Gå til innhold

HEMIPARESE og Botulintoksin

Anbefalte innlegg

Gjest Reisende nordmann

Hei, En venninne av meg i et annet land i Europa fikk for to år siden en sønn, som hadde fått hjerneslag i svangerskap/under fødsel - med den effekt at mobilitet ble nedsatt på guttens høyre side, spesielt høyre arm (ingen negative effekter på hjernefunksjon, kun fysisk). Siden fødselen har han hatt jevnlig fysioterapi, og fysioterapauten er imponert over hvor raskt han har blitt bedre i foten. Med armen er det desverre verre, den har til og med blitt noe stivere de siste uker. Fysioterapauten forslår å intensivere terapien ("Votja"-metoden), og gjøre ny vurdering av fremskritt om to måneder. Dersom det ikke er særlig fremskritt stilles min venninne overfor en beslutning om å behandle guttens arm med botulinumtoksin. Hun er usikker på om dette er en anbefalt metode på nåværende tidspunkt. Hjelper botulintoksin-behandling på musklenes vekst (at armen kan strekkes, slik som venstre arm)? Er det riktig alder for en slik behandling (gutten er to og et halvt år)? Har du noen synspunkter om dette? (Beskrivelse ar armen slik den er i dag: tommelen brukes ikke i det hele tatt, griper ting mellom peke- og langfinger, kan ikke vri armen slik at håndflaten vender opp, makter ikke strekke armen mer enn 90 grader). Håper du kan hjelpe meg med noen svar rundt dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289233-hemiparese-og-botulintoksin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Ved den typen cerebral parese du beskriver er det nesten alltid slik at armen og spesielt hånden er sterkere affisert enn benet og foten. Årsaken til dette er at de områdene som representerer overekstremiteten i hjernen er mest skadet. Det er en allminnelig erfaring at det er ofte er svært vanskelig å få en brukbar funksjon i hånden, selv om det ikke alltid er tilfelle. Slik du beskriver hånd og armfunksjonen idag virker det som om det er en relativt alvorlig skade, og den er det vanskelig å behandle både fysioterapeutisk og på annen måte. Siden musklene er blitt så stramme at han ikke makter å strekke armen mer enn 90 grader og at armen heller ikke kan vris utover vil jeg anbefale at han blir vurdert med tanke på Butox-behandling. Denne behandlingen svekker spastisiteten og kraften i muskulaturen slik at fysioterapeuten lettere kan bidra til å øke leddbevegeligheten og kanskje også bruken. Muskelen vokser ikke mer, men blir slappere og kan derfor strekkes lenger. Jeg har liten tro på at Vojtabehandling vil ha tilsvarende effekt, og dessuten er det en meget krevende behandlingsform. Botlinumtoxin kan godt brukes i denne alderen, men om det er en hensiktsmessig behandling for gutten må vurderes av leger som har erfaring med cerebral parese.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...