Gå til innhold

Skilte foreldre belaster skolen. Link.


Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Jusen i dette fortoner seg meget absurd for meg, innkludert barnevernets rolle. Jeg har problemer med å skjønne hvordan det er ment at dette skal virke til beste for barna i de mest sårbare situasjonene.

Den med at en forelder kan idømmes besøksforbud i forhold til sin eks, men samtidig ha krav på normalt samvær med felles barn, klarer jeg aldri å fordøye. Absurd.

mvh

Enig med deg, forsåvidt. Men sålenge det faktisk _er_ sånn, så må man ta det som utgangspunkt. Ikke hvordan man synes det burde være. Besøksforbud varer jo heller ikke evig, man får det nesten ikke i utgangspunktet når man har barn sammen. Og når det har gått ut så er man altså fritt vilt igjen.

politi og barnevern går ikke automatisk inn og gjør noe som helst i forhold til barna sålenge de ikke viser tegn på at de er i problemer. Siden mine barn klarer seg fint fordi de har en mamma som virker og det er hos meg de stort sett er, så får eksen ganske fritt spillerom. Jeg blir da avhengig at en smule forståelse noen ganger andre steder. Feks ved at jeg kan få separate konferanser på skolen slik at læreren kan kommunisere med meg uten at eksen bruker det som en snarvei inn i livet mitt igjen etter at jeg har jobbet som et _dyr_ for å komme videre i livet.

Og den hjelpen fra skolen bør jeg faktisk få. Ungene mine har ikke ADHD, men de har behov for litt oppfølging likevel. I vårt tilfelle manifesterer behovet seg som feks separate konferansetimer.

Men jeg skulle ønske det var annerledes - helt klart. Likevel må jeg jo forholde meg til verden slik den er.

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    47

  • multippel

    32

  • pekkaline

    15

  • morsan

    12

Mest aktive i denne tråden

Enig med deg, forsåvidt. Men sålenge det faktisk _er_ sånn, så må man ta det som utgangspunkt. Ikke hvordan man synes det burde være. Besøksforbud varer jo heller ikke evig, man får det nesten ikke i utgangspunktet når man har barn sammen. Og når det har gått ut så er man altså fritt vilt igjen.

politi og barnevern går ikke automatisk inn og gjør noe som helst i forhold til barna sålenge de ikke viser tegn på at de er i problemer. Siden mine barn klarer seg fint fordi de har en mamma som virker og det er hos meg de stort sett er, så får eksen ganske fritt spillerom. Jeg blir da avhengig at en smule forståelse noen ganger andre steder. Feks ved at jeg kan få separate konferanser på skolen slik at læreren kan kommunisere med meg uten at eksen bruker det som en snarvei inn i livet mitt igjen etter at jeg har jobbet som et _dyr_ for å komme videre i livet.

Og den hjelpen fra skolen bør jeg faktisk få. Ungene mine har ikke ADHD, men de har behov for litt oppfølging likevel. I vårt tilfelle manifesterer behovet seg som feks separate konferansetimer.

Men jeg skulle ønske det var annerledes - helt klart. Likevel må jeg jo forholde meg til verden slik den er.

En annen del av verden og virkeligheten er at en hel del av de som ønsker separate konferansetimer ikke har så gode grunner som deg. Og de blir det stadig flere av.

Dermed blir det samtidig bare rett og rimelig overfor både lærere og elever å gi lærerne mulighet til å si nei til dobbeltarbeid.

En del forelde regregerer til sandkassestadiet ved samlivsbrudd. Disse har større behov for en klapp i trynet enn en klapp på skulderen....

Selv om det finnes særtilfeller som ditt, må skolen gis mulighet til å prioritere sine resurser bort fra sandkassekrangler.

mvh

Gjest Valnøtt

Villigheten til å jobbe overtid/kveld henger en hel del sammen med hva man får i lønn eller om man evt får ekstra betalt. Det henge også sammen med hvor meningsfullt arbeidet oppleves.

Lærerne får ikke en øre ekstra for å komle med foreldre som ikke kan/vil samarbeide. Jeg kan godt forstå om de er lite motiverte for slike doble tullerunder.

Nå er ikke konferansetimer det eneste kveldsarbeidet lærerne må gjøre heller.

Men som sagt, alle resurser skolen bruker på foreldres manglende samarbeid med hverandre må tas fra noe som som regel er langt viktigere å få gjort.

mvh

Jeg har hele veien tat som en selvfølge at lærere, akkurat som alle andre, kommer inn under arbeidsmiljøloven hvor det står at man får kompensasjon for overtidsarbeid. Dersom man ikke får ekstra betalt for kveldsarbeid, ligger det vel inne i tariffen på en annen måte skulle jeg tro. Og som jeg har sagt mange ganger - da kan man evt tilby konferanser på dagtid, per telefon, eller man kan dele den halve timen mellom foreldrene. Man kan _ikke_ tvinge folk til å sitte i samme rom.

Gjest Valnøtt

En annen del av verden og virkeligheten er at en hel del av de som ønsker separate konferansetimer ikke har så gode grunner som deg. Og de blir det stadig flere av.

Dermed blir det samtidig bare rett og rimelig overfor både lærere og elever å gi lærerne mulighet til å si nei til dobbeltarbeid.

En del forelde regregerer til sandkassestadiet ved samlivsbrudd. Disse har større behov for en klapp i trynet enn en klapp på skulderen....

Selv om det finnes særtilfeller som ditt, må skolen gis mulighet til å prioritere sine resurser bort fra sandkassekrangler.

mvh

Joda, og takk for at du forstår atmin situasjon er litt annerledes enn det vanlige. Det jeg er usikker på, er hvordan skolen skal kunne vite hvem som virkelig ikke kan komme sammen og hvem som bare ikke gidder? Jeg tror ikke man kommer lenger enn til å henstille til at man forsøker å komme sammen, og er det ikke mulig så får de komme hver for seg, evt annenhver gang, eller halve tiden hver.

Men for ordens skyld - jeg skjønner at det er merarbeid med dette. Og at det helt sikkert er veldig irriterende også, men det er nok noe som hører med yrket. I mitt yrke er det andre menneskelige faktorer som jeg gjerne skulle sett annerledes, men jeg må bare innfinne meg med at det er ikke alt som går slik jeg skulle ønske.

Joda, og takk for at du forstår atmin situasjon er litt annerledes enn det vanlige. Det jeg er usikker på, er hvordan skolen skal kunne vite hvem som virkelig ikke kan komme sammen og hvem som bare ikke gidder? Jeg tror ikke man kommer lenger enn til å henstille til at man forsøker å komme sammen, og er det ikke mulig så får de komme hver for seg, evt annenhver gang, eller halve tiden hver.

Men for ordens skyld - jeg skjønner at det er merarbeid med dette. Og at det helt sikkert er veldig irriterende også, men det er nok noe som hører med yrket. I mitt yrke er det andre menneskelige faktorer som jeg gjerne skulle sett annerledes, men jeg må bare innfinne meg med at det er ikke alt som går slik jeg skulle ønske.

Et visst minstemål av forklaring bør man kunne gi når man ber om særbehandling.

De begredelige detaljene vil sikkert læreren helst slippe å høre.

;-)

Så må det være lov å utøve skjønn.

En av grunnene til at jeg synes det er på tide å sette en eller annen strek er at noen foreldre nå forlanger at barna skal få gå på to skoler. Og enkelte skoler synes dette er en grei resursbruk og noe foreldrene kan forlange. Hva blir det neste?

Det er alltid synd når noens tilkrafsing av ting de absolutt ikke trenger, går ut over dem med relle og legitime behov.

mvh

Jeg har hele veien tat som en selvfølge at lærere, akkurat som alle andre, kommer inn under arbeidsmiljøloven hvor det står at man får kompensasjon for overtidsarbeid. Dersom man ikke får ekstra betalt for kveldsarbeid, ligger det vel inne i tariffen på en annen måte skulle jeg tro. Og som jeg har sagt mange ganger - da kan man evt tilby konferanser på dagtid, per telefon, eller man kan dele den halve timen mellom foreldrene. Man kan _ikke_ tvinge folk til å sitte i samme rom.

Man kan ikke tinge folk til å sitte i samme rom med mindre man er politi.

Men man kan si at man ikke vil sitte dobbelt så lenge i rommet fordi noe andre ikke vil være der samtidig.

Lærerne får dårlig betalt både i forhold til utdanning og innsats. De har også en svakt regulert arbeidstid. Jeg forstår godt deres behov for å sette grenser både for hvor mye de skal jobbe og for å måtte bruke arbeidstid på tull og tøys.

Når hevn og bitterhet går inn, forsvinner vettet ut. Og da finnes det få indre grenser for enkelte. Dette må omgivelsene ha rett til å kompensere for med ytre grenser.

mvh

Annonse

Jeg har hele veien tat som en selvfølge at lærere, akkurat som alle andre, kommer inn under arbeidsmiljøloven hvor det står at man får kompensasjon for overtidsarbeid. Dersom man ikke får ekstra betalt for kveldsarbeid, ligger det vel inne i tariffen på en annen måte skulle jeg tro. Og som jeg har sagt mange ganger - da kan man evt tilby konferanser på dagtid, per telefon, eller man kan dele den halve timen mellom foreldrene. Man kan _ikke_ tvinge folk til å sitte i samme rom.

Jeg er helt enig med deg i denne tråden, og skjønner ikke at dette er noen big deal.

Og for å sette det hele på spissen: Lærerne har 7 uker sommerferie, ei uke fri i påska, på høsten og på vinteren som de så fint kaller "avspasering". Da kan man finne seg i å måtte jobbe et par timer ekstra på ettermiddagen.

(Nå får jeg sikkert en haug med lærere på nakken).

Jeg er helt enig med deg i denne tråden, og skjønner ikke at dette er noen big deal.

Og for å sette det hele på spissen: Lærerne har 7 uker sommerferie, ei uke fri i påska, på høsten og på vinteren som de så fint kaller "avspasering". Da kan man finne seg i å måtte jobbe et par timer ekstra på ettermiddagen.

(Nå får jeg sikkert en haug med lærere på nakken).

''(Nå får jeg sikkert en haug med lærere på nakken).''

Jeg betviler ikke at de har tøffe ta og lite betalt, og ferieperiodene skal ikke brukes mot dem, men jeg er enig med deg - tenk så herlig å ha all den ferien, da.

Jeg kjenner noen lærere som 'i all fortrolighet' innrømmer at dette er et stort gode.

''(Nå får jeg sikkert en haug med lærere på nakken).''

Jeg betviler ikke at de har tøffe ta og lite betalt, og ferieperiodene skal ikke brukes mot dem, men jeg er enig med deg - tenk så herlig å ha all den ferien, da.

Jeg kjenner noen lærere som 'i all fortrolighet' innrømmer at dette er et stort gode.

''Jeg kjenner noen lærere som 'i all fortrolighet' innrømmer at dette er et stort gode.''

Jeg også. Min bedre halvdel flirer godt når han sier at det føles nydelig å motta en full månedslønn om sommeren uten å ha gjort et arbeidsslag. ;)

''Jeg kjenner noen lærere som 'i all fortrolighet' innrømmer at dette er et stort gode.''

Jeg også. Min bedre halvdel flirer godt når han sier at det føles nydelig å motta en full månedslønn om sommeren uten å ha gjort et arbeidsslag. ;)

:-)

Det blir som i det gamle utsagnet om at man skulle være bjørn om vinteren og lærer om sommeren;-)

Jeg er helt enig med deg i denne tråden, og skjønner ikke at dette er noen big deal.

Og for å sette det hele på spissen: Lærerne har 7 uker sommerferie, ei uke fri i påska, på høsten og på vinteren som de så fint kaller "avspasering". Da kan man finne seg i å måtte jobbe et par timer ekstra på ettermiddagen.

(Nå får jeg sikkert en haug med lærere på nakken).

Lærere pleier jo å jobbe på ettermiddag og kveld, for å forberede undervisning. De ekstra konferansetimene gjør at f.eks tilrettelegging for tilpassa opplæring blir dårligere. Overtidstimene sitter ekstremt langt inne på de fleste skoler.

-Årsverket er på 1687,5 timer fordelt på ca 40 uker. (42,2 timer i uka, 8,5 time om dagen) dette er ca 4 timer mer i uka enn "vanlige" offentlig ansatte som har 38,5 timers uke

jeg jobber ikke som lærer sjøl, men jeg ser arbeidsbyrden til min svigermor og foreldre som underviser i tunge rettefag som norsk og engelsk...

Gjest Valnøtt

Lærere pleier jo å jobbe på ettermiddag og kveld, for å forberede undervisning. De ekstra konferansetimene gjør at f.eks tilrettelegging for tilpassa opplæring blir dårligere. Overtidstimene sitter ekstremt langt inne på de fleste skoler.

-Årsverket er på 1687,5 timer fordelt på ca 40 uker. (42,2 timer i uka, 8,5 time om dagen) dette er ca 4 timer mer i uka enn "vanlige" offentlig ansatte som har 38,5 timers uke

jeg jobber ikke som lærer sjøl, men jeg ser arbeidsbyrden til min svigermor og foreldre som underviser i tunge rettefag som norsk og engelsk...

HVA??? Jobber de ikke fullt arbeidsår? Vi andre jobber faktisk 1820 timers år. Pluss evt overtid som ikke begynner å dukke opp som ekstra lønn før vi har jobbet disse 1820 timene.

Gjest Valnøtt

Et visst minstemål av forklaring bør man kunne gi når man ber om særbehandling.

De begredelige detaljene vil sikkert læreren helst slippe å høre.

;-)

Så må det være lov å utøve skjønn.

En av grunnene til at jeg synes det er på tide å sette en eller annen strek er at noen foreldre nå forlanger at barna skal få gå på to skoler. Og enkelte skoler synes dette er en grei resursbruk og noe foreldrene kan forlange. Hva blir det neste?

Det er alltid synd når noens tilkrafsing av ting de absolutt ikke trenger, går ut over dem med relle og legitime behov.

mvh

Nå er jeg enig med deg. To skoler er ikke bra. Men nå er ikke jeg spesielt stor tilhenger av delt omsorg i det hele tatt da. Og det at ungen må gå på to skoler er vel et bevis på at foreldrene ikke har den nødvendige graden av samarbeidsevne som må ligge til grunn for delt omsorg.

Men det er et godt stykke fra at man ikke skal ha to skoler og til at foreldrene ikke klarer å snakke sammen slik at det er hensiktsmessig å ha felles konferansetime da. Og det gjelder vel ikke de samme foreldregruppene heller.

Annonse

HVA??? Jobber de ikke fullt arbeidsår? Vi andre jobber faktisk 1820 timers år. Pluss evt overtid som ikke begynner å dukke opp som ekstra lønn før vi har jobbet disse 1820 timene.

Har du forsøkt å stå å undervise noen gang?

Vet du hvor intensivt det er både konsentrasjonsmessig og følelsesmessig? Vet du hvor tom man kan være etter 4-5 undervisningstimer?

Jeg er ikke lærer, men har vært i sammenlignbare situasjoner. Og jeg synes ikke lærerne jobber for lite, eller får for mye lønn.

mvh

''(Nå får jeg sikkert en haug med lærere på nakken).''

Jeg betviler ikke at de har tøffe ta og lite betalt, og ferieperiodene skal ikke brukes mot dem, men jeg er enig med deg - tenk så herlig å ha all den ferien, da.

Jeg kjenner noen lærere som 'i all fortrolighet' innrømmer at dette er et stort gode.

Jeg tror også ferien er med på å holde lærerne i yrket og holde dem ved god helse. Om man sammenligner med andre følelses- og personintensive yrker som f.eks. sykepleiere, har de et langt lavere sykefravær og høyere uføregrad.

mvh

hidi, the scorpion

Har du forsøkt å stå å undervise noen gang?

Vet du hvor intensivt det er både konsentrasjonsmessig og følelsesmessig? Vet du hvor tom man kan være etter 4-5 undervisningstimer?

Jeg er ikke lærer, men har vært i sammenlignbare situasjoner. Og jeg synes ikke lærerne jobber for lite, eller får for mye lønn.

mvh

Så enig, så enig! Å være lærer i dag er knalltøff jobbing i forhold til tjue-tredve år siden.

Nå er jeg enig med deg. To skoler er ikke bra. Men nå er ikke jeg spesielt stor tilhenger av delt omsorg i det hele tatt da. Og det at ungen må gå på to skoler er vel et bevis på at foreldrene ikke har den nødvendige graden av samarbeidsevne som må ligge til grunn for delt omsorg.

Men det er et godt stykke fra at man ikke skal ha to skoler og til at foreldrene ikke klarer å snakke sammen slik at det er hensiktsmessig å ha felles konferansetime da. Og det gjelder vel ikke de samme foreldregruppene heller.

Poenget er at en stadig større del av ansvaret for de praktiske konsekvensene av samlivsbrudd med den største selvfølgelighet veltes over på det offentlige. Mitt siste eksempel gir en pekepinn på hvilken rettning man beveger seg i.

Folk vil ha rett til å flytte sammen og lage barn akkurat som det passer dem. Og flytte fra hverandre når det faller for godt. Men da bør det være en like soleklar plikt å selv rydde opp i sitt eget rot.

Noen kommer svært uhelidig ut. Slik som du. Da er det bare rett og rimelig at slikt tas hensyn til.

Men de fleste samlivsbrudd skjer mellom to oppegående og normalt sosialt intelligente mennesker som ikke er umulige å leve med. De bør også selv ta ansvar for de praktiske, økonomiske og følelsesmessige belastningene ved samlivsbruddet.

Jeg synes det er på høy tid med et fokus på dette.

mvh

Gjest Valnøtt

Har du forsøkt å stå å undervise noen gang?

Vet du hvor intensivt det er både konsentrasjonsmessig og følelsesmessig? Vet du hvor tom man kan være etter 4-5 undervisningstimer?

Jeg er ikke lærer, men har vært i sammenlignbare situasjoner. Og jeg synes ikke lærerne jobber for lite, eller får for mye lønn.

mvh

Da skulle konferansetimer være et hyggelig avbrekk :-)

Spøk til side - det er vel det som er grunnen til at lærerne IKKE underviser åtte timer per dag? Og ja, jeg har faktisk undervist en hel del, men jeg er ikke utdannet lærer. Derimot har jeg en jobb som er meget krevende og hvor man er ganske kjørt i hodet etter åtte timer, så jeg vet hva det vil si å ha en jobb som tar litt krefter ja. Og enda jobber jeg altså 1820 timer per år. Pluss overtid. Men nå var vel dette litt utenfor tema da. Jeg synes lærerne gjør en flott jobb. Jeg synes de fortjener meget god lønn. Og jeg synes ikke det å bruke tre-fire timer (som vel må være det mer vanlige) ekstra per halvår kan være så mye at det er verdt å ta opp engang. Det kreves litt ekstra i noen jobber, sånn er det bare. Noen barn har den bagasjen at de har ADHD, noen har den bagasjen at det er vanskelig for foreldrene å samarbeide. I begge tilfellene har barna behov for at skolen klarer å takle hvordan livet er for akkurat dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...