Gå til innhold

Tempo på spising av kveldsmat...

Anbefalte innlegg

Datra på 2,5 år har nå brukt nærmere 40 minutter på å spise 1 brødskive. Jeg kjenner at jeg absolutt ikke har tålmodighet til dette, så jeg måtte bare gå fra bordet før det rant over for meg. Hun vil gjerne spise opp ferdig før vi går og pusser tennene, men samtidig vil hun gjerne prompe litt, snakke om prompen, le litt av prompen, fortelle hva hun gjorde i barnehagen, synge bæbæ lille lam, pelle seg litt i nesa, krype under bordet for å plukke opp brødbiten som falt ned, dele opp brødskiva i biter, legge brunosten under brødskiva i stedet for oppå, legge osten på den andre brødbiten enn den hun spiser, dele opp osteskiva, spise litt ost og litt brødskive, klø litt i nesa igjen, spørre hvor pappaen er, hvor mormor er, hvor bestemor er, hvor lillesøster er, fortelle at Karlson hoppa i senga til Lillebror...

SERIØST! Hvordan takler dere dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289804-tempo-p%C3%A5-spising-av-kveldsmat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mmmmm... ;o) Vår 5 år gamle sønn er også sånn. Jeg gidder ikke å bli sittende, for å si det sånn. Jeg er ferdig med oppvasken for lenge siden, når han sier takk for mat.

Jeg lokker med 15 min spill etter tannpussen, hvis han spiser ferdig på 10 min. Overskrider han dette = han kan bare glemme å spille spill. Bruker å funke :)

Er ho ferdig å spise no da?

Hehe, joda. ;) Da hun var ferdig med skiva (ca 5 minutter etter jeg skrev dette innnlegget) spurte hun om en skive til, men jeg sa at hun ikke fikk mer, og at hun hadde vært nødt til å spise fortere hvis hun skulle spise så mye. Følte meg fryktelig veldig slem, men siden jeg var alene med begge i kveld og hele ettermiddagen hadde vært fylt med sutring, grining og kjefting bare lengtet jeg etter å få henne i seng.

Når jeg holdt på sånn da jeg var liten fikk jeg resolutt beskjed om at hvis jeg ikke spiste ordentlig, men bare tulla og lekte med maten, så var jeg nok ikke sulten. Og da ble maten ryddet bort. Det skjedde nok ikke med en gang, de hadde litt tålmodighet med meg. Men jeg kan ikke huske at jeg var sulten og ikke fikk lov til å spise meg mett, så foreldrene mine kjente meg nok. :- )

Annonse

Hehe, joda. ;) Da hun var ferdig med skiva (ca 5 minutter etter jeg skrev dette innnlegget) spurte hun om en skive til, men jeg sa at hun ikke fikk mer, og at hun hadde vært nødt til å spise fortere hvis hun skulle spise så mye. Følte meg fryktelig veldig slem, men siden jeg var alene med begge i kveld og hele ettermiddagen hadde vært fylt med sutring, grining og kjefting bare lengtet jeg etter å få henne i seng.

He, he..Det skal ikkje være enkelt nei, det er utrolig kor fantasifulle de er i slike situasjoner.

Det var sikkert gjort for å teste tolmodigheten din !

Måltider er jo like mye en sosial greie som det er en nødvendighet for å få i seg mat, så jeg skjønner godt at hun vil småprate litt og gjerne vil ha selskap. Jeg hadde syns det var litt fælt å gå fra og latt henne sitte i stummende ensomhet og gnage på skiva si. Mat smaker myyye bedre med selskap til!!

Når det er sagt, så har jeg en treåring jeg som holder litt på med det samme, men jeg tror nok at jenta di er enda hakket mer oppfinnsom på å draaaaaa uuuuuut tiiiiiiden.... Jeg tror kanskje du kan prøve å lokke med noe koselig etterpå? F.eks. lese en bok før tannpussen? Ikke det at det er enkelt etter en lang grinete ettermiddag hvor man bare lengter etter fred....

Treåringen her har begynt å dele alt inn i "tid", og det har hjulpet oss enormt med å få ting gjort! Hvis vi bare sier "nå skal vi spise" eller "nå skal vi rydde" så funker ikke det like bra som å si "nå er det spisetid" eller "nå er det ryddetid". Så akkurat nå klarer vi oss med å si at etterpå spisetiden er det vasketid, tissetid, tannpusstid, og så det største lokkemiddelet av alle : fluortablett-tid!!! (eller "flueballett" som han sier da, hehe)

Men igjen, jeg skjønner veeeldig godt frustrasjonen din!! Du får trøste deg med at du har en utrolig kreativ datter :-)

Måltider er jo like mye en sosial greie som det er en nødvendighet for å få i seg mat, så jeg skjønner godt at hun vil småprate litt og gjerne vil ha selskap. Jeg hadde syns det var litt fælt å gå fra og latt henne sitte i stummende ensomhet og gnage på skiva si. Mat smaker myyye bedre med selskap til!!

Når det er sagt, så har jeg en treåring jeg som holder litt på med det samme, men jeg tror nok at jenta di er enda hakket mer oppfinnsom på å draaaaaa uuuuuut tiiiiiiden.... Jeg tror kanskje du kan prøve å lokke med noe koselig etterpå? F.eks. lese en bok før tannpussen? Ikke det at det er enkelt etter en lang grinete ettermiddag hvor man bare lengter etter fred....

Treåringen her har begynt å dele alt inn i "tid", og det har hjulpet oss enormt med å få ting gjort! Hvis vi bare sier "nå skal vi spise" eller "nå skal vi rydde" så funker ikke det like bra som å si "nå er det spisetid" eller "nå er det ryddetid". Så akkurat nå klarer vi oss med å si at etterpå spisetiden er det vasketid, tissetid, tannpusstid, og så det største lokkemiddelet av alle : fluortablett-tid!!! (eller "flueballett" som han sier da, hehe)

Men igjen, jeg skjønner veeeldig godt frustrasjonen din!! Du får trøste deg med at du har en utrolig kreativ datter :-)

Ja for all del, jeg satt jo der mesteparten av tiden og snakket med henne. Og jeg tror faktisk ikke hun egentlig prøvde å dra ut tida heller, det bare skjedde... Liker ikke å mase om maten, men jeg måtte liksom minne henne på det hele tiden, at hun måtte putte brødskiva inn i munnen. Egentlig virket det som hun ikke var noe særlig sulten, så jeg sa at hun absolutt ikke behøvde å spise opp hvis hun ikke ville.

Men ja. Hun brukte meg opp i dag altså.

Annonse

Jeg er nok ikke den rette til å gi råd akkurat nå om dagen, men i slike tilfeller gir jeg etterhvert en tidsfrist - sier at nå må du spise før jeg har telt til 3, ellers er du ferdig. Også slenger jeg på "lille venn" for ikke å virke for diktatorisk ;-)

Gjest Elextra

Når barna mine har brukt mer enn nok tid på kveldsmaten, har jeg noen ganger satt kjøkkenuret på fem minutter, og fortalt dem at når klokken ringer får de ikke spise mer; da skal de pusse tenner og legge seg. Bruker denne metoden først når tålmodigheten min er tøyd og de allerede burde sovet. Pleier å funke, men mine er ørlite større enn dine. Din vil kanskje forstå metoden andre gangen..?

Ja, vi må nesten gjøre det sånn.

Jeg er særs lite tålmodig når det gjelder den typen oppførsel. Og når det gjelder mine så har det vel i 99% av tilfellene vist seg at de ikke er særlig sultne lenger heller når de begynner på den måten.

Gjest girasol

Yuhu, tenkte jeg da jeg leste det meget beskrivende innlegget ditt!! Akkurat sånn har vi det også! Og har hatt det sånn i snart 2 år kanskje...? Jeg er også utålmodig, men forteller knærten, som nå er drøyt 3 1/2, at jeg ikke sitter lenger enn til kl.er f.eks.7 (når storeviseren står rett opp - han kan se veggklokka). Da må han akseptere at jeg går ut i stua, og etter det får han ikke sitte mer enn 5 min,på egenhånd, da setter vi bort maten. Når vi spiser spiser vi, og tøyse og tulle kan vi gjøre etterpå. Det går inn gradvis hos ham, og det er bedre nå enn det har vært.

Gjest Lotus78

De lærer tidlig hva utdragning er, hun er vel klar over at det er leggetid som står for døren. Mitt forslag er at "mamma må gi deg mat, hvis du ikke sitter å spiser ordentlig". Fungerer kanskje ikke.

*barnløse Lotus tusler ut av tråden"

Oj, oj, oj, jeg må bare innrømme at jeg sitter her og ler. Forstår godt at det er slitsomt og irriterende, men når en bare leser om det er det jo unektelig artig og hun høres ut som ei jente med godt humør. Og nå skal jeg lese videre i tråden for å få noen råd jeg kan bruke selv ;)

klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...