte begreper som pluss og minus og er lik. Om ikke læreren er flink til å sette andre ord på dette samtidig som de lærer fagbegrepene så er det nok mange som vil få problem. Dette gjelder spesielt de unge og/eller umodne elevene. Det trengst faktisk modning for å skjønne slike abstrakte begreper.

Synest det høres litt rart ut at dette er noe de har jobbet med i ukesvis og først nå dukker den første leksa opp, og med så mange oppgaver.

Det er kjempefint om dere kan prøve å trene tall og begreper i leken. Både det å trene tall (og skjønne hvilken mengde det er snakk om), mest/minst er viktige begreper. Man kan få mye ut av en kuleramme og mange unger liker å sitte og pusle med slikt. Da kan du lage oppgaver som : Jeg har to epler og du har tre epler. Hvor mange har vi tilsammen. Når hun har funnet svare så kan du bare oppsummere med: aha, da er to pluss to fire da! På den måten sniker du inn vanskelige uttrykk i bevisstheten hennes.

Gjest også en mamma

Jeg skjønner at dere blir bekymret når dere får følelsen av at jenta ikke henger med etter to mnd på skolen. Samtidig så kan det faktisk være slik at det ikke finnes grunn til bekymring:-)

Det er nok ganske vanlig at elevene på første trinn ikke skjønner abstrakte begreper som pluss og minus og er lik. Om ikke læreren er flink til å sette andre ord på dette samtidig som de lærer fagbegrepene så er det nok mange som vil få problem. Dette gjelder spesielt de unge og/eller umodne elevene. Det trengst faktisk modning for å skjønne slike abstrakte begreper.

Synest det høres litt rart ut at dette er noe de har jobbet med i ukesvis og først nå dukker den første leksa opp, og med så mange oppgaver.

Det er kjempefint om dere kan prøve å trene tall og begreper i leken. Både det å trene tall (og skjønne hvilken mengde det er snakk om), mest/minst er viktige begreper. Man kan få mye ut av en kuleramme og mange unger liker å sitte og pusle med slikt. Da kan du lage oppgaver som : Jeg har to epler og du har tre epler. Hvor mange har vi tilsammen. Når hun har funnet svare så kan du bare oppsummere med: aha, da er to pluss to fire da! På den måten sniker du inn vanskelige uttrykk i bevisstheten hennes.

"Da kan du lage oppgaver som : Jeg har to epler og du har tre epler. Hvor mange har vi tilsammen. Når hun har funnet svare så kan du bare oppsummere med: aha, da er to pluss to fire da! "

:-) Er du sikker på at dette er god lærdom? To epler og tre epler er det samme som to pluss to og er fire?

*erter bare litt*

Annonse

"Da kan du lage oppgaver som : Jeg har to epler og du har tre epler. Hvor mange har vi tilsammen. Når hun har funnet svare så kan du bare oppsummere med: aha, da er to pluss to fire da! "

:-) Er du sikker på at dette er god lærdom? To epler og tre epler er det samme som to pluss to og er fire?

*erter bare litt*

Og slikt skal komme fra en pedagog, he he:-)

En tegning fra et eventyr, der figurene var delt opp i ulike felt med pluss-stykker på hvert felt (f.eks. 1+3, 4+0, 3+2...) og så var det en fargekode der f.eks 1=gul, 2=brun osv. De skulle så farge alle feltene i riktig farge ut fra hvilket svar det ble på regnestykket. Det var kanskje 20 slike regnestykker, muligens 30.

Jeg synes dette var i overkant avansert for barn som har gått kun to måneder på skolen! Det viste seg at jenta vår ikke hadde noe forståelse av hva "pluss" betyr og "er lik" betyr. Vi satt og regnet på fingrene, med blyanter og med bøker, med epler og med barn....

Jeg ringte læreren og spurte om de hadde lært "pluss" på skolen, og det sa hun at de hadde jobbet med i flere uker.....

Vi prøvde å være pedagogiske, og det virket som om hun etterhvert skjønte det...men vi ble ganske frustrert da vi spurte før hun skulle legge seg, om hvor mye 1 +1 er...."Fem" svarte jenta vår.....

Vi må vel til å leke dette inn i hverdagen, slik vi gjorde med eldstemann, fra han var 4-5 år.... Føler vi har forsømt oss overfor jenta - men vi vil prøve å vri dette positivt og sette av mer tid til henne.

Noen tips?

Jeg tror dere gjør det rette ved å prøve å sette av litt tid til dette - og ved å leke det inn i hverdagen.

Telle trappetrinn. Legge sammen biler, dukker, poteter - alt mulig.

Og ikke minst, bruke tid med leksene sammen med henne. Gjenta og gjenta hva begrepene betyr og hvordan 1+1 kan bli 2.

"Da kan du lage oppgaver som : Jeg har to epler og du har tre epler. Hvor mange har vi tilsammen. Når hun har funnet svare så kan du bare oppsummere med: aha, da er to pluss to fire da! "

:-) Er du sikker på at dette er god lærdom? To epler og tre epler er det samme som to pluss to og er fire?

*erter bare litt*

Hmmmmm - er ikke helt sikker på om jeg vil lære dette til mitt barn :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...