Gå til innhold

Lymfekreft/leukemi

Gjest bekymret mamma og pappa

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mamma og pappa

Hei. Vi har ei lita jente på to år som har forandret seg totalt de siste to mnd. Hun har gått ned 3 kg i vekt, spiser svært lite og når hun spiser er det helst bare kjeks eller frukt. hun drikker mye vann og tisser mye. hun ligger på sofaen stort sett hele dagen når hun ikke er i barnehagen, og er lite aktiv når hun er i barnehagen. hun sover 12 timer på natten samt 4 timer på dagen. hun har ofte uforklarlig feber, og svetter enormt mye på nettene. vi var på sykehuset igår og tok mye blodprøver, og sukkersyke ble utelukket. de tok også røntgen av lungene og magen. vi ble sendt hjem med at hun hadde forstoppelse og skal tilbake igjen om en uke for nye prøver. HUn har også hovne lymfeknuter uten å ha hatt det tidligere eller hatt vondt halsen. Det vi lurer på er om de kan påvise lymfekreft utifra blodprøver? regner med vi ville fått beskjed dersom de trodde hun hadde leukemi eller noe annet, men som sagt er vi jo nå veldig bekymret. vi lurer jo veldig på hva dette kan være for noe. hun har vært en ekstremt aktiv jente helt fra hun ble født, men for to mnd siden har det bare gått nedover. hun har astma og får medisiner for dette. Har du noen tanker om hva det kan være med jenta vår??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289998-lymfekreftleukemi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Eg håper dere snart kan få svar på innlegget deres her fra fagpersonen på forumet, og selvfølgelig på de undersøkelser deres datter har/skal igjennom.

Eg har sjøl over lengre tid (ca.1,5 år) vært bekymra for att eg skulle være alvorlig sjuk, og spesielt att eg hadde kreft da vi har hatt en god del krefttilfeller i familien.

Fra november 2005 og frem til sommeren i år, har eg vært undersøkt i fra topp til tå, og konklusjonen var klar og entydig på att der ikkje var kreft.

Min lege (en veldig erfaren og dyktig almennlege) svarte på spørsmål fra meg att de ikkje direkte kunne påvise eventuell kreft gjennom blodprøver, men att det _normalt_ ville gi _indikasjoner_ på kreft, hvis det skulle være noe der.

''vi var på sykehuset igår og tok mye blodprøver, og sukkersyke ble utelukket.''

Da må dere bare vente på svarene på prøvene.

''..de tok også røntgen av lungene og magen.''

Det er bra.

''vi ble sendt hjem med at hun hadde forstoppelse og skal tilbake igjen om en uke for nye prøver.''

Eg går utifra att datteren deres da fikk ett behandlingsopplegg for forstoppelsen!?

''.. regner med vi ville fått beskjed dersom de trodde hun hadde leukemi eller noe annet,''

Når det er ett barn på 2 år det er snakk om, så vil eg tro att om de hadde mistanker i den retning så ville de lagt henne inn på sykehuset umiddelbart, for hurtig og grundig utredning.

''..men som sagt er vi jo nå veldig bekymret.''

Derfor måtte eg fortelle litt om mine erfaringer, men dere må nok belage dere på _venting_ før dere får en avklaring fra fagfolk.

Men nå er dere i gang, og eg tror og håper att dette skal gå bra.

Ønsker dere lykke til alle sammen ! :-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289998-lymfekreftleukemi/#findComment-2327942
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg kan ikke hjelpe dere med noen diagnose, men etter det dere forteller er det klart at lillemor har en sykdom som trenger full utredning og behandling. Leukemidiagnosen stilles ved å undersøke blodprøver i mikroskopet, kombinert med undersøkelse av benmargen. Jeg er enig i at dersom det var leukemi ville man hatt så høy mistanke om dette at dere hadde fått vite det, eller at hun ikke var sendt hjem før alle prøvene var tatt og behandlingen startet. Jeg forstår det slik at hovedsympptomene hennes er vekttap, dårlig matlyst, nedsatt aktivitetsnivå, mye søvn og ofte uforklarlig feber med svettetokter. Dessuten hovne lymfeknuter. Med denne symptomkonstellasjonen får jeg mistanke om at dette kan dreie seg om en infeksjon, uten at det er noe holdepunkt for hvor den er lokalisert. Jeg er sikker på at det er tatt prøver for dyrkning av bakterier, og at dere får svar på dette når hun igjen skal tilbake til kontroll. Dersom det dreier seg om en langtrukken infeksjon er det grunn til optimisme, fordi behandlingen da ikke vil være så veldig komplisert og resultatene gode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289998-lymfekreftleukemi/#findComment-2328192
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...