Gå til innhold

Vanskelig å begynne i jobb

Anbefalte innlegg

Har tre barn som har vært vant med å ha meg mye hjemme.Spesielt min eldste har store problemer med at jeg skal begynne i jobb igjen,

for det innebærer en del vakter, hvor jeg ikke blir hjemme alle kveldene i uka.

Hun gråt i går, og syntes det var helt forferdelig at mamma skulle være så mye borte.

Tenker at jeg nå trenger å komme meg i jobb, og har valgt en deltdisstilling.

Men overgangen blir jo stor likevel.

Har praktikant, men problemet er at de eldste ikke føler seg vel sammen med henne, og det er ikke praktikanten sin feil, men de er rett og slett så avhengig av meg.

Faren er ikke hjemme i ukedagene.

Det aller verste er at jeg blir nødt til å jobbe hele dagen på julaften, og det ble fullstendig krisemøte her i går p.g.a dette.

Har ikke sagt ja til jobben enda, men vurderer sterkt å ta den.

Føler nesten at jeg får dårlig samvittighet, ovenfor ungene.

Er veldig i tvil, men håper noen kan komme med noen tanker rundt dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289748-vanskelig-%C3%A5-begynne-i-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg leser dette tenker jeg at det er på tide at barna frigjør seg litt fra deg. De har godt av å måtte omgås andre mennesker, og lære seg å stole på dem.

Om du ikke blir veldig mye borte fra dem, så synes jeg du skal ta jobben. Sikkert også godt for deg å komme seg ut litt.

Det er jo greit at ungene blir litt mer uavhengig av deg.

Men - jeg hadde kviet meg for julaftens dag... Når det er sagt, er du jo hjemme julaftens kveld, men det er kanskje en smal trøst.

Jeg vet sannelig ikke. Pga julaften. Ellers høres det jo ut som om ungene bør bli litt mer uavhengig.

Gjest deltid er fint

Jeg vil anse det som rimelig normalt å reagere på at det blir store forandringer i hverdagen på denne måten, men som jeg nettopp har opplevd selv også da jeg gikk fra student med god tid til å bli pendler-mamma med 2 timer reisevei tilsammen t/r hver dag, så er unger tilpasningsdyktige.

Den nye hverdagen blir etterhvert normal den også, nå vet jeg ikke hvor mange kvelder i uka du kommer til å være borte, selv er jeg borte fra 07 til 17.30 hver dag, samt hele veslas våkne tid en dag annenhver uke.

Fordelene hos oss har vært at veslas pappa har fått mer ansvar og deres forhold har blitt nærere noe jeg er glad for. Pappaen er nå student og jobber annenhver helg.

Kanskje fordelene hos dere blir større selvstendighet og mer trening i å forholde seg til andre enn deg?

Du skriver ikke hva alderen på barna er, men etterhvert som de blir eldre er det en fordel at de ikke er like avhengig av å ha deg i nærheten.

Når det gjelder julaften, er far hjemme da? Eller besteforeldre/andre de kan feire sammen med? Det er mulig å ha to julaftener eller flytte feiringen.

Jeg hadde nok hatt like lite lyst å jobbe på julaften og kveldene, og vært like betenksom, og grublet over om jeg kunne skaffet en annen jobb som gikk mer på dagtid i stedet - men noen må jo ta julaften og kveldsjobbene også skal samfunnet gå rundt.

Det er vanskelig å komme med noen fasit her men skulle det skjære seg helt er jo ikke jobben din en slavekontrakt - du kan slutte dersom det ikke går seg til. Hos oss tok det noe over et halvt år før vesla var ok med den nye hverdagen.

Når jeg leser dette tenker jeg at det er på tide at barna frigjør seg litt fra deg. De har godt av å måtte omgås andre mennesker, og lære seg å stole på dem.

Om du ikke blir veldig mye borte fra dem, så synes jeg du skal ta jobben. Sikkert også godt for deg å komme seg ut litt.

Jeg er helt enig med deg.

Annonse

Gjest sola mi

Selv har jeg jobbet turnusvakter i flere år og synes det fungerer utmerket. Men så er også pappaen tilstede i hverdagen og tar kveldstellet. Dette har ført til at far og barn er blitt veldig nære hverandre og det er flott.

Hos deg blir jeg litt forsiktig med å anbefale denne jobbingen. Nettopp fordi pappaen ikke er hjemme og de ikke trives med praktikanten. De vil se lite til deg når de er borte hele dagen og du er borte om kveldene. Kan godt forstå deres reaksjon. Det vil klart være ditt eldste barn som forstår mest av konsekvensene av dette.

Nei, jeg må si jeg vil råde deg til å ta en dagsjobb istedenfor så lenge ungene trenger å treffe en forelder hjemme i hverdagen noen timer. Din drømmejobb vil nok dukke opp igjen senere, så ta en anne jobb i mellomtiden.

Det med å jobbe i juledagene er i seg selv ikke noe problem. Noen må ta vaktene og da er jo din mann hjemme antar jeg og kan lage kos med barna sammen med resten av familien?

Jeg er ikke enig i denne tankegangen, synest den blir en smule egoistisk.

Det er klart at alle barn skal lære seg å forholde seg til andre voksenpersoner. Og det gjør også de fleste barn via barnehage og skole. Her er det snakk om barn som da er i barnehage/skole hele dagen (om jeg forstod det rett) og så kommer hjem til en praktikant som også skal være sammen med dem hele ettermiddag og kveld. I tillegg er dette en person som ett av barna ikke kommer noe særlig godt overens med.

Skjønner godt behovet for å komme seg ut i jobb- så absolutt! Men barnas behov må komme først og er man enslig omsorgsperson alle ukedagene så kan man ikke velge bare utifra hva man ønsker seg. Å få en dagjobb, der all arbeidstid blir innenfor barnehage og skoletid er jo en helt annen sak.

At barna skal få hverdager der de knapt nok ser noen av foreldrene sine synest ikke jeg noe særlig om. Kunne aldri gjort det slik selv...

At jobben innebærer å måtte jobbe dagen på juleaften er i det store og det hele en bagatell. Noen må jobber disse dagene også og da er vel pappan hjemme og kan stelle i stand julehygge for barna?

Jeg tror barna kan ha godt av å se at de klarer seg greit uten at mamma er tilstede.

Det er trist når gode ting endres, men av og til så må det til.

Det er helt sikkert godt for deg å gjøre noe annet enn å være hjemme sammen med barna også - ikke sant.

Barna overlever kjempegreit, og tenk så morsomt det blir når de kan fortelle deg om ting de har opplevd uten at du var tilstede :)

Ta jobben. Fortell igjen og igjen at det går greit om mamma ikke er tilstede. Og vær så mye tilstede for barna når du er hjemme. Da mener jeg at du tar deg tid til å snakke med hver og en selv om det hersker fullstendig kaos :)

Jeg er ikke enig i denne tankegangen, synest den blir en smule egoistisk.

Det er klart at alle barn skal lære seg å forholde seg til andre voksenpersoner. Og det gjør også de fleste barn via barnehage og skole. Her er det snakk om barn som da er i barnehage/skole hele dagen (om jeg forstod det rett) og så kommer hjem til en praktikant som også skal være sammen med dem hele ettermiddag og kveld. I tillegg er dette en person som ett av barna ikke kommer noe særlig godt overens med.

Skjønner godt behovet for å komme seg ut i jobb- så absolutt! Men barnas behov må komme først og er man enslig omsorgsperson alle ukedagene så kan man ikke velge bare utifra hva man ønsker seg. Å få en dagjobb, der all arbeidstid blir innenfor barnehage og skoletid er jo en helt annen sak.

At barna skal få hverdager der de knapt nok ser noen av foreldrene sine synest ikke jeg noe særlig om. Kunne aldri gjort det slik selv...

At jobben innebærer å måtte jobbe dagen på juleaften er i det store og det hele en bagatell. Noen må jobber disse dagene også og da er vel pappan hjemme og kan stelle i stand julehygge for barna?

Hun skriver at det er en deltidsstilling som innebærer at ho ikke er hjemme alle kveldene i uka. Ikke at ho jobber fult på kveldstid.

Hun skriver at det er en deltidsstilling som innebærer at ho ikke er hjemme alle kveldene i uka. Ikke at ho jobber fult på kveldstid.

Ja det kom vel ikke helt frem ,men dette gjelder en 50 % stilling, hvor jeg har ca 2 kveldsvakter på 12 uker.

Men dagvaktene er ofte til 17 og 18 så da blir jeg ikke hjemme før i seks syv tiden på kvelden.Neon dagvakter er til kl 15 også.

Det vil altså tre dager på en uke og to dager på en uke, og fri hver helg.

Men likevel blir det jo ikke like mye tid til barna som før

Ja det kom vel ikke helt frem ,men dette gjelder en 50 % stilling, hvor jeg har ca 2 kveldsvakter på 12 uker.

Men dagvaktene er ofte til 17 og 18 så da blir jeg ikke hjemme før i seks syv tiden på kvelden.Neon dagvakter er til kl 15 også.

Hvis det er snakk om bare 2 kvelder på 12 uker at du ikke er hjemme når barna skal legge seg, ser jeg ikke dette som noe problem! Jeg er enig med de som skriver at det kan være godt for både deg og barna at du begynner å jobbe 50%!

Annonse

2 kvelder på 12 uker er helt uvesentlit synes jeg.

Dagvaktene varierer litt, men vi andre som er i jobb kommer jo ofte ikke hjem før nærmere kl. 17 vi heller.

Ut fra det du skriver kommer du altså hjem/er hjemme i hvertfall 3 ettermiddager hver uke. Maks 2 dager kommer du hjem litt senere. Men også disse dagene får du litt tid med dem.

Har du lyst på jobben så synes jeg du skal ta den!

To kvelder på 12 uker burde jo ikke være noe problem da. Men å være hjemme i 7-tida er jo også forholdsvis sent. Da er dagen over for de minste.

Ville nok gjort mye for å få en jobb på dagtid jeg:-)

To kvelder på 12 uker burde jo ikke være noe problem da. Men å være hjemme i 7-tida er jo også forholdsvis sent. Da er dagen over for de minste.

Ville nok gjort mye for å få en jobb på dagtid jeg:-)

jo da jeg skjønner tankegangen din.Det er slik at det blir maks to dager i uken at jeg er ferdig kl fem og kl seks,og fordelen da er at jeg begynner kl 9 og kl 10 istedenfor kl 07 om morgenen.

Da har jeg jo faktisk litt tid om morgenen sammen med barna.

Jeg er sykepleier, og det er ikke lett å få bare dagvaktstilling, ii en jobb som samtidig skal være litt intressan.De fleste jobber jo turnus med både helgejobb og helligdager.Så for meg er vel dette en grei løsning, slev om det blir vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...