Gjest efoll Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 ...og har dere noen faste tradisjoner? Vi har nå sittet og sett på helger før jul, for vi voksne skulle planlegge en voksenkveld ute med barnevakt hjemme. Så kom jeg nesten i julestemning, for jeg kom til å tenke på alt det koselige som liggerfremfor oss i desember. Dessverre blir det endel stress og mas også, men i år har jeg bestemt meg for å legge "det perfekte" på hylla, og prøve og kose meg uten å føle meg utilstrekkelig. Jeg vet at de fleste er flinkere enn meg til å pynte/bake og ordner, og har bedre økonomi og dermed bedre råd til de "riktige" gavene og den "riktige" maten. Jeg håper og tror at jeg klarer å bare glede meg med ungene og familien, og skape en god jul. Har dere noen fine tradisjoner å dele med meg, som bare kan gi meg litt ild på førjulsstemningen min? Og som jeg kanskje kan videreføre? Vær så snill og ikke mas om at det er for tidlig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nei, jeg ser ikke fram mot jula og har ikke gjort det på mange år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunrika Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Vi leser Jostein Gaarders Julemysteriet i adventstiden. Det er et kapittel for hver dag, så vi får oss en koselig lesestund sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Gleder meg på barnas vegne.. men selv ser jeg ikke det helt store med jula lenger. Tradisjoner vi har er å lage pepperkaker og -hus sammen med barna og venners barn (tradisjon og tradisjon, vi begynte i fjor, men skal i år også :-) Vi har familien hos oss på risgrøt en av dagene rett før julaften. Det blir vel 5. året vi gjør det nå. Julaften har vi ingen spesille ting vi gjør utenom mat og gaver.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ja jeg gleder meg masse til jul og ikke minst førjulstiden allerede:-) Vi har mange tradisjoner og de fleste av dem koster ikke noe i penger men de er med på å skape den riktige førjulsstemningen hos oss. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine barn er, mine er snart tre og snart seks. Å tenne lys i adventsstaken til middag hver dag er en selvfølge og adventssang hører med. Adventsskalenderen er også et must. Om kveldene koser vi oss med en eller annen advenstbok jeg har lånt. Har prøvd ut litt forskjellig og her må du bare finne noe som kan passe dine barn. Vi baker pepperkaker og lager litt julegodteri (kjøpe marsipan som man kan lage fine figuerer av). Når det nærmer seg jul setter vi ut grøt til nissen. Da har vi gjerne alliert oss med en onkel eller bestefar som har kledd seg ut og sitter laangt inne i garasjen, fjøset (eller hvor som helst) og venter på grøt. Her er det store poenget å få bare et lite glimt av nissen. Det dreier seg om å bygge opp spenningen før jul, vet du:-) Svigermor har tatt med seg en tradisjon om "Labbeleste" som er veldig koselig. Dette er en sulten nisse som går rundt noen av dagene før jul og sjekker at alle ordner alt i stand til jul. Dermed har vi alltid lagt dette til vår pepperkakedag (kveld) noen dager før jul. Når Labbeleste melder sin ankomst (på sms, he he) så slokker vi alle lys og titter spent ut i hagen. Labbeleste kommer da og tar seg en runde rundt i hagen vår. Han har med seg en lykt i hånda slik at vi såvidt aner ansikt og skjegg. Tilslutt går han opp på veranda og kikker inn til oss. Guttene dør nesten av spennning:-) Men dette er en sjenert nisse som ikke vil snakke med oss. Etter å ha vinket farvel setter han igjen en pose på veranda med et par hjemmestrikkede votter eller sokker (svigermor spesial) med en liten marsipangris inni) Guttene er så spente (og nervøse) at de nesten holder pusten. Av en eller annen grunn er dette nesten mer spennende enn den ordentlige nissen som kommer inn til oss på juleaften. Og alt er selvsagt med på å bygge opp spenningen. Vi skyr alt av kjøpesenternisser og julegateåpninger der det deles ut godteposer i hytt og pine. Synest ikke dette har så mye med jula å gjøre og det kommer alt for tidlig. Synest ikke ungene skal ha nærkontakt med nissen i slutten av november jeg da.. Men som du skjønner så får de desto mer når det nærmer seg jul:-) Nå klarte du jammen å få meg i julestemning også:-) Advent og jul er en fantastisk hyggelig tid synest jeg. Og vi må ikke la oss narre til å tro at dess dyrere gaver dess bedre jul. Gavene er en liten del av høytiden, og kanskje den mest kostbare. Men det å skape litt gammeldags julemagi dreier seg slett ikke om økonomi. Og litt støv i krokene har aldri lagt noen demper på julestemningen hos oss:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg storgleder meg til jul hvert år jeg! ) Snuppa (7 år) ligner svært på meg og jeg har lovt henne at vi skal ha juleverksted kommende helg. ) Jeg har jo ungene bare annenhver helg og tiden frem mot jul går svinfort så... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nei, jeg ser ikke fram mot jula og har ikke gjort det på mange år. Endelig en som er enig med meg. Skal vi hoppe over den? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nei, jeg ser ikke fram mot jula og har ikke gjort det på mange år. Jeg har det som deg. Begynner som oftest å grue meg i august en gang. Dette året er intet unntak. Men førjulstiden er helt o'key. Det å finne gaver til venner og familie er koselig, men selve feiringen og de kvelende familiære juledagene er ikke noe å trakte etter. Vennejul derimot er super-hyggelig. Det er faktisk et godt alternativ til de av oss som får hetta bare vi ser skyggen av en marsipangris i butikkshyllene. I år har jeg vurdert å gå i hi den 23 desember, for så å gjenoppstå sent i romjula en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har det som deg. Begynner som oftest å grue meg i august en gang. Dette året er intet unntak. Men førjulstiden er helt o'key. Det å finne gaver til venner og familie er koselig, men selve feiringen og de kvelende familiære juledagene er ikke noe å trakte etter. Vennejul derimot er super-hyggelig. Det er faktisk et godt alternativ til de av oss som får hetta bare vi ser skyggen av en marsipangris i butikkshyllene. I år har jeg vurdert å gå i hi den 23 desember, for så å gjenoppstå sent i romjula en gang. Fint at du vurderer alternativer! Kanskje du kan like jula hvis du får bestemme hvor mye selskapeligheter du skal være med på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ja jeg gleder meg masse til jul og ikke minst førjulstiden allerede:-) Vi har mange tradisjoner og de fleste av dem koster ikke noe i penger men de er med på å skape den riktige førjulsstemningen hos oss. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine barn er, mine er snart tre og snart seks. Å tenne lys i adventsstaken til middag hver dag er en selvfølge og adventssang hører med. Adventsskalenderen er også et must. Om kveldene koser vi oss med en eller annen advenstbok jeg har lånt. Har prøvd ut litt forskjellig og her må du bare finne noe som kan passe dine barn. Vi baker pepperkaker og lager litt julegodteri (kjøpe marsipan som man kan lage fine figuerer av). Når det nærmer seg jul setter vi ut grøt til nissen. Da har vi gjerne alliert oss med en onkel eller bestefar som har kledd seg ut og sitter laangt inne i garasjen, fjøset (eller hvor som helst) og venter på grøt. Her er det store poenget å få bare et lite glimt av nissen. Det dreier seg om å bygge opp spenningen før jul, vet du:-) Svigermor har tatt med seg en tradisjon om "Labbeleste" som er veldig koselig. Dette er en sulten nisse som går rundt noen av dagene før jul og sjekker at alle ordner alt i stand til jul. Dermed har vi alltid lagt dette til vår pepperkakedag (kveld) noen dager før jul. Når Labbeleste melder sin ankomst (på sms, he he) så slokker vi alle lys og titter spent ut i hagen. Labbeleste kommer da og tar seg en runde rundt i hagen vår. Han har med seg en lykt i hånda slik at vi såvidt aner ansikt og skjegg. Tilslutt går han opp på veranda og kikker inn til oss. Guttene dør nesten av spennning:-) Men dette er en sjenert nisse som ikke vil snakke med oss. Etter å ha vinket farvel setter han igjen en pose på veranda med et par hjemmestrikkede votter eller sokker (svigermor spesial) med en liten marsipangris inni) Guttene er så spente (og nervøse) at de nesten holder pusten. Av en eller annen grunn er dette nesten mer spennende enn den ordentlige nissen som kommer inn til oss på juleaften. Og alt er selvsagt med på å bygge opp spenningen. Vi skyr alt av kjøpesenternisser og julegateåpninger der det deles ut godteposer i hytt og pine. Synest ikke dette har så mye med jula å gjøre og det kommer alt for tidlig. Synest ikke ungene skal ha nærkontakt med nissen i slutten av november jeg da.. Men som du skjønner så får de desto mer når det nærmer seg jul:-) Nå klarte du jammen å få meg i julestemning også:-) Advent og jul er en fantastisk hyggelig tid synest jeg. Og vi må ikke la oss narre til å tro at dess dyrere gaver dess bedre jul. Gavene er en liten del av høytiden, og kanskje den mest kostbare. Men det å skape litt gammeldags julemagi dreier seg slett ikke om økonomi. Og litt støv i krokene har aldri lagt noen demper på julestemningen hos oss:-) Nå fikk eg lyst å feire jul med dere, det der hørtes veldig trivelig ut og for en levende beskrivelse.... Dette er noe barna deres helt sikkert vil ta med seg videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Nå fikk eg lyst å feire jul med dere, det der hørtes veldig trivelig ut og for en levende beskrivelse.... Dette er noe barna deres helt sikkert vil ta med seg videre. Takk for det! Ja jeg håper virkelig at jeg klarer å gi barna en jul og førjulstid som de ser tilbake på med glede. Og du aner ikke hvor mye lek og aktivitet vi kan få til i forkant av et labelestebesøk. Bl.a så må storebror alltid rydde snø og lage veg tvers over den digre tomta vår. Labbeleste kan ikke vasse i dyp snø, sulten og sliten som han er...:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piraye Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hater, hater hater hater jula. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ser frem mot julen som sådan, men ikke til maset i forkant. Ofte er det mye å gjøre på jobben i tillegg til alle forberedelsene som skal gjøres hjemme, pynting etc. som skal planlegges, julebakst, julegaver som skal handles inn, og i tillegg er det gjerne en hel del tilstelninger for barna. Sistnevnte er selvfølgelig hyggelig som sådan, men blir litt stress når det skjer samtidig med alt annet. Førjulstiden ser jeg ikke særlig frem til, nei.. men så har jeg heller aldri vært typen som liker julehandel eller å lage julepynt og bake småkaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg liker julen, nei, jeg eeelsker julen! Jeg gleder meg alt, og både planlegger og gjør innkjøp. Fordi vi planlegger og sprer endel ting utover blir det aldri så veldig stressete, men litt skal det jo være. Man skal dra på den "store handlerunden", helst to. Den ene skal være en handlerunde der man ikke får gjort så mye fordi man i år igjen tar med seg barna, selv om jeg lovte ifjor at det var siste gang. Men, det hører med. Det hører med barna ønsker og maser litt, at man gir etter og kjøper "enda en julemann" og den stygge nissen som ett av barna synes bare er så kul eller søt eller noe ( og selvsagt får den hedersplassen, sammen med den stygge de overtalte meg til å kjøpe i fjor) Det er noe sjarmerende å måtte vente på at det eldste barnet bruker en time på å velge ut en liten ting til sin bstevenninne, for så å bruke en time til på en annen venninne. Og jeg savner faktisk at minst ett av barna ligger å vrir seg på gulvet i en eller annen butikk og bare vil ha "noe". Jeg synes det er morsomt når de lager ønskelister. De eldste skriver, den yngste tegner og klipper ut. Ønskelistene er veldig forsegjorte. Og vi voksne må lage også... Vi leser førjulsfortellinger, har en liten kalenderseanse, tenner lys og har selvsagt nellikappelsin. Vi har en stor bakedag, med inviterte gjester. Vi deltar på julegrantenning, og lager litt show rundt det å tenne vår egen utejulegran. Vi pynter litt i hele desember. Vi henter vårt eget juletre, kjøper julenek og henger opp. Lager litt julepynt, men prioriterer ikke det. Vi prøver å finne på noe ute. Også er det avlsutninger og litt festligheter for både store og små. Desemberbarnet feirer bursdagen sin med to selskaper. Juledagene er koselige, det blir mange presanger, men ungene er takknemlige og storkoser seg med alt de får. Jeg tror man får den førjulstiden man legger opp til. jeg gleder meg, bare åtte uker igjen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2323999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Gleder meg veldig! Er godt i gang med å lage kalender til familien. Størstejenta kommer til å få gave hver dag, pappa et par ganger i løpet av adventstida, jeg støtt og stadig (må ha litt unnskyldning til å spise sjokolade) og minstebabyen en gang eller tre. Jeg gleder meg helt utrolig mye til å henge den opp, for jeg er sikker på at den kommer til å synes fra veien og at det blir kjempekoselig! Jeg tror at alle som kjører forbi oss kommer til å bli rørt langt inn i hjerterota og komme i julestemning av å se den flotte måten vår å lage kalender på. (hehe... er vel bare meg som kan finne på å reagere sånn, men...) Jeg skal for første gang feire julaften hjemme hos meg selv. Ja, første gang etter at jeg flyttet hjemmefra mener jeg. Skal ha svigers på besøk. Dessverre må gubben min jobbe, noe jeg syns er fryktelig synd, så det ødelegger litt... Noe av det jeg gleder meg aller mest til er å pakke inn pakker på kvelden mens det er mørkt, styre og stelle med kalenderen etter ungene har sovnet på kvelden, rydde litt her og der, finne frem esken med julepynt og pynte huset... Jeg gleder meg uendelig mye. Og jobben med å få bukt med gaveberget fortsetter, jeg har gitt beskjed til søsken og venner om at vi fortsetter gavekutten oss imellom. Selv tror jeg at jeg skal kjøpe gave til omtrent 2 personer, og ingen av de er i min familie. De får mer enn nok av meg i tida før jul. Gleder meg også til for første gang å dekke på til julemiddag, ordne med dessert og kaker (ja svigermor fikser middagen...), sitte i pysjen og se på tv sammen med ungene. For tidlig? Håh... Det er jo under 2 mnd til julaften jo! På høy tid å få inn litt julestemning da ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2324051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 I år skal vi leie en større hytte på høyfjellet. Pakke bilen med noen julepresanger, eske med hobbysaker, akebrett og vinterklær, snop og en bunke med spill. Hente et liiiite juletre i skogen og pynte det med den julepynten vi lager. Spiser middag på høyfjellshotellet på juleaften. Tror det skal bli bra, det! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2324136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Vi leser et kapittel i Julemysteriet hver dag fram til jul, dvs vi hører på lydbok, og kikker på bildene i boka, for NRKs innspilling er så nydelig. Da tenner vi adventslysene, og hører mens vi spiser kveldsmat. En helg før jul har vi pepperkakebakedag med hele storfamilien (mormor, kusine, tanter + oss), nærmere jul har vi peppekakepyntekveld. -flere faste førjulstradisjoner har vi ikke, utenom det skole og barnehage kommer med. Jeg har ørten julekonserter og avslutninger sjøl også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2324191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Glemte én ting - i år _skal_ jeg få med mann og barn på kanefart i skogen! Det har jeg selv drømt om siden jeg var liten ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289514-ser-dere-frem-mot-julen/#findComment-2324195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.