Gjest prust Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hvis han har lyst til å spille piano må han også øve. Daglig øving er nok best, men det trenger jo ikke være så mye hver dag. Andre har foreslått ti minutter hver dag, og det skulle det vel være mulig å presse inn i en ellers travel hverdag? Jeg skjønner godt at det kan være slitsomt med øving til "upassende" tider. Men hvis det hele tiden skal være du som bestemmer når det passer å øve kan du lett ta fra ham spillegleden. Hva om dere prøver å gjøre en avtale med ham? Ingen øving etter sju om kvelden? Da får dere sett dagsrevyen i fred, og han kan velge nesten helt fritt når han vil øve. Vennlig hilsen en barnløs ekspert. :- ) Akkurat Dagsrevyen ser vi ikke på, så det er ikke noe problem..... Nei, det er heller at han har lekser og vil leke og glemmer seg bort. I kveld så øvde han mens jeg la søstrene, og det fungerte fint. Da har han roet seg ned, og skal ikke gjøre noe annet enn øving og så legging. Tror kanskje det vil fungere, at han bruker det kvarteret som det tar å legge jentene. Enig i at vi ikke må ta fra ham gleden av å spille. Jeg tåler egentlig mye spilling og øving, for jeg er vant til det. Mannen min er ikke vant til det, så han synes ikke det er så himla moro å høre på, særlig når han er trøtt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Min eldste spiller piano. H*n begynte forresten på fele da h*n var 8-9 år, og da avtalte vi med læreren et kvarter om gangen, minst tre ganger i uka. Det gikk bedre å gjennomføre det når læreren sa det, enn når jeg sa det :-). Nå er det tredje året med piano. Det øves mye mer med piano enn det ble gjort med fele. Jeg trenger ikke å si fra lenger. Så fort h*n har noen minutter til overs setter h*n seg ved pianoet og spiller litt. Det er ikke alltid jeg syns det er helt greit. Noen ganger kunne jeg tenkt meg stillhet og ro, å få høre på nyhetene for eksempel, men da prøver jeg hardt å tenke på alt det positive med spillingen. H*n begynner å bli flink, og h*n liker det godt. Det er en sunn interesse. Alle er stolte av denne musikalske ungdommen. For oss fungerer det aller best at h*n spiller når h*n er motivert. Hvis jeg hadde sagt at h*n skulle droppe øvingen fordi jeg var sliten eller det ikke passet nå, da hadde det blitt bråslutt på all øving her i huset tror jeg. De eneste gangene jeg kan stoppe øving er når vi skal rekke noe. Det aksepterer h*n naturligvis. ''Det er ikke alltid jeg syns det er helt greit. Noen ganger kunne jeg tenkt meg stillhet og ro, å få høre på nyhetene for eksempel, men da prøver jeg hardt å tenke på alt det positive med spillingen. H*n begynner å bli flink, og h*n liker det godt. Det er en sunn interesse. Alle er stolte av denne musikalske ungdommen.'' Ja, det er viktig for oss voksne å fokusere på det positive med spillingen. Spsielt for mannen min, som ikke er vokset opp med klassisk musikk, og aldri har vært vant til øving... ''For oss fungerer det aller best at h*n spiller når h*n er motivert. Hvis jeg hadde sagt at h*n skulle droppe øvingen fordi jeg var sliten eller det ikke passet nå, da hadde det blitt bråslutt på all øving her i huset tror jeg. De eneste gangene jeg kan stoppe øving er når vi skal rekke noe. Det aksepterer h*n naturligvis.'' Du har nok rett i dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hos oss prøver i å få inn en 10-15 minutters øve-økt hver kveld ved kveldsmat-tider, hvis ikke ungen har tatt initiativ til å øve sjøl tidligere på dagen. Rutinene er slik: kveldsmatservering, tannpuss, øving, lesing, soving. (For henne som spiller trompet er det lurt å ha øvingen etter tannpussen, så det ikke kommer så mye guff i instrumentet) Dette får vi til ca 5 av ukas dager, det er som regel jeg som passer på at det blir gjort, ikke pappa'n, så de kveldene jeg er borte glipper det oftere. Begge ungene har også såkalte øve-marker der de fører inn hvor mye de har øvd. Etter at øvemarken er ferdig utfyllt får de en liten premie. 8-åringen veit godt at den "egentlige" premien er at han blir flinkere på instrumentet sitt, mens 5-åringen ikke har reflektert over systemet ennå. Begge mine spiller altså instrumenter, og jeg har vært lærer på mitt instrument i 20 år nå. Jeg spurte gutten min i kveld hvordan han syntes vi skulle gjøre det med øving. Han ville at jeg skulle si at han måtte øve i f.eks. ti minutter - han syntes det var vanskelig å huske det selv, selv om han ofte setter seg ned spontant, men innimellom går det altså lang tid. Han syntes ikke at jeg maste, og han synes jo det er veldig moro å se hvordan han blir flinkere og sikrere jo mer han øver! Den øvemarken var jo lur da! Er det sånn at de lager en ny kropp for hver gang de øver? Gutten min har sånn på skolen, i forhold til å lese ut en bok :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Detteren min på 8 spiller trommer i korpset. Jeg tror hun henger godt med på det de går gjennom med instruktøren, og hun synes det er gøy. Men hun eh....øver veldig lite, da! Kanksje en eller to ganger i uka. Instruktøren sier hun skal øve 10min hver dag, men det fikser vi ikke. Jeg kan ikke spille trommer, og vet ikke helt hvordan jeg skal hjelpe henne. Dette er jo en påminnelse om at jeg bør inspirere henne til å øve litt mer, men i tillegg har vi jo alle leksene og de andre tingene vi skal gjøre i løpet av uka..... Takk for svar, Efoll! Hos oss er det jeg som kan spille piano, mannen min kan ikke - og det er jeg som følger opp. Det viktigste er jo leksene, deretter venner/lek og så piano - slik tenker jeg. Men han er mye sammen med venner, og har ikke vondt av av og til å måtte komme inn en halvtime før de andre for å øve. Hver torsdag går han rett hjem fra skolen halv to, mens søstera har sfo - da er det meningen at han skal øve litt på piano, men det er sjelden han gjøre det... Det blir lekser og lek med venner - og så plutselig er klokka blitt halv fem og han må gå på pianotimen..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Virker som gutten din er motivert, men at det blir "borte" i en hektisk hverdag. Kanskje trenger han først og fremst hjelp til å huske i tide at han skal øve, og finne en god tid blant andre lystbetonte gjøremål som er viktigere "i nuet". Jeg synes ikke dere skal ha målsetting om så lange øveøkter, det er både viktigere og bedre å etablere gode rutiner ift. hyppig øving. Hvis dere har overskudd til å hjelpe han å holde på og huske inspirasjonen fra timen er det kanskje det beste. Kan det passe å gjøre spilling til en del av samhandling og lek? Og så spørs det jo om dere en periode kan være tålmodige og overbærende hvis han spiller når det ikke passer. Jeg syntes også at det var morsomst å spille når det var energi og aktivitet i rommet... Men aller viktigst, synes jeg: du skriver også at han kan holde på for seg selv og improvisere. Det er flott å kunne, en god ting å ta med seg i livet, og tyder på at du har rett i at han har gode forutsetninger, som du skriver. Husk at all spilling er øving! ''Kanskje trenger han først og fremst hjelp til å huske i tide at han skal øve, og finne en god tid blant andre lystbetonte gjøremål som er viktigere "i nuet". '' Ja - jeg tror han vil øve - men glemmer seg bort, og rett og slett trenger litt faste rammer for når han skal spille. Tror vi satser på like før eller like etter kveldsmat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Akkurat Dagsrevyen ser vi ikke på, så det er ikke noe problem..... Nei, det er heller at han har lekser og vil leke og glemmer seg bort. I kveld så øvde han mens jeg la søstrene, og det fungerte fint. Da har han roet seg ned, og skal ikke gjøre noe annet enn øving og så legging. Tror kanskje det vil fungere, at han bruker det kvarteret som det tar å legge jentene. Enig i at vi ikke må ta fra ham gleden av å spille. Jeg tåler egentlig mye spilling og øving, for jeg er vant til det. Mannen min er ikke vant til det, så han synes ikke det er så himla moro å høre på, særlig når han er trøtt.... Ser lenger ned at dere har funnet en løsning som kan fungere for dere. :- ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg spurte gutten min i kveld hvordan han syntes vi skulle gjøre det med øving. Han ville at jeg skulle si at han måtte øve i f.eks. ti minutter - han syntes det var vanskelig å huske det selv, selv om han ofte setter seg ned spontant, men innimellom går det altså lang tid. Han syntes ikke at jeg maste, og han synes jo det er veldig moro å se hvordan han blir flinkere og sikrere jo mer han øver! Den øvemarken var jo lur da! Er det sånn at de lager en ny kropp for hver gang de øver? Gutten min har sånn på skolen, i forhold til å lese ut en bok :-) Få med deg Leif Ove Andsnes på nrk2 nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Få med deg Leif Ove Andsnes på nrk2 nå. Åååå - var visst akkurat slutt... Men det er en flott sopran som synger nå i stedet :-) Er det Mozart? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Åååå - var visst akkurat slutt... Men det er en flott sopran som synger nå i stedet :-) Er det Mozart? Jepp, det er visst fra Figaros bryllup. Også spilte Andsnes en pianokonsert som også var Mozart. Det var helt fantastisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg spurte gutten min i kveld hvordan han syntes vi skulle gjøre det med øving. Han ville at jeg skulle si at han måtte øve i f.eks. ti minutter - han syntes det var vanskelig å huske det selv, selv om han ofte setter seg ned spontant, men innimellom går det altså lang tid. Han syntes ikke at jeg maste, og han synes jo det er veldig moro å se hvordan han blir flinkere og sikrere jo mer han øver! Den øvemarken var jo lur da! Er det sånn at de lager en ny kropp for hver gang de øver? Gutten min har sånn på skolen, i forhold til å lese ut en bok :-) Har kopiert den øvemarken fra bakerst i en spillebok, men den er enkel å lage selv. (du kan jo høre med pianolæreren om hun har noe lignende) Tegn en mark som består av rundinger som er "hektet sammen" + et markeansikt på den forrerste rundingen. Våre marker har nok 15-20 rundinger, og det er tre av dem på et ark. Så fargelegges en runding for hvert 10. minutt med øving. På den måten ser man tydelig at antall øveminutter øker, marken blir fin med alle fargene, og spenningen stiger etterhvert som det blir færre rundinger igjen å fargelegge. Så vanker det premie når alle markene på arket er fyllt ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Vi har en gitarspiller i huset, og enda så artig han synes det er, så 'glemmer' han av å øve. Så jeg prøver å minne han på det. Han går jo hjem etter skolen nå (ikke sfo lenger), og da prøver jeg å huske på å si til han at han må øve litt gitar. Men dessverre så blir det ikke noen øving hvis jeg glemmer å minne han på det... Omtrent som med leksene, med andre ord!! *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289458-barn-som-spiller-instrumenter-%C3%B8ving/page/2/#findComment-2324361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.