Gå til innhold

2 åring hoster til han kaster opp

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp oss!!

Hei Vi har en sønn på 1 år og 10 måneder. Han sover ett par timer i løpet av dagen og 12 timer på natten. Det har aldri bydd på noe problem å legge ham, verken på dagtid eller på kvelden. Vår sønn er blid og fornøyd, aktiv og spiser godt. Han har en rolig og snill storebror på nesten fem. Minstemann er akkurat friskmeldt etter nesten tre uker med astmabronkitt og lungebetennelse. I sykdomsperioden hostet han svært mye. I forbindelse med hostingen (irritasjonen i halsen) har han ved flere anledninger kastet opp. Etter at medisinene (EryMax og etterhvert Klacid) begynte å virke sluttet han å hoste. Heldigvis. Det som imidlertid har skjedd er at han har begynt å rope etter meg (mammaen hans) etter at han er lagt. Han har blitt veldig mamma-kjære etter sykdomsperioden sin og går ikke mange metrene uten å forsikre seg om at jeg er i nærheten.) Nå er det blitt sånn at hvis jeg ikke umiddelbart kommer når han roper så begynner han å gråte og hoste. Hvis jeg kommer inn til ham, stilner gråten og hostingen umiddelbart. Hvis jeg forsøker å ignorere det så hoster han til han kaster opp. Dette gjelder kun på kvelden. Leggerutinen på dagtid er akkurat den samme, men da går leggingen greit. Merkelige greier. Vi tenkte kanskje han begynte å bli mørkredd, så vi satte inn et nattlys til ham på rommet. Det hjalp imidlertid ikke. Vi forsøkte å la pappaen legge ham istedenfor meg (mammaen) men det hjalp heller ikke. Vi har et stabilt ekteskap og det er ikke skjedd noe traumatisk i vår lille sønns liveller i familien generelt så vi skjønner ikke hva som foregår. Dersom han får trøst hver gang har gråter – så oppnår han det han vil – nemlig at vi kommer. Problemet er at han roper hele tiden og at tiden det tar fra han legges til han sovner kan være 2 – 2,5 timer. Det nytter heller ikke å være streng siden han er så liten og ikke forstår så mye ennå. Vi føler at vi er fanget i situasjonen. Vi er overhode ikke vant til dette og trenger hjelp.- Hva kan vi gjøre? Med vennlig hilsen bekymret tobarnsmor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290168-2-%C3%A5ring-hoster-til-han-kaster-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Vi har akkurat hatt samme opplevelsen - en unge på 16 mnd som har sovet kjempebra hele livet i egen seng. Nå i forbindelse med sykdom har hun kommet helt ut av rytme.

Hun hoster og det eskalerer hvis vi ikke går inn og holder henne (eller tar henne inn i vår seng) - og flere ganger har hun hostet til hun kastet opp.

Nå er det to mnd siden vi har sovet en hel natt, og pga stadig nye forkjølelser fra BHG så ser vi ingen ende på det.

Har ingen råd ( i hvert fall ingen som har virket) - ville bare si at vi er flere i samme båt.

melle1365380361

For de første: det er ingen lov som sier at småbarn skal være problemfrie. Alle barn har perioder hvor de klenger på mamma, ikke vil legge seg, ikke vil ha på seg bestemte klær eller er skrekkelig kresne i matveien osv. Det behøver ikke være noe traumatisk som har skjedd. Det kan være nok at de har drømt noe. Det beste er å bare gi etter for slike ting. Det er ikke så vanskelig, hvis man hele tiden tenker på at det er bare noe forbigående, Et barn som stadig roper på mamma vil bare forsikre seg om at mamma kommer, når han roper. Det gir trygghet. Etter en stund (noen dager, uker eller måneder) går det over. Jo mindre oppstyr og usikkerhet fra foreldrene overfor den slags, jo bedre.

Hilsen erfaren mor og bestemor

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...