Gå til innhold

Det trengs en landsby...

Anbefalte innlegg

Tenkte det samme. Nå må jeg tilstå at jeg stort sett alltid har handlet før henting i barnehagen, fordi ungene er slitne etter en lang dag og helst vil rett hjem, ikke i noen butikker.

Når det er sagt, jeg syns alle og enhver enkelt og greit må akseptere at det finnes andre mennesker også i butikken. Det er ikke bare meg-meg-meg. Det finnes gamle damer med rullator, det finnes rullestolbrukere som må ha hjelp til å få pakket ned varene sine, det finnes folk med barnevogner, og med unger løpende rundt i butikken. Det finnes travle business-menn med mobiltelefonen limt til øret, det finnes sure kjerringer, det finnes ungdom som sægger seg fram til kassa og ikke har penger nok og ikke greier å bestemme seg for om det er sjokoladen eller nudlene som må ryke.

Går man i butikker i rushtiden er det mange mennesker, og alltid noen i flere av kategoriene. En gang jeg sto i kassakø kom det en litt eldre dame bak meg, jeg hadde full vogn, hun hadde fire ting i en kurv. Hun ble stående og trippe og kjefte og klage, og lurte på om de i kassa ikke kunne ringe på en til - men de hadde fire kasser i drift og ikke flere folk tilgjengelig. Så tittet hun opp i vogna mi og sukket og stønnet - klagde og bar seg. Da det ble min tur tok hun et elegant skritt i retning av varebåndet og utstøtte klagende: "Jeg har faktisk ikke tid til å stå her i hele dag, jeg kan vel få gå foran deg?" - hvorpå jeg brukte vogna som rambukk og sa "Sorry. Hvis det ikke passer deg å stå i kø får du handle på en annen tid av døgnet."

De fleste steder er dagligvarebutikkene åpne til minst 21 - mange steder til 23. De åpner gjerne 7-8-9 om morgenen. Hvis man får spader og mark av å omgås mennesker i butikken, så får man finne tidspunkter hvor det er færre. Rett og slett.

Om folk ønsker å la barna hjelpe til - og barna er ikke fullt så effektive som voksne - hva så? Hvis livet står og faller med de ekstra 90 sekundene... da bør man vurdere å omprioritere litt i livet sitt. Stress ned og slapp av.

Bra innlegg!

Fortsetter under...

Joda, man må jo vise for alle andre hvor flinke og veloppdragne barn man har ;-)

Litt på siden - vi har sjelden hatt problemer med 3-åringen i butikken, utrolig nok. Men jeg lar ham som regel få en ting eller to som vi avtaler på forhånd, f.eks en God morgen-yoghurt og/eller en flaske Farris. Hvorfor skal ungen på død og liv ikke få noe? Det skjønner ikke jeg.

''Joda, man må jo vise for alle andre hvor flinke og veloppdragne barn man har ;-)''

Ja det er kanskje der det ligger! *he he*

For all del - null problemas med å sa barn som 'hjelper til', for i 'hjelpe til' ligger det at det fortsatt er den voksne som har hovedansvaret. Innlegget ligger mer på det å la ungene overta hele showet.

Gjerne litt måten damen med fire varer oppførte seg på. Hvis folk er litt ydmyke og hyggelige så er det litt lettere å la dem slippe forbi i køen.

Ja, det er jeg enig i. Me kanskje bør man da ha blikket litt mer rettet utenfor sin egen sfære og slippe forbi slike damer FØR enn de tilter helt? ;-)

Hun valser IKKE rundt med egen vogn. Hun sitter i min handlevogn, har lest at det ikke er så populært heller, men.

Jeg prøver så klart å gjøre handleturen så 'smertefri' som mulig både for henne, meg og de andre i butikken. Men av og til så ender det med både hyl og skrik dessverre, hun er jo sliten. Og hadde jeg hatt mulighet, så hadde jeg så klart handlet alene, men den muligheten har jeg dessverre ikke.

''Hun valser IKKE rundt med egen vogn''

Nei, jeg så at du skrev det i forrige innlegg, så det at jeg skrev det i mitt innlegg var ikke en kommentar rettet til deg, men til dem som lar ungene ta over showet fullstendig.

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet, og det er forskjell på å 'hjelpe til' der den voksne fortsatt har hovedansvaret og sørger for fremdriften til der hvor man nesten står med beundret blikk og ser på den lille som er sååååå flink til å legge varer på båndet;-)

Gjest med barn i butikken jeg ja

''Hun valser IKKE rundt med egen vogn''

Nei, jeg så at du skrev det i forrige innlegg, så det at jeg skrev det i mitt innlegg var ikke en kommentar rettet til deg, men til dem som lar ungene ta over showet fullstendig.

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet, og det er forskjell på å 'hjelpe til' der den voksne fortsatt har hovedansvaret og sørger for fremdriften til der hvor man nesten står med beundret blikk og ser på den lille som er sååååå flink til å legge varer på båndet;-)

Helt enig med deg i det.

''Joda, man må jo vise for alle andre hvor flinke og veloppdragne barn man har ;-)''

Ja det er kanskje der det ligger! *he he*

For all del - null problemas med å sa barn som 'hjelper til', for i 'hjelpe til' ligger det at det fortsatt er den voksne som har hovedansvaret. Innlegget ligger mer på det å la ungene overta hele showet.

Tok poenget ditt jeg :-)

Annonse

Helt enig med deg i det.

Det var i grunnen det som fikk meg til å skrive innlegget, og ikke meningen å 'ramme' dem som har barn som bare 'hjelper til'! ;-)

Forleden dag observerte jeg nemlig en mor med en bitteliten unge, sikkert ikke mer enn 2 år, på vei gjennom butikken med minihandlevogn. Ungen kjørte vogna selv, skulle ta varene fra hylla og ned i vogna selv, og deretter gjøre absolutt _alt_ i kassen.

Jeg hadde smilt til barn og mor tidlig i butikken, kanskje de tre første gangene jeg måtte stå pent og tålmodig og vente på at barnet skulle bli ferdig med å ta ned riktig vare etter morens anvisninger, slik at jeg selv kom forbi og bort til de varene jeg selv skulle ha.

Men min tålmodighet var nokså tynnslitt da hele legge-på-båndet-og-betale-seansen ble av den beskrevne karakter! Klokka halv fem på ettermiddagen....;-)

Har ikke du dager hvor du bare nekter å være hyggelig med idioter? Bare gir litt faen? :P

*he he* Joda, så absolutt! ;-) O hvilken fryd det kan være!! ;-)

Men jeg er sjelden den som er 'åpenbart ikke hyggelig' som sier ting rett fra levra, mer subtil. F eks når det kommer noen som skal presse seg forbi og inn på lokaltog/buss istedenfor å vente pent på tur. Da kan jeg plustelig bli veldig brei og få verdens største håndveske....;-)

Du har vel rett, ikke minst siden jeg forstår det var snakk om en ganske ekstrem variant av saken. På den annen side er jo verden dessverre slik at det er nettopp når vi er sent ute/trøtte/sure/fyll inn det som passer at andre kjører sakte/ikke følger med på det grønne lyset/mister hele lommeboka når de skal betale/kjenner dama i luka og må prate litt med henne/fyll inn det som passer...

Gjest også en mamma

''En gang jeg sto i kassakø kom det en litt eldre dame bak meg, jeg hadde full vogn, hun hadde fire ting i en kurv. Hun ble stående og trippe og kjefte og klage, og lurte på om de i kassa ikke kunne ringe på en til - men de hadde fire kasser i drift og ikke flere folk tilgjengelig. Så tittet hun opp i vogna mi og sukket og stønnet - klagde og bar seg. Da det ble min tur tok hun et elegant skritt i retning av varebåndet og utstøtte klagende: "Jeg har faktisk ikke tid til å stå her i hele dag, jeg kan vel få gå foran deg?" - hvorpå jeg brukte vogna som rambukk og sa "Sorry. Hvis det ikke passer deg å stå i kø får du handle på en annen tid av døgnet."''

''Om folk ønsker å la barna hjelpe til - og barna er ikke fullt så effektive som voksne - hva så? Hvis livet står og faller med de ekstra 90 sekundene... da bør man vurdere å omprioritere litt i livet sitt. Stress ned og slapp av.''

Jeg må flire litt over disse to sitatene sett i sammenheng! :-) Hvis de 90 sekundene ikke betyr noe, så kunne du vel latt en dame med FIRE varer i kurven få slippe forbi? Har jeg nokså full vogn selv slipper jeg _alltid_ forbi folk med bare fire varer.

Det var hele holdningen hennes, den langvarige sukkingen og stønningen, og den SELVFØLGEN at hun måtte gå foran alle andre som gjorde at jeg ikke slapp henne fram. Hadde hun spurt på en ordentlig måte så ville det vært noe annet. :-)

Gjest også en mamma

Ja, det er jeg enig i. Me kanskje bør man da ha blikket litt mer rettet utenfor sin egen sfære og slippe forbi slike damer FØR enn de tilter helt? ;-)

Næsj. :-) Vil hun tilte, så la henne tilte. Ikke mitt problem. Hadde hun oppført seg som folk hadde det gått an. Men å tilte bare fordi det også finnes andre kunder i butikken.... det er HENNES problem. :-)

Annonse

Du har vel rett, ikke minst siden jeg forstår det var snakk om en ganske ekstrem variant av saken. På den annen side er jo verden dessverre slik at det er nettopp når vi er sent ute/trøtte/sure/fyll inn det som passer at andre kjører sakte/ikke følger med på det grønne lyset/mister hele lommeboka når de skal betale/kjenner dama i luka og må prate litt med henne/fyll inn det som passer...

He he, ja det er sant! :-)

Det var hele holdningen hennes, den langvarige sukkingen og stønningen, og den SELVFØLGEN at hun måtte gå foran alle andre som gjorde at jeg ikke slapp henne fram. Hadde hun spurt på en ordentlig måte så ville det vært noe annet. :-)

Ja, enig i at folks måte å forholde seg til situasjonen på kan ha en avgjørende betydning for hvor 'gem' man skal være! ;-)

Joda, man må jo vise for alle andre hvor flinke og veloppdragne barn man har ;-)

Litt på siden - vi har sjelden hatt problemer med 3-åringen i butikken, utrolig nok. Men jeg lar ham som regel få en ting eller to som vi avtaler på forhånd, f.eks en God morgen-yoghurt og/eller en flaske Farris. Hvorfor skal ungen på død og liv ikke få noe? Det skjønner ikke jeg.

Ja, det har jeg alltid lurt på. Hvorfor i all verden skal ikke ungene få noe i butikken?

Jeg avtaler som regel ikke på forhånd, men Squishy får velge ut en yoghurt, en juice eller han bestemmer seg for at han vil ha kalkunpølser til middag. Sjokolade eller annet godteri sier jeg alltid nei til, for slikt bestemmer jeg. Går helt greit det :)

Ja, det har jeg alltid lurt på. Hvorfor i all verden skal ikke ungene få noe i butikken?

Jeg avtaler som regel ikke på forhånd, men Squishy får velge ut en yoghurt, en juice eller han bestemmer seg for at han vil ha kalkunpølser til middag. Sjokolade eller annet godteri sier jeg alltid nei til, for slikt bestemmer jeg. Går helt greit det :)

Når man snakker om at ungene ikke får noe i butikken så går jeg alltid ut fra at da mener man godterier eller leker. At ungen vil ha en spesiell type juice til kveldsmaten eller har lyst på en frukt er vel bare greit for de fleste?

Det var i grunnen det som fikk meg til å skrive innlegget, og ikke meningen å 'ramme' dem som har barn som bare 'hjelper til'! ;-)

Forleden dag observerte jeg nemlig en mor med en bitteliten unge, sikkert ikke mer enn 2 år, på vei gjennom butikken med minihandlevogn. Ungen kjørte vogna selv, skulle ta varene fra hylla og ned i vogna selv, og deretter gjøre absolutt _alt_ i kassen.

Jeg hadde smilt til barn og mor tidlig i butikken, kanskje de tre første gangene jeg måtte stå pent og tålmodig og vente på at barnet skulle bli ferdig med å ta ned riktig vare etter morens anvisninger, slik at jeg selv kom forbi og bort til de varene jeg selv skulle ha.

Men min tålmodighet var nokså tynnslitt da hele legge-på-båndet-og-betale-seansen ble av den beskrevne karakter! Klokka halv fem på ettermiddagen....;-)

Begynte vel å bli litt sigen 2-åringen også da, vil jeg tro...

Begynte vel å bli litt sigen 2-åringen også da, vil jeg tro...

2-pringen virket veldig oppsatt på jobben. I den alderen har de som oftest sovet midt på dagen, så da var h*n kanskje fullt "ladet opp"! ;-)

Og kanskje både mor og barn var hjemmeværende? Litt mindre slitsomt med slikt handleopplegg når barnet ikke har vært i bhg og moren ikke har vært på jobb....;-) Jeg tenkte med meg selv at det sikkert var slik, men jeg vet jo selvsagt ikke..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...