Gå til innhold

Thailand med småbarn

Anbefalte innlegg

Noen som har reisetips for familie med to små barn - hhv. 1 og 2 år.

Vi skal til Thailand og lurer på:

- Hva sysselsetter barna best på flyturen (leker, dvd, etc)

- Hva bør man ha med seg av apotekvarer? (Solkrem selvsagt, paracet ja, hva mer?)

- Andre erfaringer som kan være greit å ta med seg?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289714-thailand-med-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eneste erfaring med å være i Thailand med små barn var adopsjonsreisen vår og det er jo en spesiell reise, så erfaringene mine er både begrenset og med begrenset overføringsverdi, men likevel: med mindre dere reiser til et aldeles nytt og lite utbygd reisemål, så ikke dra med dere all verdens av saker og ting, heller ikke apotekvarer. I Thailand er det butikker overalt og du får tak i alt du trenger nærmest hvor som helst. Det er jo også morsomt å kunne kjøpe litt. Ellers er Thailand et fantastisk reisemål (det vet dere kanskje allerede) med god service og mennesker som er veldig opptatt av barn (har hørt at det nesten kan bli for mye oppmerksomhet for noen). Når det gjelder flyreisen hadde vi glede av at det var en liten skjerm i seteryggen foran oss (fløy med SAS), men ellers fløy vi om natten og sov det meste av tiden. To måltider var det også underveis, så reisen gikk egentlig overraskende fort (det har jeg også syntes når jeg har reist uten barn). Ellers hadde vi bøker og noen få andre små leker. Litt fikk vi også av personalet og det var populært. En helt annen ting: det er ikke alle steder det er så greit å komme fram med vogn. Vi hadde bæresele, også av hensyn til tilknytning, men kanskje er det også aktuelt for dere som reiser med to små. Vi syntes iallefall at det var veldig greit og praktisk på alle måter.

Vi hadde med Basimycin salve. Vår minste gutt var da 1,5 år og krøyp enda (han lærte seg å gå mens vi var i Thailand). Han fikk skrubbsår på tærne, og det ble betennelse i et av sårene. Veldig høvelig å ha den salva da, så vi slapp å finne apotek.

En annen ting: paracet må være mikstur. Det har ingen hensikt å ha med stikkpiller, hehe.

Myggmidler og solkremer. Man får kjøpt det der, men vi tok det med oss.

Beregn rikelig med lommepenger. Det er en myte at det er så billig i Thailand, iallefall Phuket hvor vi var. Hotellet var skikkelig grådige på klesvask. Har ikke opplevd så stive priser noen andre steder. Men det kan være at hotellet vårt skilte seg ut der. Så styr unna Kamala Bay Garden.

Ta med litt mat til flyturen. Det er ikke alltid ungene liker maten på flyet. Styr mest mulig unna sukker. Det er ikke på flyet du ønsker at ungene skal bli oppgira:-)

Da snuppa var lita tok jeg alltid med babydyna. Den var trygg og god å ligge på. Hadde en USA-tur da ho var 1 år, og dyna gjorde nytte da.

Slike klistremerker til å ta av/på var også stas da ho var ganske lita. De gikk også å sette på flyvinduet:-)

Vi hadde med Basimycin salve. Vår minste gutt var da 1,5 år og krøyp enda (han lærte seg å gå mens vi var i Thailand). Han fikk skrubbsår på tærne, og det ble betennelse i et av sårene. Veldig høvelig å ha den salva da, så vi slapp å finne apotek.

En annen ting: paracet må være mikstur. Det har ingen hensikt å ha med stikkpiller, hehe.

Beregn rikelig med lommepenger. Det er en myte at det er så billig i Thailand, iallefall Phuket hvor vi var. Hotellet var skikkelig grådige på klesvask. Har ikke opplevd så stive priser noen andre steder. Men det kan være at hotellet vårt skilte seg ut der. Så styr unna Kamala Bay Garden.

Hvorfor ikke stikkpiller? Vi hadde stikkpiller med til Thailand, men fikk heldigvis ikke bruk for dem...

Flyturen gikk kjempegreit for oss, de fleste flyr vel om natten. SAS viser i hvert fall tegnefilmer på individuelle skjermer ombord, sikkert de fleste andre flyselskap også.

Jeg er av den typen som liker å være forberedt, så jeg hadde med masse forskjellig. F.eks. redningsvester, paracet, nesespray, plaster, sårsalve, myggmiddel, bleier. Særlig redningsvestene var jeg glad for at vi hadde med, det er ikke like stort fokus på sikkerhet og barnesikring i Thailand... Vi kjørte båt, var på halvdårlige brygger osv. Sommerklær og badehåndkler finner du i massevis der nede. Kofferter også, så har du noe å pakke i :o)

Husk også vaksiner, dere trenger Hepatitt A-vaksine.

Annonse

Generelt er klesvask dyrt på hotellene, mye bedre å levere på et nabolagsvaskeri isteden, og det tror jeg det er de fleste steder. Rene og pene blir klærne uansett :)

Gjest vi drar snart selv...

Ikke ta med for mye! Det blir mye enklere av å ha med så lite som mulig. Hvor skal dere?

Vi hadde med redningsvester på 3dje tur, men nå har de vester i butikkene på større steder. Jeg lar dem være igjen hjemme denne gangen. Å dra på masse pikkpkk er unødvendig for du får tak i ALT der nede. Det vi evt har kjøpt av større utstyr har vi gitt bort til barna der nede, da vi bruker mange årslønner for dem på å handle i hyt å pine. Barneleker og vaskekluter, trehjulsykler og badeleker etc. Nå har vi vært nedover 5 ganger (6 nå i november) og tar ikke med mer enn 2 stooore tomme bager. I sekken på flyet har vi mest "nødproviant", men har sluttet å ta med leker, dilldall, bøker og puslespill da det er meget upraktisk å ha med seg. Og man finner mye fint på flyplassen OG som regel får ungene noe på flyet(flyene v/ mellomlanding). Stort sett sover de på hele turen, foruten litt våkentid med mat og snakking, synging og gå en liten tur i midtgangen. Samt tv og musikk har man jo tilgang til. Plaster, myggmidler o.l får man også tak i der. De har også unger! Det eneste jeg kan anbefale er bleier. Gode norske bleier er absolutt best. Bare spør om du lurer på noe, jeg begynner å føle meg som en garvet barnereiser etter disse årene. Vår største er 6år og har vært med 4 ganger allerede, har en på 4 som har vært med 2 ganger og den minste på 2 har vært med 3 ganger (en gang i magen til mor).:0)

Så lenge dere har reiseforsikring i orden, så er dere også dekt opp ifh til sykdom. Vi har vært på sykehus der nede 3 ganger, 2 meg selv og 1 barn innleggelse pga feber,oppkast og dertil dehydreringsfare. Innleggelse med antibiotika. OG alt ble så meget bedre.*S*

Gjest vi drar snart....

Ja, når jeg leser de andre innleggene. Ikke ta med stikkpiller.:0) Og invister gjerne i en tandemtrille eller to små paraplytriller. Det er mye lettere å komme fram/løfte/bære triller enn større vogner. Har dere en dobbel tvillingvogn der ungene sitter siden av hverandre vil jeg anbefale at den står igjen hjemme. Den gjør det bare kjempevanskelig å komme seg frem. Stort sett må man gå opp og ned av fortauene (da de gjerne er opptatt med selgere, sykler osv. Du må svinge inn og ut, inn og ut av førtauet. Store fortauskanter betyr at du må ned i veien (der trafikken er "galskap". Så ta så lite plass som mulig i bredden.:0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...