Gå til innhold

Skilte foreldre belaster skolen. Link.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

47

• multippel

32

• pekkaline

15

• morsan

12

Mest aktive i denne tråden

Min svogerinne er lærer. Hun klager ikke bare på doble konferansetimer, men dobbel ukeplan, doble meldinger, hun må passe på at barna har med mat den dagen de har våknet hos far for han pleier å glemme det osv. Hun mener selv hun bruker ca. 3 timer (+ ekstra private penger) i uken for at alle barna i klassen skal ha det bra og ikke føle seg utenfor i klassen pga manglende oppfølging fra foreldrene.

En skam synes jeg.

Tror alle barn hadde hatt det best ved å bo fast hos en av foreldrene, og ikke en uke her og en uke der. (Hvis ikke foreldrene bor i samme nabolag.)

Det er vel ikke verre en at foreldrene går annenhver gang, og så får den som har vært der referere på mail til den andre.

Her er det snakk om foreldre som ikke tåler hverandre vil jeg tro, så de kommuniserer vel omtrent bare gjennom sine advokater...

Skjønner godt at dette kan bli mye. Men samtidig så er det så mange situasjoner som må taes hensyn til, så å dra alle foreldre i denne situasjonen over en kam blir galt. I mitt tilfelle f.eks med en far som slo meg over flere år er det helt uaktuelt. Det fordi jeg opplever mannen som farlig for meg. Ellers så er ikke jeg en person som ikke justerer meg eller samarbeider. Men i enkelte situasjoner så er samarbeid direkte skadelig.

Jeg kan forestille meg at i de fleste tilfeller så har man ikke like god grunn til å la være å stille til felles foreldrekonferanse.

Annonse

Gjest Gurojenta

Jeg har ventet på et utspill som dette og det er slett ikke uventet. Det er så mange foreldre som ikke kan snakke sammen etter bruddet og at lærerene også blir blandet inn i dette er jo ikke så rart. Men jeg synes det er skremmende at dette problemet er økende, at foreldrene ikke kan klare å sette barna litt i fokus og faktisk klare å kommunisere på et minimum med hverandre iallfall. det er barna som blir rammet til syvende og sist.

Gjest takknemlig for at lærerne vil

Jeg ser problemet, og takker lærerne til barna mine pent hver gang de er villige til å gjøre dette.

Men aldri i verden om jeg setter meg ned på foreldresamtale, ofte med barnet tilstede, med en mann som truer med å drepe meg. Det er vel ikke nødvendigvis så greit for barnet heller, å være med på et møte med foreldre som samarbeider dårlig.

Det er sikkert greit å si "det er bare å samarbeide", for den som aldri har vært i situasjonen.

Gjest Gurojenta

Jeg har ventet på et utspill som dette og det er slett ikke uventet. Det er så mange foreldre som ikke kan snakke sammen etter bruddet og at lærerene også blir blandet inn i dette er jo ikke så rart. Men jeg synes det er skremmende at dette problemet er økende, at foreldrene ikke kan klare å sette barna litt i fokus og faktisk klare å kommunisere på et minimum med hverandre iallfall. det er barna som blir rammet til syvende og sist.

Må legge til at situasjonene jeg snakker om er der foreldrene normalt sett burde kunne snakke sammen. Ikke de situasjonene det er vold eller andre trusler, for det er selvsagt alvorlig og må tas hensyn til.

I de fleste tilfeller med to voksne og "normale" foreldre så bør man kunne få dette til.

Men det finnes faktisk situasjoner der samarbeid er direkte skadelig for barna.

Skjønner godt at dette kan bli mye. Men samtidig så er det så mange situasjoner som må taes hensyn til, så å dra alle foreldre i denne situasjonen over en kam blir galt. I mitt tilfelle f.eks med en far som slo meg over flere år er det helt uaktuelt. Det fordi jeg opplever mannen som farlig for meg. Ellers så er ikke jeg en person som ikke justerer meg eller samarbeider. Men i enkelte situasjoner så er samarbeid direkte skadelig.

Jeg kan forestille meg at i de fleste tilfeller så har man ikke like god grunn til å la være å stille til felles foreldrekonferanse.

Går ut fra at det var ditt barns far som slo deg?

Synes absolutt at det du beskriver kvalifiserer for 'spesialservice'.

Men generelt er jeg ganske provosert over automatikken i at skole og barnehage skal bruke resurser på forelderskapte problemer når de samtidig mangler resurser tikl reelle problemer som barna har.

Gadd vite hvor mange som klarte å samarbeide om en ektra konferansetime hadde kostet 700,- kroner.

mvh

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1193994472' post='3709466]

Jeg skjønner lærerne godt.

Snakk om å gjøre livet vanskelig. Barna blir nok preget av at foreldrene ikke evner å se trynet på hverandre.

Særlig om lærerne samtidig føler dette stjeler fra tiden de skulle brukt på barn som trenger ektra oppfølging.

Det er barna som har krav på tilpasset opplegg. Ikke kranglevorne foreldre.

mvh

Gjest vinterblomst

Min svogerinne er lærer. Hun klager ikke bare på doble konferansetimer, men dobbel ukeplan, doble meldinger, hun må passe på at barna har med mat den dagen de har våknet hos far for han pleier å glemme det osv. Hun mener selv hun bruker ca. 3 timer (+ ekstra private penger) i uken for at alle barna i klassen skal ha det bra og ikke føle seg utenfor i klassen pga manglende oppfølging fra foreldrene.

En skam synes jeg.

Tror alle barn hadde hatt det best ved å bo fast hos en av foreldrene, og ikke en uke her og en uke der. (Hvis ikke foreldrene bor i samme nabolag.)

Ja, jeg tror ikke det er bra for et barn å ha to hjem.

Annonse

Gjest Gurojenta

I de fleste tilfeller med to voksne og "normale" foreldre så bør man kunne få dette til.

Ja, og som jeg rettet meg selv finnes det selvsagt klare unntak. Men de aller fleste foreldre som ikke klarer å få til samarbeid, har ikke alvorlige grunnen i bunnen.

Særlig om lærerne samtidig føler dette stjeler fra tiden de skulle brukt på barn som trenger ektra oppfølging.

Det er barna som har krav på tilpasset opplegg. Ikke kranglevorne foreldre.

mvh

Så enig, så enig - også i det du skriver lenge opp her, om at folk kanskje gidder å samarbeide, hvis prisen for delte konferansetimer er 700 kr...

Utrolig at f.eks 12 av 28 elever har foreldre som ikke samarbeider! Dette må være helt ekstremt, det kan umulig avspeile gjennomsnittet.

Går ut fra at det var ditt barns far som slo deg?

Synes absolutt at det du beskriver kvalifiserer for 'spesialservice'.

Men generelt er jeg ganske provosert over automatikken i at skole og barnehage skal bruke resurser på forelderskapte problemer når de samtidig mangler resurser tikl reelle problemer som barna har.

Gadd vite hvor mange som klarte å samarbeide om en ektra konferansetime hadde kostet 700,- kroner.

mvh

Joda. Samtidig så er det en avveing om man skal brette ut hele familiehistorien på skolen også for å få denne "spesialscervisen".

Jeg har vært nødt til å informere skolen da min eks har besøks og kontaktforbud ikke bare ovenfor meg men også ovenfor alle barna. Han kom til skolen og direkte kidnappet min yngste sønn ved flere andledninger. Dette måtte jeg si ifra om.

Jeg føler vel egentlig at det er han som belaster og ikke jeg i dette tilfellet.

Men jeg valgte i mange år å ikke si noe til skolen. Jeg var redd for stigmatisering av barna.

Poenget er at det er ikke alltid enkle løsninger.

Men enig i at i de aller fleste tilfeller så er det ikke slike forhold som ligger bak, og at det blir unødvendig mye arbeid for skolen.

Gjest mor til snorre

Jeg er veldig uenig i at det finnes situasjoner der samarbeid er skadelig for barna. I såfall er samvær med den ene av foreldrene også skadelig og bør avvikles.

Hvis barna skal være sammen med begge foreldre, skal foreldrene samarbeide, mener jeg.

Jeg er veldig uenig i at det finnes situasjoner der samarbeid er skadelig for barna. I såfall er samvær med den ene av foreldrene også skadelig og bør avvikles.

Hvis barna skal være sammen med begge foreldre, skal foreldrene samarbeide, mener jeg.

Du vet nok ikke hva du snakker om:-) Unnskyld om jeg virker arrogant. Men med den erfaringen jeg har i livet så kjenner jeg meg nesten sint over en slik uttalelse. Min eks har samvær en gang i mnd under tilsyn. Barna trenger kontakt med han selv om han ikke akkurat er kvalifisert som forelder. Barn kan få ganske merkelige ideer om den fraværende forelderen hvis det ikke er noe kontakt. Så så kategorisk som du er her er jeg svært uening i.

En skam synes jeg.

Man kan få diverse hundrelapper i bot for å stå med bilhjulet en cm over den hvite streken.

Jeg skulle ønske skolene hadde lov til å ta penger for en del ting. F.eks. burde de kunne stille krav om at barna hadde med niste hver dag. Om nisten var glemt, sørget skolen for mat og fakturerte foreldrene med f.eks. kr. 100,- for mat og merarbeid.

En av våre går av hengslene om h*n går for lenge uten mat. Jeg hadde gladelig betalt en hundrelapp de få gangene vi har glemt skolematen. Ungen er ikke til å ha i hus uten regelmessig næringsinntak. Så skolen ville vært i sin fulle rett til å fore barnet og gi oss regningen.

Jeg synes også at foreldre som må ha to av alt, kan betale for det. (Utenom dobbel e-post etc.)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...