Gå til innhold

Jurymedlem/nemndsmedlem

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen foreslår deg, og så fremt du har plettfritt rulleblad og ikke er for syk til å delta, så har du plikt til å møte.

Mange blir "funnet" gjennom organisasjoner eller politiske partier - det ble jeg :-). Du kan sikkert også melde deg frivillig til tingretten/lagretten i ditt område.

Har vært lagrettemedlem i fire år. Regner med at det snart kommer en forespørsel om jeg ønsker å stå på lista i fire år til. Tror en kan si nei når en har hatt en periode. Jeg kommer imidlertid til å si ja. Har bare vært med på to rettsaker på de fire årene - men syntes det var veldig interessant og lærerikt!

Hos oss er det kommunen som melder inn kandidater til de ulike rettsorganene. Disse kandidatene foreslås av de politiske partiene. Man står på en liste i fire år av gangen, men må si ifra selv hvis man ikke ønsker å stå der lenger og får ikke informasjon eller spørsmål om man vil stå der videre. Jeg antar at folk som melder sin interesse til å være med på noe sånt i kommunen vil bli møtt med åpne armer, men selv ble jeg spurt en gang i tiden om jeg ville stå på liste.

Jeg har vært meddommer to ganger i løpet av i overkant 10 år, men mest har jeg vært vara uten å bli innkalt. Hver av rettssakene har vart én dag i tillegg til at vi har møttes i etterkant for å underskrive dommene, så mye tid har dette ikke tatt. Men selvsagt ligger det en risiko i at det kan dukke opp en sak som varer tre uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...