Gå til innhold

La 5-åringen gå knask/knep?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Julebukk er en gammel norsk tradisjon da, der ungene synger julesanger og får litt godis for det. Ikke med groteske kostymer og trusler om knep om de ikke får noe.

Tja...oftes er det ikke mye til sang spør du meg....

Jeg synes det er greit at det skjer noe på høsten også. Og ungene jubler jo:-)

Hadde ikke tenkt å la 8-åringen min gå heller jeg, da....

-men han fikk dra på Halloween-fest i fjor da.

Og vi har holdt Halloween-fester, vi, selv om jeg egentlig ikke er spesielt opptatt av å importere amerikanernes levemåte! Mannen min syntes at det var bedre ungene kledde seg ut og og "festet" hos oss enn at de gikk rundt og plaget andre... De fikk gå til 2-3 nabohus da, som var orientert i forkant!

mvh

Mine barn får ikke lov til å være med på denne feiringen, synes det er noe tull hele greia. Hva er det som er så festlig med å feire døden da ? det er jo det det handler om på denne dagen, gjennom å kle seg ut som spøkelser og lignende, så feries/ etterlignes de åndene som etter døden ikke klarer å forlate denne verden helt.

Riktignok tror jeg det er mye mellom himmel og jord som vi ikke klarer å forstå, men jeg klarer ikke å få meg til å synes at dette er en hygglig ting som mine barn skal være med på.

Noen sammenblander Hallowween med Allehelgensdag. Allehelgensdag her i Norge, feires første søndag i november og er til minne om alle som har gått bort det siste året. En dag som ofte brukest til å tenne lys på gravene, være sammen med familie og minnes dem som har gått bort.

Annonse

Hva er grunnen til å ikke la henne gjøre det?

At DERE ikke synes noe om det? Men dere skal jo sitte hjemme og gjøre noe annet.

Kanskje på tide å vurdere hva ungen synes er greit og morsomt? Halloween er morsomt for barna, og om man synes tradisjonen adopteres på feil måte, så er det bare en selv som kan endre på det - ved å gjøre noe eget ut av det.

Mine barn får ikke lov til å være med på denne feiringen, synes det er noe tull hele greia. Hva er det som er så festlig med å feire døden da ? det er jo det det handler om på denne dagen, gjennom å kle seg ut som spøkelser og lignende, så feries/ etterlignes de åndene som etter døden ikke klarer å forlate denne verden helt.

Riktignok tror jeg det er mye mellom himmel og jord som vi ikke klarer å forstå, men jeg klarer ikke å få meg til å synes at dette er en hygglig ting som mine barn skal være med på.

Noen sammenblander Hallowween med Allehelgensdag. Allehelgensdag her i Norge, feires første søndag i november og er til minne om alle som har gått bort det siste året. En dag som ofte brukest til å tenne lys på gravene, være sammen med familie og minnes dem som har gått bort.

Feiringen har jo samme opprinnelse som Allehelgensdag. All Hallow's Day:

Halloween, or Hallowe'en, is a holiday celebrated on the night of October 31. Traditional activities include trick-or-treating, Halloween festivals, bonfires, costume parties, visiting "haunted houses" and viewing horror films. Halloween originated from the Pagan festival Samhain, celebrated among the Celts of Ireland and Great Britain. Irish and Scottish immigrants carried versions of the tradition to North America in the nineteenth century. Other western countries embraced the holiday in the late twentieth century. Halloween is now celebrated in several parts of the western world, most commonly in Ireland, the United States, Canada, Puerto Rico, and the United Kingdom.

The term Halloween (and its alternative rendering Hallowe'en) is shortened from All-hallow-even, as it is the eve of "All Hallows' Day",[1] also which is now known as All Saints' Day. It was a day of religious festivities in various northern European Pagan traditions,[2] until Popes Gregory III and Gregory IV moved the old Christian feast of All Saints' Day from May 13 to November 1. In the ninth century, the Church measured the day as starting at sunset, in accordance with the Florentine calendar. Although All Saints' Day is now considered to occur one day after Halloween, the two holidays were, at that time, celebrated on the same day. Liturgically, the Church traditionally celebrated that day as the Vigil of All Saints, and, until 1970, a day of fasting as well. Like other vigils, it was celebrated on the previous day if it fell on a Sunday, although secular celebrations of the holiday remained on the 31st. The Vigil was suppressed in 1955, but was later restored in the post-Vatican II calendar.

Many European cultural traditions, in particular Celtic cultures, hold that Halloween is one of the liminal times of the year when spirits can make contact with the physical world, and when magic is most potent (according to, for example, Catalan mythology about witches and Irish tales of the Sídhe).

Jeg har to jenter på 8 og 10 .

de får ikke lov til å være med på Halloween.

vi syns det er noen tull og en annen ting.

når jeg var liten ble jeg skremt av en voksen med stygg maske som gikk julebukk.

jeg var livredd hele romjula pga av julebukker.og det gikk ikke over før jeg var 15 år.

+at å tigge etter godteri her i vår rike verden er jo så på jordet en uting.

jentene mine vil ikke heller da.de og syns det er noe tull.

+at vi ikke har råd til å kjøpe alt de hadde måttet hatt bare for denne ene kvelden..

men dere som vil..versegod:O)

Både 6 og 8 åringen min skal gå i nabolaget, sammen med andre unger. Her teller de ned dager, og gleder seg stort.

Jeg har seinvakt den dagen, så jeg håper faren hjelper dem med det som trengs og passer på at han vet hvor de er og sånt....Jeg er sånn passe glad i halloween, synes det er gøy at ungene gleder seg, da. Dessuten er det oversiktlig og bilfritt her, så de kan klare seg selv litt.

Hva er grunnen til å ikke la henne gjøre det?

At DERE ikke synes noe om det? Men dere skal jo sitte hjemme og gjøre noe annet.

Kanskje på tide å vurdere hva ungen synes er greit og morsomt? Halloween er morsomt for barna, og om man synes tradisjonen adopteres på feil måte, så er det bare en selv som kan endre på det - ved å gjøre noe eget ut av det.

-ja, det er jo det jeg sitter her og vurderer .....

Gjest Blikkboks

''Siden du er i tvil, ville jeg spurt om å få være med jeg da, på runden :-D ''

Ser stadig folk foreslå dette. Selv kunne jeg ALDRI tenkte meg å ta med barna på godte-tiggerunde.

Ja, ja, jeg spør jo også om hun faktisk vet noe om planene. Om det er til kjente eller ukjente di skal gå, f.eks. Så jeg syns ikke om min pode etter hvert går til naboen her, og visa versa, jeg ser ikke det som på tigging.

Jeg opplever værre ting enn det, altså. Og mange er frekke. Vi fikk en bursdagsinvitasjon hvor det sto at bursdags barnet ønsket seg penger eller griseflaxlodd, det syns jeg er å tigge. DET gadd jeg i alle fall ikke da, og gav ett par vanter i steden ;-D

Apropo tradisjon julebukk og halloween, så er jeg sikker på at det også ble oppfattet som tigging, fra tradisjonen gikk over fra å kun synge, til innsamlig av godis.

Ha en super kveld

Annonse

Jeg har en mistanke om at det å ha barn innebærer større kameler å svelge enn Halloween. :- )

For å bruke et annet amerikansk uttrykk: pick your battles. Jeg tror det vil være lettere for datteren din å godta at du sier nei senere (når du har en "bedre" grunn enn at du ikke "liker" en ny tradisjon) hvis du lar henne gjøre en del ting hun ønsker, selv om du ville foretrukket at hun valgte annerledes. Hvis datteren din har lyst til å være med på Halloween feiringen selv om dere ikke liker tradisjonen kan dere kanskje se det som et skritt på veien mot å bli et selvstendig individ?

Beste hilsen en barnløs ekspert. :- )

Ja, ja, jeg spør jo også om hun faktisk vet noe om planene. Om det er til kjente eller ukjente di skal gå, f.eks. Så jeg syns ikke om min pode etter hvert går til naboen her, og visa versa, jeg ser ikke det som på tigging.

Jeg opplever værre ting enn det, altså. Og mange er frekke. Vi fikk en bursdagsinvitasjon hvor det sto at bursdags barnet ønsket seg penger eller griseflaxlodd, det syns jeg er å tigge. DET gadd jeg i alle fall ikke da, og gav ett par vanter i steden ;-D

Apropo tradisjon julebukk og halloween, så er jeg sikker på at det også ble oppfattet som tigging, fra tradisjonen gikk over fra å kun synge, til innsamlig av godis.

Ha en super kveld

Julebukkene var vel ofte voksne mennesker som fikk en dram i rigtig gamle dager...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...