Gå til innhold

Skilte foreldre belaster skolen. Link.

Anbefalte innlegg

Gjest mor til snorre

Vel den saken med moren som ble drept og bebyen har jeg lest om i avisa, og virker jo bare helt sprø.

Når det gjelder andre tilfeller så er det ikke min erfaring at man ikke kan få stoppet samvær som er til skade for barna. Men det at f.eks far har vært voldelig mot mor bedømmes som noe annet enn fars evne som far. Så det er hvordan forholdene er hos far (det er jo som oftes menn som er voldelige da, selv om det mottsatte sikkert også kan være tilfelle) som skal bedømmes. Min eks har f.eksempel aldri slått sine egne barn, han har slått meg, og de to eldste har sett på. Det forvirrende i slike saker er at mannen også faktisk kan ha gode foreldre egenskaper på sett og vis. Han kan lytte, snakke og gjøre kreative ting med barna sine. men han kan ikke ta vare på de. Han holdt seg ikke rusfri, han holdt ikke måltider, han hadde ikke leggetider og lot de være oppe til langt på natt, han klarte ikke vaske huset osv. Han kan være svært manipulerende ingen stakkars liten fyr dette her. Samtidig som han også har gode egenskaper og barna er glad i han. Det kan bli kjempekomplekst å vurdere slike saker. Mennesker er jo ikke laget i papp. og slike pappfigurer som mediene lager eksisterer ikke.

Men om du har rett i at retten bestemmer at barn skal være i samværsordninger som er skadelig for dem så er det forferdelig. Det er nok litt opp til dommeren også.

Dommeren i vår sak var bestefar og opptatt av barnabarna sine.

Dessuten mente min eks at jeg var svært borgelig:-) Noe som i dommerens ører hørtes fint ut tror jeg. Jeg er ikke svært borgelig, og det at jeg ble beskyldt for det sier bare om hvor langt på siden min eks er i forhold til samfunnet og hva som aksepteres.

jaja....fikk litt mange assosiasjoner her jeg nå:-)

Ikke min business, men ble litt nysgjerrig på denne exen, hehe. Hva gjør han, jobber eller studerer eller dagdriver eller ufør?

Svar hvis du vil!

Fortsetter under...

• Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

47

• multippel

32

• pekkaline

15

• morsan

12

Mest aktive i denne tråden

De får vel lønn for dette? Det er en utvikling som skolen eller staten må ta med seg. Jeg synes at det blir feil å lage enda flere problemer for disse skilte foreldrene. De har nok sitt å stri med fra før vil jeg tro.

Hvis skolen tar opp dette med de skilte, så er det kanskje flere av dem som kan vurdere om det faktisk kan gå an å komme på samme foreldrekonferanse. De som absoutt ikke kan, får staten betale for....i form av lønn til læreren.

Poenget er at læreren må ta av tid h*n skulle bruke på elevene for å dille med foreldre som ikke gidder å samarbeide. (Jo, det vil finnes noen få som har reelle behov for å slippe å møtes.)

Det er foreldrene som skaper sine samlivsproblemer. Det er de som må ta ansvaret for dem. Jeg ser ingen grunn til at dette skal være enda en ting som tapper skolen for resurser.

På hvilke andre områder av livet kan jeg rote det til, for så å forlange at andre skal jobbe dobbelt gratis fordi jeg ikke ordner opp i rotet mitt?

Når foreldrene til elever med store problemer må kjempe med nebb og klør for hver minste ting barna trenger, skjønner jeg ikke hvorfor voksne med samarbeidsproblemer automatisk skal tildeles ekstra resurser.

mvh

Ikke min business, men ble litt nysgjerrig på denne exen, hehe. Hva gjør han, jobber eller studerer eller dagdriver eller ufør?

Svar hvis du vil!

Vel nå kjenner jeg ingen her inne i RL, men kjenner at jeg må være litt forsiktig likevel.

Han har vært en dagdriver i mange år, men er for tiden i jobb, han pleier ikke kunne holde på en jobb, men har nå klart det i ett halvt år, så det er nytt for meg.

Vel den saken med moren som ble drept og bebyen har jeg lest om i avisa, og virker jo bare helt sprø.

Når det gjelder andre tilfeller så er det ikke min erfaring at man ikke kan få stoppet samvær som er til skade for barna. Men det at f.eks far har vært voldelig mot mor bedømmes som noe annet enn fars evne som far. Så det er hvordan forholdene er hos far (det er jo som oftes menn som er voldelige da, selv om det mottsatte sikkert også kan være tilfelle) som skal bedømmes. Min eks har f.eksempel aldri slått sine egne barn, han har slått meg, og de to eldste har sett på. Det forvirrende i slike saker er at mannen også faktisk kan ha gode foreldre egenskaper på sett og vis. Han kan lytte, snakke og gjøre kreative ting med barna sine. men han kan ikke ta vare på de. Han holdt seg ikke rusfri, han holdt ikke måltider, han hadde ikke leggetider og lot de være oppe til langt på natt, han klarte ikke vaske huset osv. Han kan være svært manipulerende ingen stakkars liten fyr dette her. Samtidig som han også har gode egenskaper og barna er glad i han. Det kan bli kjempekomplekst å vurdere slike saker. Mennesker er jo ikke laget i papp. og slike pappfigurer som mediene lager eksisterer ikke.

Men om du har rett i at retten bestemmer at barn skal være i samværsordninger som er skadelig for dem så er det forferdelig. Det er nok litt opp til dommeren også.

Dommeren i vår sak var bestefar og opptatt av barnabarna sine.

Dessuten mente min eks at jeg var svært borgelig:-) Noe som i dommerens ører hørtes fint ut tror jeg. Jeg er ikke svært borgelig, og det at jeg ble beskyldt for det sier bare om hvor langt på siden min eks er i forhold til samfunnet og hva som aksepteres.

jaja....fikk litt mange assosiasjoner her jeg nå:-)

Jeg forsøker å definere borgelig....

;-)

Det er dessverre en del barn som sendes livredde til en far de har sett slå mor.

Jeg synes ting er snudd på hodet når man må bevise at en hjemmevoldelig forelder ikke er bra for barna sine, i stedet for å måtte finne ut om vedkommende på noen punkter tross alt kan ha et positivt bidrag.

Tror du har et stort poeng i det du skriver litt lengre opp om at barn kan ha nytte av å kjenne sine foreldre fremfor at det meste overlates til fantasien. Grenseoppgangen mellom nytte og skade er vanskelig og høyst individuell.

mvh

Poenget er at læreren må ta av tid h*n skulle bruke på elevene for å dille med foreldre som ikke gidder å samarbeide. (Jo, det vil finnes noen få som har reelle behov for å slippe å møtes.)

Det er foreldrene som skaper sine samlivsproblemer. Det er de som må ta ansvaret for dem. Jeg ser ingen grunn til at dette skal være enda en ting som tapper skolen for resurser.

På hvilke andre områder av livet kan jeg rote det til, for så å forlange at andre skal jobbe dobbelt gratis fordi jeg ikke ordner opp i rotet mitt?

Når foreldrene til elever med store problemer må kjempe med nebb og klør for hver minste ting barna trenger, skjønner jeg ikke hvorfor voksne med samarbeidsproblemer automatisk skal tildeles ekstra resurser.

mvh

Jeg ser hva du sier, men det _er_ en utvikling. Hvordan skulle det bli dersom folk ikke fikk ta ut skilsmisse? Skolen må heller kjempe med staten enn mot foreldrene. De har krav på lønn. De får ansette en som tar seg av slike saker da?

Vi som ikke har skilt oss, skal vi måtte gå i protest tog for at læreren skal ha tid til å lære ungene noe? Det er da en mal på hva barna skal lære seg i skolen som er pålagt skolen vel?

Gjest mor til snorre

Vel nå kjenner jeg ingen her inne i RL, men kjenner at jeg må være litt forsiktig likevel.

Han har vært en dagdriver i mange år, men er for tiden i jobb, han pleier ikke kunne holde på en jobb, men har nå klart det i ett halvt år, så det er nytt for meg.

Han har sikkert blitt borgelig sjøl da ;-)

Eller holder på å bli voksen eller noe...

Annonse

Gjest mor til snorre

;-)

Det er dessverre en del barn som sendes livredde til en far de har sett slå mor.

Jeg synes ting er snudd på hodet når man må bevise at en hjemmevoldelig forelder ikke er bra for barna sine, i stedet for å måtte finne ut om vedkommende på noen punkter tross alt kan ha et positivt bidrag.

Tror du har et stort poeng i det du skriver litt lengre opp om at barn kan ha nytte av å kjenne sine foreldre fremfor at det meste overlates til fantasien. Grenseoppgangen mellom nytte og skade er vanskelig og høyst individuell.

mvh

Det er så lett å tenke at hvis min gutt hadde måttet se på at faren slo meg, er dette direkte diskvalifiserende for farsrollen. Jeg tror jeg ville flyttet så langt unna faren som teknisk mulig.

sikkert ikke pk, men sånn føler jeg det.

det kan da ikke være vanskelig å forklare barnet senere i livet, tenker jeg...

Mulig jeg er litt enkel i knollen, men likevel...

;-)

mvh

*ler* ja hva som er borgelig kan nok diskuteres. Men det er nå engang slik at selv om man har ett visst spillerom i forhold hva man mener er god måte å ta vare på barn på, så er ikke spillerommet så innmari stort heller.

Vi foreldre kan ikke bare gjøre som vi vil, og det er jeg glad for.

mvh

Jeg er veldig enig med deg. altså, men samtidig trist at foreldrenes samarbeidsproblemer går ut over barna.

Jeg ser problemet, og takker lærerne til barna mine pent hver gang de er villige til å gjøre dette.

Men aldri i verden om jeg setter meg ned på foreldresamtale, ofte med barnet tilstede, med en mann som truer med å drepe meg. Det er vel ikke nødvendigvis så greit for barnet heller, å være med på et møte med foreldre som samarbeider dårlig.

Det er sikkert greit å si "det er bare å samarbeide", for den som aldri har vært i situasjonen.

Ja, det er tragisk at det går ut over barna dersom foreldrene hadde blitt tvunget til å samarbeide i slike saker.

Og hvis man bare skulle godta 'doble' konferansetimer for dem med 'legitimt' behov, ville det skapt en uholdbarn vurderingssituasjon for lærerne. Det beste er helt klart å la lærerne få overtidsbetalt for dette, men samtidig er det trist at dette går utover andre elever.

En no-win-situation, faktisk.

Man kan få diverse hundrelapper i bot for å stå med bilhjulet en cm over den hvite streken.

Jeg skulle ønske skolene hadde lov til å ta penger for en del ting. F.eks. burde de kunne stille krav om at barna hadde med niste hver dag. Om nisten var glemt, sørget skolen for mat og fakturerte foreldrene med f.eks. kr. 100,- for mat og merarbeid.

En av våre går av hengslene om h*n går for lenge uten mat. Jeg hadde gladelig betalt en hundrelapp de få gangene vi har glemt skolematen. Ungen er ikke til å ha i hus uten regelmessig næringsinntak. Så skolen ville vært i sin fulle rett til å fore barnet og gi oss regningen.

Jeg synes også at foreldre som må ha to av alt, kan betale for det. (Utenom dobbel e-post etc.)

mvh

Tanken kan virke besnærende, men jeg håper inderlig ikke at det innføres et slikt 'botsystem' på skolen. Slik som situasjonen er nå, ville det ikke rammet oss, men jeg tror at slikt vil bare ramme barna, som lett kan bli hengt ut som barna til dem som hele tiden må betale bøter.

Det er så lett å tenke at hvis min gutt hadde måttet se på at faren slo meg, er dette direkte diskvalifiserende for farsrollen. Jeg tror jeg ville flyttet så langt unna faren som teknisk mulig.

sikkert ikke pk, men sånn føler jeg det.

det kan da ikke være vanskelig å forklare barnet senere i livet, tenker jeg...

Mulig jeg er litt enkel i knollen, men likevel...

Kvinner i denne situasjonen tar faktisk skade av det. De mister ofte grenser for seg selv, samtidig som at det er vanskelig å forstå hva som skjer. Vi mennesker tåler enormt mye dritt mot oss selv, ser vi andre gjennomgå det samme tenner vi på pluggene. Jeg leste om en kvinne som jevnelig ble slått av sin mann, det var først da mannen begynte å slå hunden i huset at hun følte at nok får være nok!:-) Jeg syns det var veldig illustrende. Jeg har ofte tenkt på hva ville jeg tenkt om min søster for eksempel hadde opplevd det samme som jeg, jeg hadde ikke tålt det! Det er sikkert! Så når man er kommet dit at man forstår at her er det bare å komme seg vekk er det heller ikke sikkert at man klarer å se faktisk hvor ille det er. Relasjonene er der og man må bare forholde seg til det.

Jeg må innrømme om jeg hadde tenkt klart fra begynnelsen, så hadde jeg vært glad for nå å slippe å forholde meg til min eks, og også alle de problemer han har tilført mine barn.

Annonse

Gjest Valnøtt

Kjære vene... Det er snakk om en økning fra 28 timer på et halvt år opp til førti. Altså tolv timeverk... Det er faktisk ikke den største utgiften jeg har sett i hele mitt liv. Og det får holde at man spør de skilte foreldrene om de kan komme sammen, og kanskje sier at skolen helst ser det sånn. Men hvis man ikke kan komme sammen, så kan man ikke det.

De som ikke kan komme sammen, har antagelig store problemer som kan påvirke barnets skolegang også, slik at det er svært viktig at disse får komme hver for seg og få informert læreren om situasjonen slik at denne kan ta hensyn til hjemmesituasjonen for barnet i skolehverdagen.

Alvorlig talt - det er ikke snakk om verdens største utgift!

Gjest Valnøtt

Kjære vene... Det er snakk om en økning fra 28 timer på et halvt år opp til førti. Altså tolv timeverk... Det er faktisk ikke den største utgiften jeg har sett i hele mitt liv. Og det får holde at man spør de skilte foreldrene om de kan komme sammen, og kanskje sier at skolen helst ser det sånn. Men hvis man ikke kan komme sammen, så kan man ikke det.

De som ikke kan komme sammen, har antagelig store problemer som kan påvirke barnets skolegang også, slik at det er svært viktig at disse får komme hver for seg og få informert læreren om situasjonen slik at denne kan ta hensyn til hjemmesituasjonen for barnet i skolehverdagen.

Alvorlig talt - det er ikke snakk om verdens største utgift!

Og til de som sier at foreldrene værsågod skulle fått betale selv - jeg betaler gjerne ganske mye for å slippe å treffe min eksmann, men det skal vel ikke være slik at de barna som ikke har foreldre som kan avse penger er de som skal få skikkelige konferansetimer.....???

Ikke skjønner jeg hvor tallet 700 per halvtime kommer fra heller. Det er få yrkesgrupper som har en timepris på 1400 kroner.

Gjest Valnøtt

Kvinner i denne situasjonen tar faktisk skade av det. De mister ofte grenser for seg selv, samtidig som at det er vanskelig å forstå hva som skjer. Vi mennesker tåler enormt mye dritt mot oss selv, ser vi andre gjennomgå det samme tenner vi på pluggene. Jeg leste om en kvinne som jevnelig ble slått av sin mann, det var først da mannen begynte å slå hunden i huset at hun følte at nok får være nok!:-) Jeg syns det var veldig illustrende. Jeg har ofte tenkt på hva ville jeg tenkt om min søster for eksempel hadde opplevd det samme som jeg, jeg hadde ikke tålt det! Det er sikkert! Så når man er kommet dit at man forstår at her er det bare å komme seg vekk er det heller ikke sikkert at man klarer å se faktisk hvor ille det er. Relasjonene er der og man må bare forholde seg til det.

Jeg må innrømme om jeg hadde tenkt klart fra begynnelsen, så hadde jeg vært glad for nå å slippe å forholde meg til min eks, og også alle de problemer han har tilført mine barn.

Innleggene dine i denne tråden er utrolig godt skrevet! Nøyaktig sånn er det. Hver enkelt situasjon er unik, og man kan ikke sette seg ned og lage en kategorisk metode for problemløsing som gjelder på alle. Dessuten er det svært komplisert å se forholdet sitt for det det er mens man enda står i det også. Jeg tenkte i alle år at det var fryktelig synd på alle de kvinnene som ble mishandlet. Det glat heldigvis ikke meg, siden vi hadde løst vårt problem med vold, det dukket bare opp igjen som enkeltstående unntak de siste x årene... Så blind kan man være, helt til man en dag våkner og innser at dyr med pels, fire ben, hale og bjeffelyder, ofte kan være akkurat den hunden de ser ut som...

Jeg ser hva du sier, men det _er_ en utvikling. Hvordan skulle det bli dersom folk ikke fikk ta ut skilsmisse? Skolen må heller kjempe med staten enn mot foreldrene. De har krav på lønn. De får ansette en som tar seg av slike saker da?

Vi som ikke har skilt oss, skal vi måtte gå i protest tog for at læreren skal ha tid til å lære ungene noe? Det er da en mal på hva barna skal lære seg i skolen som er pålagt skolen vel?

Det får være grenser for hva vi skal forlange at staten skal betale og ordne opp i for oss. Om det er en trend at skillsmisser automatisk gir rett på ekstra tid fra læreren, er det en utvikling som snarets bør reverseres.

Joda, folk har lov å skille seg. Men de får da også vitterligen ta ansvaret for det rotet skillsmisser skaper selv, i stedet for å bare kreve at andre skal ta ansvar. Foreldrene har ansvar for å samarbeide og utveksle informasjon. Skolen bør ikke belemres med noe automatisk ansvar for dobbeltarbeid, bare fordi foreldre er ansvarsløse.

Nå ser jeg bort fra det mindretallet som absolutt bør forskånes fra å møte hverandre.

Skolens oppgave er å undervise våre barn. Pengene som bevilges bør gå til dette formålet, ikke til å sy puter under baken på foreldre som ikke vil oppføre seg voksent.

mvh

*ler* ja hva som er borgelig kan nok diskuteres. Men det er nå engang slik at selv om man har ett visst spillerom i forhold hva man mener er god måte å ta vare på barn på, så er ikke spillerommet så innmari stort heller.

Vi foreldre kan ikke bare gjøre som vi vil, og det er jeg glad for.

Jeg fundere også på hvilken tyngde 'borgelig' har i en barnefordelingssak. Forsøker å forestille meg dommerens sjokkerte ansikt ved utsagnet: "Dessuten er hun borgelig!"

;-)

Det er ting det offentlige burde blande seg mindre i. Og det er ting der det offetnlige burde bli flinkere å gripe inn. Hyggelig å høre om noen som ser ut til å ha opplevd at rettsapparatet fungerer som det skal.

mvh

Det får være grenser for hva vi skal forlange at staten skal betale og ordne opp i for oss. Om det er en trend at skillsmisser automatisk gir rett på ekstra tid fra læreren, er det en utvikling som snarets bør reverseres.

Joda, folk har lov å skille seg. Men de får da også vitterligen ta ansvaret for det rotet skillsmisser skaper selv, i stedet for å bare kreve at andre skal ta ansvar. Foreldrene har ansvar for å samarbeide og utveksle informasjon. Skolen bør ikke belemres med noe automatisk ansvar for dobbeltarbeid, bare fordi foreldre er ansvarsløse.

Nå ser jeg bort fra det mindretallet som absolutt bør forskånes fra å møte hverandre.

Skolens oppgave er å undervise våre barn. Pengene som bevilges bør gå til dette formålet, ikke til å sy puter under baken på foreldre som ikke vil oppføre seg voksent.

mvh

''Nå ser jeg bort fra det mindretallet som absolutt bør forskånes fra å møte hverandre.''

Men hvordan skal man avgjøre hvem dette mindretallet er? Og HVEM skal gjøre det? Man må ha kriterier, saksbehandlingsrutiner etc etc, og dette blir heller ikke billig.

Og hva blir konsekvensen for barna og vedkommendes foreldre at man må 'legge fram sin nød' for å få 'lov' til å ha separate møter med læreren?

Det er ofte veldig besnærende å tenke at man må innføre spesialordninger tilpasset ulike grupper, men dette kan være både kostbart, urettferdig og stigmatiserende, fremfor å ha lik ordning for alle foreldre som ber om separate møter med læreren.

Jeg er helt enig med deg i at det er ekstremt urimelig at det går utover ressursbruken forøvrig, men jeg kan ikke se noen annen utvei enn å la lærerne får overtidsbetalt for de timene der foreldrene ber om doble konferansetimer.

Verden blir ikke bedre fordi om man holder for øyne og ører og sier at egentlig burde ikke verden være sånn som den er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...