Gå til innhold

Hjelp, står jeg uten rettigheter i folketrygden?

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt i ny jobb 1. november.

Jeg spurte arb.giver om han har meldt meg inn i arb.takerregisteret, men det sa han at han ikke har gjort ennå.

Men han mente det ikke var noe problem, siden vår kontrakt gjelder fra 1. november. Dette synes jeg er merkelig, for han er ennå ikke ferdig med utformingen av kontrakten, så den er ikke signert av noen av oss ennå..

Står jeg helt uten rettigheter i folketrygden?

En annen ting er at det står at jeg jobber på timebasis.

Jeg ba om at han spesifiserer hvilke ukedager vi har blitt enige om.

Hvis jeg er syk på en dag som jeg skal jobbe, har jeg vel krav på å få sykepenger?

Har en følelse av at han prøver å lure seg unna, ved å si at jeg kan bytte dager hvis jeg eller barna er syke...

Men hva hvis jeg er syk i over én uke, da går det jo ikke å bytte dager...

Fortsetter under...

Rettigheter til sykepenger har du uansett ikke før du har vært i jobb i 4 uker, og så lenge arbeidsgiver har registrert at du begynte 01. November så har du rett til sykepenger etter 4 uker - uansett når det ble meldt inn.

Såvidt meg bekjent har arbeidsgiver frist til fredag uken etter du begynte med å få deg registrert. Det vanker bøter om han ikke følger disse fristene så jeg ser ikke for meg at han tar sjansen.

Rettigheter til sykepenger har du uansett ikke før du har vært i jobb i 4 uker, og så lenge arbeidsgiver har registrert at du begynte 01. November så har du rett til sykepenger etter 4 uker - uansett når det ble meldt inn.

Såvidt meg bekjent har arbeidsgiver frist til fredag uken etter du begynte med å få deg registrert. Det vanker bøter om han ikke følger disse fristene så jeg ser ikke for meg at han tar sjansen.

Men når jeg går rett over fra én jobb til neste, har jeg vel opparbeidet meg rett til sykepenger? Jeg har jo vært arbeidstaker hele veien?

Jeg har ingen planer om å bli syk, men må vite hvor jeg står..

Men når jeg går rett over fra én jobb til neste, har jeg vel opparbeidet meg rett til sykepenger? Jeg har jo vært arbeidstaker hele veien?

Jeg har ingen planer om å bli syk, men må vite hvor jeg står..

Sliter litt med å tolke reglene fullstendig klart, men med tanke på at det er arbeidsgiveren som dekker de første 16 dagene er det vel usansynlig at du skal kunne ta med deg denne retten til en ny arbeidsgiver?

Viser også til § 8-18. Sykepenger fra arbeidsgiveren

"For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). "

Sykepenger fra trygden (etter de første 16 dagene) vil du såvidt jeg vet ha rett til etter 16 dager i et arbeidsforhold der du er sykemeldt selv om du ikke har krav på sykepenger fra arbeidsgiver pga manglende opptjeningsperiode.

http://www.lovdata.no/all/nl-19970228-019.html

http://rundskriv.nav.no/

Sliter litt med å tolke reglene fullstendig klart, men med tanke på at det er arbeidsgiveren som dekker de første 16 dagene er det vel usansynlig at du skal kunne ta med deg denne retten til en ny arbeidsgiver?

Viser også til § 8-18. Sykepenger fra arbeidsgiveren

"For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). "

Sykepenger fra trygden (etter de første 16 dagene) vil du såvidt jeg vet ha rett til etter 16 dager i et arbeidsforhold der du er sykemeldt selv om du ikke har krav på sykepenger fra arbeidsgiver pga manglende opptjeningsperiode.

http://www.lovdata.no/all/nl-19970228-019.html

http://rundskriv.nav.no/

Det der får man nok svar på om man ringer til NAV eller en fagforening.

Ringer man til NAV må man komme seg forbi den første linjen, etter som mange av de som sitter der svarer uten å ha peiling på hva det de snakker om eller at de heller burde si at de ikke vet dette og sette videre.

Annonse

Han har plikt til å melde deg inn i AA-registeret - skulle han ha "glemt" det så går det ikke ut over deg.

Men du må arbeide i 4 uker før du har rett på sykepenger og 2 måneder før du har rett på å bruke egenmelding.

Ang barns sykdom så kan du bruke det med en gang - men du må ha erklæring fra lege de første 4 ukene og det er NAV som skal betale.

Hvis du blir syk på en dag du skulle ha jobbet så har du krav på sykepenger ja - han kan ikke be deg om å bytte. Dette uansett om du er fast eller timelønnet.

Han har plikt til å melde deg inn i AA-registeret - skulle han ha "glemt" det så går det ikke ut over deg.

Men du må arbeide i 4 uker før du har rett på sykepenger og 2 måneder før du har rett på å bruke egenmelding.

Ang barns sykdom så kan du bruke det med en gang - men du må ha erklæring fra lege de første 4 ukene og det er NAV som skal betale.

Hvis du blir syk på en dag du skulle ha jobbet så har du krav på sykepenger ja - han kan ikke be deg om å bytte. Dette uansett om du er fast eller timelønnet.

Leste litt til og forstod at du kom rett fra en annen jobb - Dersom du går over fra en arbeidsgiver til den neste og ikke har hatt noe opphold i mellomtiden så har du rett til sykepenger fra første dag - men de første 4 ukene er det NAV som skal betale - ikke arbeidsgiver.

Persille1365381127

Jeg har glemt å registrere det flere ganger (det er mye å huske på - og noen ganger er det noe som glipper) - og det har ingen konsekvens.

Eneste måten de merker det på er om noen er i kontakt med NAV f.eks for sykepenger - og man da ikke har meldt dem inn.

Jeg har glemt å registrere det flere ganger (det er mye å huske på - og noen ganger er det noe som glipper) - og det har ingen konsekvens.

Eneste måten de merker det på er om noen er i kontakt med NAV f.eks for sykepenger - og man da ikke har meldt dem inn.

Akkurat, enda en av de reglene med store trusler om håndheving men ingen gjennomføring av straff.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...