Gå til innhold

Krav om måltid i barnehage?

Anbefalte innlegg

Nordstrand er den bydelen med størst barnhagekrise, både når det gjelder penger og plasser.

Men de er også den vanskeligste, mest sendrektige - og som som setter minst pris på privat initiativ. Du er ikke den eneste foreldren som har reagert på det...

Men det rare er - de kommunale får mer i tilskudd en de private, hvor blir pengene av? Hvordan kan de ha større utgifter enn de private?

Akkurat, ja :-/

Fortsetter under...

Gjest allsang

Ja, men jeg trenger å vite hvor lovteksten er? At byråden sier noe er ikke det samme som at det er lovpålagt...

Hadde du giddet å gjøre søket som jeg foreslo (noe som ville tatt deg kortere tid enn å skrive ENDA et innlegg...), ville du funnet dette i en aften-artikkel fra 06.01.06:

Ifølge Oslo kommunes retningslinjer for barnehagene skal det serveres "et fullverdig måltid" hver dag. Barnehager som fraviker dette, bryter dermed regler som er vedtatt av bystyret.

- Bare frukt og melk holder ikke. Det skal serveres brødmat og ordentlig, sunn mat, presiserer Ødegaard.

Det er altså kommunens RETNINGSLINJER som regulerer dette i Oslo. I andre kommuner er det annerledes. Si fra hvis du vil at jeg skal søke mer for deg :-)

Persille1365381127

Hadde du giddet å gjøre søket som jeg foreslo (noe som ville tatt deg kortere tid enn å skrive ENDA et innlegg...), ville du funnet dette i en aften-artikkel fra 06.01.06:

Ifølge Oslo kommunes retningslinjer for barnehagene skal det serveres "et fullverdig måltid" hver dag. Barnehager som fraviker dette, bryter dermed regler som er vedtatt av bystyret.

- Bare frukt og melk holder ikke. Det skal serveres brødmat og ordentlig, sunn mat, presiserer Ødegaard.

Det er altså kommunens RETNINGSLINJER som regulerer dette i Oslo. I andre kommuner er det annerledes. Si fra hvis du vil at jeg skal søke mer for deg :-)

Ja takk, gjerne :)

''Det er altså kommunens RETNINGSLINJER som regulerer dette i Oslo.''

Det er disse jeg er på jakt etter - og jeg har vært gjennom både kommunens sider, alle barnehagene i bydelen, og annet jeg kan komme på. Såvidt meg bekjent varierer dette fra barnehage til barnehage - med deres vedtekter. Så om du finner det vil jeg gjerne ha det :)

Gjest allsang

Ja takk, gjerne :)

''Det er altså kommunens RETNINGSLINJER som regulerer dette i Oslo.''

Det er disse jeg er på jakt etter - og jeg har vært gjennom både kommunens sider, alle barnehagene i bydelen, og annet jeg kan komme på. Såvidt meg bekjent varierer dette fra barnehage til barnehage - med deres vedtekter. Så om du finner det vil jeg gjerne ha det :)

Dersom det varierer fra barnehage til barnehage, er dette altså et brudd på kommunale retingslinjer.

Har hjulpet det med et kjapt søk på Oslo kommunes sider, siden det er vanseklig for deg å finne frem selv.

Retningslinjene ble vedtatt i 2001. Dette ble bekreftet i rundskriv R-2/2006, som ble sendt ut til ALLE bydeler. Rundskrivet ligger ikke på nettet, men du kan sikkert få det fra byrådsavdelingen. I rudnskrivet står det:

Byrådsavdeling for eldre og bydelene forutsetter at barn i kommunal heldagsbarnehage får et fullverdig måltid, med melk og frukt i løpet av oppholdstiden."

Statens ernæringsråds retningslinjer for mat i barnehageble lagt ved brevet

Forøvring gikk det i dag brev til alle kommunale barnehager i Nordstrand bydel om at de SKAL servere ett fullverdig måltid. Brevet finner du her:

http://www.bydel-nordstrand.oslo.kommune.no/getfile.php/bydel%20nordstrand%20%28BNS%29/Internett%20%28BNS%29/Dokumenter/20071031-M%C3%A5ltid%20i%20kommunale%20barnehager%5B1%5D%20MTE5Mzc0NDk0MTE0NjU4MTE3Nz.pdf

Mattilbudet i kommunale barnehager i Oslo

Håper dette kan inspirere deg til å finne frem selv neste gang :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...