waxo Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Har en løpende diskusjon med mine barn på 5, 8 og 11 år om dagen. De synes at de får se alt for lite tv, spille for lite data og liknende. Hvis de kunne bestemme selv, noe de ikke gjør :-) kunne de sitte og se tv hele ettermiddagen og kvelden tror jeg uten å bli lei. Ikke skjønner jeg hvordan de orker, men så er jeg ikke så innmari glad i det selv da, ser vel toppen en time iløpet av ei hel uke... Jeg synes de godt kan se litt tv og kose seg litt om kvelden, men at det går an å sjekke program og se det som er interessant, ikke bare sitte der og glane. Jeg skal ikke nekte de å se noe de virkelig har lyst til å se, så sant det ikke er alt som går fra ettermiddag til kveld :-) Har prøvd meg på en regel som går på hvor mye tid de kan bruke foran forskjellige medier, men det skle fort ut, det var ingen av oss som klarte å holde øye med tiden. Hvordan løser andre dette, når de har potensielle tv slaver til barn? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Mine barn er 3,5 år, 6 år og 8,5 år. De to eldste har gener for å bli tv-slaver - særlig eldstemann. Hovedregelen hos oss er at de ikke får se tv før barne-tv. Jeg vet at de to eldste av og til ser litt tv når de kommer hjem fra sfo - da er de alene ca en halvtime før vi andre kommer hjem.... Når barne-tv er slutt, slår vi som regel av, men eldstemann har begynt å se på fotballkamper, og da trenger han grenser. Hadde det vært opp til ham, hadde han sett alt som var av kamper....men han får vel lov å se et par ganger i uka. I helgene ser de tv frem til klokka 10 om morgenen. Da slår vi av. Det hender da at det kan bli opp til 3 timer, men som regel blir det et par imer. Så er det ikke tv før klokka 18 igjen. Idol eller Bit for bit pleier vi forresten å se på fredagene sammen. Våre barn bruker minimal tid på pc'en, kanskje litt for liten tid. Det kan gå uker mellom hver gang, og så kan de kanskje spille eller skrive litt et par dager - og så lang pause igjen. Vi har ikke andre spill enn noen enkle pc-spill. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2324675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Well, ungene våre (særlig eldstemann) er glad i tv'n. De ser ca 3 kvarter på hverdagsmorgenene, og mer i helgene (fram til 10 -10.30). Så er det litt tv hvis ungene kommer først hjem fra skolen. Tv'n blir slått av når vi kommer. Så blir det barne-tv-tid. Ofte velger ungene bort nrk da, og ser Hannah Montana (bra serie, forresten!). Så er det AFV-tid. Så ja - det blir for mye tv. Pc-spill brukes nesten ikke hjemme hos oss, men sønnen har en kamerat. Når han er der, sitter de pal forran pc. Jeg synes det er unødvendig, men snakker for totalt døve ører overfor kameratens mor... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2324730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei! Dessverre ser mine barn alt for mye på tv. De elsker barnekanaler med tegnefilmer, og de har en god del dvd filmer som de gjerne kan se tusen ganger. De er 6 og 8 år. Hvis de får det som de vil, kan de sitte hele dagen (på en søndag feks), særlig hvis været er dårlig. Jeg har problemer med dette, og kjemper i motvind for å begrense det. Jeg liker å se tv selv, men slett ikke en hel dag! Problemet hos oss er at faren ikke støtter meg, så jeg blir den "sure kjerringa" som hele tiden ber dem slå av og gjøre noe annet. Faren synes det er helt greit at de slapper av med tv, som han aller det. Da får jo han mye mer tid til seg selv, selvfølgelig ("bitter?", nei da....). En liten tv økt hver dag er sikkert greit, men det gjør ingenting om det ikke blir noe heller..... Har dessverre ingen konstruktive tips, annet enn at de voksne i hjemmet må være enige og støtte hverandre i grensesettingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2324765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hos oss får barna (4 og 6) se barne-TV hver ettermiddag, med mindre vi skal noe annet. Ingen TV hverdagsmorgener. I helgene får de ofte se TV en times tid på morgenen, men ofte forsøker vi (særlig mannen min..) å aktiviseree dem på annen måte. Enkelte ganger får de se film i helgene, men ikke hver helg. De er veldig glad i TV, og maser ofte om å få se mer, men vi forsøker å være ganske strenge med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2324930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Hos oss får barna (4 og 6) se barne-TV hver ettermiddag, med mindre vi skal noe annet. Ingen TV hverdagsmorgener. I helgene får de ofte se TV en times tid på morgenen, men ofte forsøker vi (særlig mannen min..) å aktiviseree dem på annen måte. Enkelte ganger får de se film i helgene, men ikke hver helg. De er veldig glad i TV, og maser ofte om å få se mer, men vi forsøker å være ganske strenge med det. Det er ikke 5 åringen her i huset som er det største problemet. Han har jeg litt større kontroll på enn de to eldste. De to eldste må jeg liksom prøve å slippe litt taket på, gi de litt ansvar for seg selv og sin helse, samtidig som jeg overvåker litt fra utsiden.....skal ikke være lett :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2324973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei! Dessverre ser mine barn alt for mye på tv. De elsker barnekanaler med tegnefilmer, og de har en god del dvd filmer som de gjerne kan se tusen ganger. De er 6 og 8 år. Hvis de får det som de vil, kan de sitte hele dagen (på en søndag feks), særlig hvis været er dårlig. Jeg har problemer med dette, og kjemper i motvind for å begrense det. Jeg liker å se tv selv, men slett ikke en hel dag! Problemet hos oss er at faren ikke støtter meg, så jeg blir den "sure kjerringa" som hele tiden ber dem slå av og gjøre noe annet. Faren synes det er helt greit at de slapper av med tv, som han aller det. Da får jo han mye mer tid til seg selv, selvfølgelig ("bitter?", nei da....). En liten tv økt hver dag er sikkert greit, men det gjør ingenting om det ikke blir noe heller..... Har dessverre ingen konstruktive tips, annet enn at de voksne i hjemmet må være enige og støtte hverandre i grensesettingen. Ja, greit å være enige. Mannen min og jeg er i bunn og grunn enige, men han er en ekte tv slave, og de ser jo hva han gjør, hører ikke hva han sier :-) Jeg vil på sikt at ungene skal velge sine vaner selv, men jeg må jo selvfølgelig styre de litt underveis. Jeg vil ikke velge vaner for de som de ikke trives med, da vil de vanene uansett ikke ha noe for seg når de som kanskje 16 åringer flytter på hybel for å gå på skole. De er jo bare hos meg på lånt tid, om noen få år skal de uansett velge selv, og jeg er redd for at om jeg har for strenge grenser når det gjelder f.eks. tv titting, vil det ta helt av når de skal ramle ut av døra og stå på egne ben. Jeg vil gjerne legge ut en rettesnor for de, men middelveien må de nesten finne selv. Må snu litt på ting så de tror de har valgt det selv. Dette gjelder jo selvfølgelig ikke bare tv titting, men alle valg man må ta i livet. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2324981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det er ikke 5 åringen her i huset som er det største problemet. Han har jeg litt større kontroll på enn de to eldste. De to eldste må jeg liksom prøve å slippe litt taket på, gi de litt ansvar for seg selv og sin helse, samtidig som jeg overvåker litt fra utsiden.....skal ikke være lett :-) Ja, vi får nok nye utfordringer etterhvert. Har en stund vurdert å kjøpe Nintendo e.l. til eldstemann eller begge, men frykter nye, lignende, problemer med det. Orker kanskje ikke kjøpe oss en ny kilde til mas om slå av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2325011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Ja, vi får nok nye utfordringer etterhvert. Har en stund vurdert å kjøpe Nintendo e.l. til eldstemann eller begge, men frykter nye, lignende, problemer med det. Orker kanskje ikke kjøpe oss en ny kilde til mas om slå av. Alle våre kjøpte nintendo DS her for en stund siden, men de har faktisk ikke vært så mye i bruk. Det er morro en stund etter de har kjøpt seg et nytt spill, men ikke så lange perioden av gangen, heldigvis :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2325063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Mine ser egentlig ikke så enormt mye på tv, de er 7 og 9 år og barne-tv ser de ikke lenger. De ser litt film av og til da, særlig 7-åringen er glad i å se film og det blir kanskje en liten time om dagen? Husk at hun ikke ser barne-tv da! Hun er ikke så interessert i spill, kan spille litt på data eller nintendo innimellom, men ikke så veldig lenge av gangen. 9-åringen derimot er _veldig_ glad i å spille på pc'n eller nintendoen og kan nok glatt sitte hele dagen om han får! Jeg begrenser ham litt da, men synes jo selv det er koselig å koble av med pc'n og dol så jeg skjønner ham jo. På hverdager får de spille litt nintendo før vi går på skolen, men ikke se tv eller spille på pc'n (det har bare blitt sånn). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2325154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aktiv fam. Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Har to jenter på 7 og 8 år. De ser ikke på tv om morgenen, men litt på ettermiddagen. Kanskje 1 time tilsammen. De ser sjelden barne tv. Vi er en aktiv fam. så vi er opptatt 4 ettermiddager i uken. det sier seg selv at det ikke blir så mye tid til tv. De er nødt til å gjøre ferdig lekser før de får se på tv. De har hver sin PC på rommet, og den blir brukt veldig forskjellig. Vi har kun Lek og Lær spill ( Josefine spill ), og disse blir brukt i perioder. De er litt inne på Nrk sine barnesider ol. men maks 1-3 timer i uken. På fredager er nok den dagen da vi alle ser mye på tv, sikkert i 4 timer. de ser på tv om morgenen i helgene hvis de har stått opp i tide, men det er ikke alltid. Filmer er de glad i, og det blir brukt som en slags premie. Da slapper vi av alle sammen, og kan gjerne se bade 2 og 3 filmer på en dag. Dette skjer kanskje hver annen måned. Vi har heller ikke noen begrensninger på hvilke programmer de ikke får se. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289632-barns-medievaner/#findComment-2325717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.