Gå til innhold

skremt av utvekslingshemmede(kanskje feil skreve

Anbefalte innlegg

Ryktene sier faktisk at Oslo er i særklasse på dette området, men mulig at det også finnes andre fylker som sliiiiiiiter...

Synes det er dårlig at de funksjonshemmedes organisasjoner ikke ser det som sitt ansvar å gå sterkere ut i forhold til disse problemene.

De forsøker.

Men det er svært vanskelig å få avisene til å skrive om en sak som mangler et akutt blødende offer, en solid skandale eller evt en kjendis.

En bivirkning av dette er at synshemmede med en progresserende øyesykdom/skade kan oppleve at hjelpemiddelet ikke lengre er det de trenger når de endelig får det. Meningsløs resurssløsing.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

30

• PieLill

21

• frosken

19

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

De forsøker.

Men det er svært vanskelig å få avisene til å skrive om en sak som mangler et akutt blødende offer, en solid skandale eller evt en kjendis.

En bivirkning av dette er at synshemmede med en progresserende øyesykdom/skade kan oppleve at hjelpemiddelet ikke lengre er det de trenger når de endelig får det. Meningsløs resurssløsing.

mvh

Noen av dem forsøker nok, men etter min mening har det i for stor grad blitt fokusert på arbeidet med antidiskrimineringsloven de siste årene. Heldigvis er den snart i havn, slik at det kan bli økende fokus på en del andre saker.

Om du går gjennom Oslo sentrum ser du kanskje 1000 mennesker i løpet av en time. Men hvis du går gjennom Toten sentrum ser du kanskje ikke så mange...

Om man forutsetter lik prosentandel rullestolburkere; Hvor har du størst sannsynlighet for å sen en?

Tjase, mase, kverrulere.

mvh

På et kjøpesenter på Toten.

Det har sannsynligvis med kulturelle forskjeller å gjøre. Det er skrevet noen utrolig gode artikler om dette temaet av Torunn Arntsen Sørheim :-)

Klart det er kulturelt. Han som bor ved siden av meg nå er sju og ingen av ungene vil leke eller snakke med ham. De vil leke med broren hans da så mora er fortvilet for han vil så gjerne være med å leke.

Annonse

Interessant med litt rullestolhistorie.

Man registerer jo at verden har gått framover på det området, men jeg har ikke tenkt særlig over at de tidligere utgavene var såpass ubrukelige utendørs.

mvh

Det er en veldig morsom mann som holder foredrag om det og jeg har hørt det to ganger men jeg fant det ikke på nett dessverre. Ellers så skulle jeg lagt ut linken.

Klart det er kulturelt. Han som bor ved siden av meg nå er sju og ingen av ungene vil leke eller snakke med ham. De vil leke med broren hans da så mora er fortvilet for han vil så gjerne være med å leke.

Er han utviklingshemmet ? I allefall lettere å finne en løsning i forhold til en gutt enn en jente sannsynligvis.

Jo, i det tilfelle er det det. De fleste på langdet jobber hvis det er mulig, i Oslo har nesten ingen jobb.

Nå svartmaler du , Dorthe! Det er altfor stor ufrivillig arbeidsledighet blant funksjonshemmede, men det betyr ikke at nesten ingen er i jobb.

De forsøker.

mvh

Det er tredje gangen jeg må gjøre om badet mitt, fordi innen det er ferdig er det for vanskelig å bruke det. Siste gangen ble det gjort feil da fordi jeg ikke var hjemme og fikk stoppet dem. Men man kan ikke bo uten bad og do i flere uker.

Er han utviklingshemmet ? I allefall lettere å finne en løsning i forhold til en gutt enn en jente sannsynligvis.

Ja, han er det. Og jeg har snakket med minstemann flere ganger men mora tør ikke å slippe ungen ut og minstemann har ingen interesse av lillebroren som er to eller babyen som er 5 mnd.

Annonse

Ja, han er det. Og jeg har snakket med minstemann flere ganger men mora tør ikke å slippe ungen ut og minstemann har ingen interesse av lillebroren som er to eller babyen som er 5 mnd.

Kanskje ikke så rart om moren er skeptisk til å la en utviklingshemmet gutt være ute alene i det lekemiljøet du har beskrevet tidligere i dag. Men det kan også ha sammenheng med en del andre faktorer. Du burde lese artiklene jeg fortalte om, de gir utrolig godt innblikk i dette temaet.

Jeg har lært meg at Norge er ganske uensartet. Les hvordan det er der Dorthe bor. Det finnes også mange som bor helt anderledes. Ikke alle barn som er ofte eksponert for funksjonshemmede.

Da jeg vokste opp, kjente jeg verken alkoholikere, skilte eller nynorskbrukere før jeg kom i tenårene.

Selvom vi bor i Oslo bor vi i en ganske homogen bydel. Ì barnehagen der datteren min gikk var det på samme måte. Bortsett fra to barn som er adoptert fra Columbi var alle helt nordiske av utseende. De adopterte var også ganske lyse, selvom håret var mørkt. Da min eldste var 5 år var vi en tur i Oslo sentrum. Vi hadde ikke gått langt før vi gikk forbi en stor familie som hadde afrikansk utseende og klesdrakter. (Min datter gjorde store øyne - og lurte på hvorfor diss var så "skitne". Jeg ble helt forferdet og lurte på hvem som hadde gitt henne slike ideer. Så gikk det opp for meg at hun faktisk aldri hadde sett en slik afrikansk familie før, og at det absolutt ikke lå noe vondt i utalelsen hennes. Vi hadde en prat om at noen kommer herfra og ser slik og sånn ut, og at andre kommer andre steder fra og har annerledes utseende - men at alle er like inni osv osv. Det var full aksepte med en gang. Nå har hun heldigvis fått en litt mer nyansert blanding av barn etter at hun begunte på skolen. Ingen problemer der. Dette blir vel noe av det samme? Man reagerer med undring/redsel på noe som er nytt/ukjent, og i tilfellet med de utviklingshemmede kan virke truende på ditt barn?

Kanskje ikke så rart om moren er skeptisk til å la en utviklingshemmet gutt være ute alene i det lekemiljøet du har beskrevet tidligere i dag. Men det kan også ha sammenheng med en del andre faktorer. Du burde lese artiklene jeg fortalte om, de gir utrolig godt innblikk i dette temaet.

Jeg leser gjerne jeg for jeg synes ikke det er så hyggelig å se på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...