Gå til innhold

Gjør jeg rett?


nettmamma

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 3,5 år som enda ikke har sluttet med bleie. I en uke har han nå gått på do hele dagen når jeg har bedt han om det, men han har hatt bleie på seg gjennom hele dagen. Så nå tenkte jeg at han kunne gå uten bleie når han var hjemme, og heller få bleie på seg når han skal ut og leke. Det har gått fint så lenge jeg setter han på do med jevne mellomrom, men i dag tisset han seg ut 2 ganger. Han sier aldri i fra at han må på do. Tar jeg dette i rett tempo, eller går jeg for fort eller for sent fram?

Vil bare si at det er ett gjennombrudd at han vil gå på do flere ganger til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Live Lunde

Har selv en sønn på 3,5 år som enda ikke har sluttet med bleie, så jeg er vel ikke noen ekspert på området akkurat. Tenkte jeg bare ville si at du absolutt ikke går for fort frem eller for sakte for den del. Høres ut som om det forgår i riktig tempo, dere har jo tross all fremskritt. Allikevel er det ting som tyder på at han ikke er helt klar for å slutte med bleie riktig enda siden han ikke sier i fra selv. Det går kun bra sålenge du passer på ham. Syntes du skal fortsette med det jeg så skjønner han det etterhvert. Du sier han går uten bleie hjemme, vil han det selv eller er det bare fordi du bestemmer at han skal være uten? Det kan også hende at han blir litt forvirret siden han bruker bleie hjemme og så ikke har bleie på seg ute. Det er altid en avveining her om man skal ta sjansen på en del ulykker uten at dette ødelgger selvtilliten til barnet. Er litt misunnelig på deg jeg som har kommet såpass langt i treningen. Min vil overhodet ikke gå på do så å fjerne bleia er ikke aktuelt for oss enda. Håper jo på en varm og fin sommer som kan hjelpe oss. Skjønt jeg er ikke sikker på det heller for i helgen var vi på stranden i det fine været og da gikk han jo uten bleie i mange timer. Lur som jeg er tenkte jeg at da skal han få prøve å være uten på vei hjem også for å se hvordan det gikk. Problemet er bare at poden ikke alltid tenker det samme som meg. Han skulle ha bleie på når vi pakket sammen ja, ikke noe tull der i gården. sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til nettmamma. Du har allerede fått svar fra en mor med barn på samme alder. Du ser da at det ikke er så uvanlig at barn bruker bleie i den alderen. Siden han ikke har noe i mot å gå på toalettet kan det jo være ok med faste dotider. Kanskje du vil se at når han får sommeren på seg så er han blitt tørr. Stort sett så går dette seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en sønn på 3,5 år som enda ikke har sluttet med bleie, så jeg er vel ikke noen ekspert på området akkurat. Tenkte jeg bare ville si at du absolutt ikke går for fort frem eller for sakte for den del. Høres ut som om det forgår i riktig tempo, dere har jo tross all fremskritt. Allikevel er det ting som tyder på at han ikke er helt klar for å slutte med bleie riktig enda siden han ikke sier i fra selv. Det går kun bra sålenge du passer på ham. Syntes du skal fortsette med det jeg så skjønner han det etterhvert. Du sier han går uten bleie hjemme, vil han det selv eller er det bare fordi du bestemmer at han skal være uten? Det kan også hende at han blir litt forvirret siden han bruker bleie hjemme og så ikke har bleie på seg ute. Det er altid en avveining her om man skal ta sjansen på en del ulykker uten at dette ødelgger selvtilliten til barnet. Er litt misunnelig på deg jeg som har kommet såpass langt i treningen. Min vil overhodet ikke gå på do så å fjerne bleia er ikke aktuelt for oss enda. Håper jo på en varm og fin sommer som kan hjelpe oss. Skjønt jeg er ikke sikker på det heller for i helgen var vi på stranden i det fine været og da gikk han jo uten bleie i mange timer. Lur som jeg er tenkte jeg at da skal han få prøve å være uten på vei hjem også for å se hvordan det gikk. Problemet er bare at poden ikke alltid tenker det samme som meg. Han skulle ha bleie på når vi pakket sammen ja, ikke noe tull der i gården. sukk!

Det var godt å høre at det var andre i samme dilemma. Det er ikke det at jeg er redd for at det er noe galt eller noe sånn, men jeg hadde ikke trodd at det var så vanskelig å få poden til å slutte med bleie.

Du skjønner, han begynte å gå på potte for ett år siden, men hele prosessen stoppet opp når han ble storebror.

Dessuten føler jeg en del press fra besteforeldre og oldeforeldre. De får meg til å føle at det er min feil, som ikke er flink nok. Jeg vet jo det at mye av grunnen til at barn slutter så sent nå er at bleiene er så tørre at de ikke føler noe ubehag når de tisser i dem, men det hjelper ikke å si det til disse.

Godt å høre at det er andre i samme situasjon, og takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Speedo

Vi er i samme situasjon. Gutten vår er snart 3,5 år og vi har bestemt oss for å prøve å bli kvitt bleien i løpet av sommeren. Når han er hjemme, går det stort sett bra. Men vi må passe på han. Han sier fra noen ganger når han skal på do, men slett ikke bestandig. Han blir ikke lei seg for at han tisser på seg - bare konstanterer at det skjedde.

Han sitter gjerne på do - og det kommer stort sett en liten skvett i potta.

I barnehagen har vi prøvd en periode uten bleie, men nå har de bestemt å ta på han bleie ute.

Jeg får stadig høre "at han ikke er helt klar for å slutte", men jeg har likevel lyst til å forsette resten av sommeren uten bleie for å se om vi oppnår resultater. Han virker jo til å være på vei, selv om han bare er sånn passe interessert.

Vi får håpe noen uker/måneder til gjør underet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon. Gutten vår er snart 3,5 år og vi har bestemt oss for å prøve å bli kvitt bleien i løpet av sommeren. Når han er hjemme, går det stort sett bra. Men vi må passe på han. Han sier fra noen ganger når han skal på do, men slett ikke bestandig. Han blir ikke lei seg for at han tisser på seg - bare konstanterer at det skjedde.

Han sitter gjerne på do - og det kommer stort sett en liten skvett i potta.

I barnehagen har vi prøvd en periode uten bleie, men nå har de bestemt å ta på han bleie ute.

Jeg får stadig høre "at han ikke er helt klar for å slutte", men jeg har likevel lyst til å forsette resten av sommeren uten bleie for å se om vi oppnår resultater. Han virker jo til å være på vei, selv om han bare er sånn passe interessert.

Vi får håpe noen uker/måneder til gjør underet.

Nå går gutten min uten bleie om dagen, og det går sånn noelunde greit. Sier ikke enda om han må på do, så vi må følge han hele dagen.

Bruker fortsatt bleie på om natten, men har vært tørr om morgenen flere dager nå, så jeg vurderer å slutte med bleie om natten også.

Hyggelig å høre fra andre som sliter med det samme.

Virker som om jeg har gått frem i rett tempo til nå.

Lykke til med ditt barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...