Gå til innhold

Når ungene er hos venner - reise ut?

Anbefalte innlegg

Gjest nei det syns jeg ikke...

Eldstejenta på snart 7 er hos ei venninne og yngstejenta på knapt 5 er også hos ei venninne fra barnehagen (første gang hun er der uten selskap el). Jeg hadde tenkt meg ut en tur mens det fremdeles er lyst (for å gå/jogge). Rekker jo aldri det mens det er lyst ellers i uken.

Men så er mannen min ute (skulle bare ut en liten tur sa han for 2 timer siden). Så jeg ringte nettopp og lurte på hvor han ble av. Nei da hadde han fått for seg at han måtte gjøre noe ekstra - men mente altså at jeg bare kunne stikke ut og jogge.

Jeg mener at jeg ikke KAN det i tilfelle barna kommer hjem til tomt hus. Helt greit med eldstejenta - jeg kunne bare skrevet en lapp til henne - og hun kan ringe pappa på mobilen. Men yngstejenta er for liten til å komme hjem til tomt hus - og jeg kjenner ikke foreldrene til barnehagevenninna godt nok til å be om hun kan være der lenger - hvis hun plutselig får for seg at hun vil hjem. (Og det kan hun plutselig få for seg... er litt usikker).

Hva mener andre? Greit å høre om det bare er jeg som er "vanskelig" her slik som mannen min syns...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290009-n%C3%A5r-ungene-er-hos-venner-reise-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde 5-åring som var på avtalt besøk hos venner, hadde vi også allerede avtalt hentetid (og vi hentet alltid).

Men hvis barnet kan komme hjem når som helst ville jeg satt pris på at besøksfamilien ga beskjed om når barnet har gått fra dem, slik at du vet når du kan vente henne. Hva hvis du tror hun skal bli der en time til, ogs så har hun allerede gått for lengst?

Ring bort og spør om de kan sende deg sms f eks idet hun går, og så holder du deg nære nok til at du rekker hjem?

Gjest mei det syns jeg ikke

Gjør en avtale med begge familiene bara er hos. Ta med deg mobilen og stikk avgårde. Men ikke så alt for langt. Femåringen kan fint takle å ikke kunne dra hjem akkurat når det passer.

mvh

Problemet er litt at jeg ikke kan jogge i nærheten - beina mine tåler ikke å jogge på asfalt så jeg må kjøre/sykle til en skog i nærheten. Men jeg skal gjøre dette neste gang (ringe til foreldrene altså).

Nå var situasjonen slik at de allerede hadde vært borte ganske lenge begge to - jeg burde ha reist ut med en gang de gikk på besøk. Men jeg trodde jo mannen min snart kom hjem.....

Fikk tatt meg en liten tur ut da han kom hjem...

Nå er problemstillingen over for i dag, men jeg ville aldri forlatt huset hvis det var en fare for at barnet på 5 ville komme hjem til tomt hus. Har selv en 5-åring og henter henne alltid til avtalt tid. Hun får kun gå til bestevenninna som bor noen 100 meter oppi gata her (lite trafikk). Hadde aldri tilgitt meg selv hvis jeg hadde sendt henne ut alene og så hadde det skjedd henne noe. Syns hun må ha et år til på seg før jeg tør det.

Annonse

Gjest nei det syns jeg ikke...

Kan du ikke bare ta med deg mobilen på joggeturen?

Jo - men det er ikke sikkert 5 åringen hadde komt på å ringe til meg om hun kom alene hjem til tomt hus!

Og jeg kan ikke jogge rett rundt hushjørnet så det ville tatt meg kanskje en halvtime å komme meg hjem.

Jeg syns det hadde vært litt "frekt" å ringe bort når hun allerede hadde vært der noen timer og spørre om hun kunne være der en time til fordi jeg skulle trene... Spesielt siden det var vi som fulgte henne bort og spurte om hun kunne leke med datteren deres (Hun går i barnehagen og de har lekt godt der i det siste men vi kjenner ikke foreldrene særlig godt og hun har som sagt bare vært der en gang før - i selskap).

Har vært i andre "enden" selv, har hatt huset fullt av unger og så kommer ei venninne og dumper de 2 ungene sine (som er her ofte og leker med barna mine) og sier at hun skal på trening så det er ingen hjemme den første timen.

Da husker jeg at jeg ble litt paff - jeg kunne godt tenke meg at ungene var hos DEM og så kunne JEG fått meg en treningstur - men hadde bare aldri fått meg til å gjort det....

Det kommer jo an på barna.

Stort sett når de store mine er på besøk, så føler jeg at jeg kan ringe de voksne og si at jeg er borte til da og da. Dette gjør også foreldrene til vennene deres. Synes det er helt greit.

Men er barna slike som plutselig bare _skal_ hjem, så blir det jo verre.

Et par ganger når jeg har kjørt ungene til kompiser samtidig har jeg benyttet sjansen til å løpe en tur i marka med det samme, altså sånn at jeg er hjemme igjen ca. halvannen time etter at de ble kjørt og da er det enda en stund til de skal hentes etter avtalen.

Har dog opplevd at foreldre har spurt om ungene kan komme hit på besøk og så sagt i døra i det foreldrene går at:"Da henter vi i 2-tiden", og det kan gjerne være en del timer senere og da smaker det veldig av barnevakt for meg... Særlig når jeg på forhånd hadde sagt at vi skulle bort bare en halvtime etter at foreldren forslo å hente barnet...

Et par ganger når jeg har kjørt ungene til kompiser samtidig har jeg benyttet sjansen til å løpe en tur i marka med det samme, altså sånn at jeg er hjemme igjen ca. halvannen time etter at de ble kjørt og da er det enda en stund til de skal hentes etter avtalen.

Har dog opplevd at foreldre har spurt om ungene kan komme hit på besøk og så sagt i døra i det foreldrene går at:"Da henter vi i 2-tiden", og det kan gjerne være en del timer senere og da smaker det veldig av barnevakt for meg... Særlig når jeg på forhånd hadde sagt at vi skulle bort bare en halvtime etter at foreldren forslo å hente barnet...

Har også opplevd slike foreldre noen få ganger. Det å bli sett på som barnevakt hele formiddagen en lørdag eller søndag blir ikke jeg særlig blid av da... Synest ungene skal få leke sammen så lenge leken går bra, tidspunkt for henting skal man avtale utifra barna ikke foreldrene.

Jeg sier stort sett at jeg sender melding når jeg ser det er på tide å avslutte. Slik gjør de fleste andre også og det er helt greitt. Da kan besøket noen ganger vare to timer og noen ganger fem!

Har også opplevd slike foreldre noen få ganger. Det å bli sett på som barnevakt hele formiddagen en lørdag eller søndag blir ikke jeg særlig blid av da... Synest ungene skal få leke sammen så lenge leken går bra, tidspunkt for henting skal man avtale utifra barna ikke foreldrene.

Jeg sier stort sett at jeg sender melding når jeg ser det er på tide å avslutte. Slik gjør de fleste andre også og det er helt greitt. Da kan besøket noen ganger vare to timer og noen ganger fem!

Annonse

Slikt er ikke noe moro!

Men heldigvis kommer man fort dithen at venner på besøk er som å HA barnevakt og ikke VÆRE en barnevakt! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...