Gå til innhold

Men hva med gutter og hull i øret?

Anbefalte innlegg

Jfr tråden om hull i ørene på småjenter lenger nede på siden her: Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere setter grensene i forhold til guttene. Har dere samme aldersgrense der? Eller får de ikke i det hele tatt - fordi de er gutter? Med andre ord: Gjelder forskjellige regler for dere?

Min andreklassing (gutt) kom hjem her og spurte om å få ta hull i øret. For meg var det lett å svare nei, ettersom jeg ikke ville gitt ungene mine lov til det uansett kjønn. Men jeg måtte gruble litt for meg selv i ettertid. Hva om jeg f.eks hadde hatt ei jente som fikk øredobber i f,eks 1.klasse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290194-men-hva-med-gutter-og-hull-i-%C3%B8ret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

14

• PieLill

7

• morsan

6

• Lotte :o)

4

Mest aktive i denne tråden

Hadde Poden vært hjertefrisk og ville hatt hull i øret etterhvert så skulle han fått det med tid og stunder, men ikke på mange år ennå. :o)

Men siden han er hjertebarn og har mye større sjanse for å få endokarditt (betennelse i hjertet) og må i så fall gå på antibiotika i forkant for å forebygge og det er i grunnen lite aktuelt.

hidi, the scorpion

Interessant spørsmål!

Jeg hadde nok stusset veldig om en av guttene mine hadde spurt! Spesielt siden ingen andre mannlige familiemedlemmer har det, men hadde far hatt hull i øret, så hadde jeg kanskje ikke stusset på det....

Min datter fikk hull som tolvåring. En sønn hadde jeg kanskje anbefalt å vente enda lenger.... Vanskelig å si siden ingen av mine gutter ville ha tenkt tanken engang, og de er gamle nok til å bestemme slikt selv nå da ;)

Interessant spørsmål!

Jeg hadde nok stusset veldig om en av guttene mine hadde spurt! Spesielt siden ingen andre mannlige familiemedlemmer har det, men hadde far hatt hull i øret, så hadde jeg kanskje ikke stusset på det....

Min datter fikk hull som tolvåring. En sønn hadde jeg kanskje anbefalt å vente enda lenger.... Vanskelig å si siden ingen av mine gutter ville ha tenkt tanken engang, og de er gamle nok til å bestemme slikt selv nå da ;)

Det er vel ikke nødvendigvis andre familiemedlemmer som er inspirasjonskilden for hva ungene ønsker seg. Klassekamerater har utrolig mye større påvirkningskraft.

hidi, the scorpion

Det er vel ikke nødvendigvis andre familiemedlemmer som er inspirasjonskilden for hva ungene ønsker seg. Klassekamerater har utrolig mye større påvirkningskraft.

Klart det! Hadde en av guttene vært den typen, så tror jeg nok at jeg hadde gitt han lov!

I mine øyne, så finnes det verre ting de kan gjøre, enn å forandre litt på utseende ;)

Jeg ville sagt nei av samme grunn som en jente ville fått nei.

Gutter går dessuten ofte med ring. Ringer, som ikke har en lås som kan løsne, gir større fare for revnet øreflipp.

Ring er spesielt forbudt. Er skeptisk til å bruke det på meg selv.

mvh

Annonse

Gutter går dessuten ofte med ring. Ringer, som ikke har en lås som kan løsne, gir større fare for revnet øreflipp.

mvh

''Gutter går dessuten ofte med ring. Ringer, som ikke har en lås som kan løsne, gir større fare for revnet øreflipp''

Alle de småguttene (bhg- og barneskolealder) jeg har sett med hull i øret har hatt dobb, ikke ring.

Jeg synes at enkelte er småhysteriske hva hull i ørene angår.

Derfor er jeg frista til å si 3-årsgrense for jenter og 8-årsgrense for gutter. Hadde vi være plaget av allergier i familien, så hadde jeg nok svart litt annerledes. Tror neppe at mine gutter vil ha bling i ørene, uansett. :)

''Gutter går dessuten ofte med ring. Ringer, som ikke har en lås som kan løsne, gir større fare for revnet øreflipp''

Alle de småguttene (bhg- og barneskolealder) jeg har sett med hull i øret har hatt dobb, ikke ring.

Et høres bedre ut.

I mine barns miljø er det så lang veldig uaktuelt med hulle i øret for gutter. De ville nok ikke hatt det om de fikk betalt for det.

Kan faktisk ikke huske om jeg har sett noen gutter med ørering.

mvh

mvh

Ikke nå lenger, PieLill. Ring er heeelt ut. Nå er det dobb som gjelder for gutta. Gjerne med stein i. Bling, vet du. ;o)

Hadde Poden vært hjertefrisk og ville hatt hull i øret etterhvert så skulle han fått det med tid og stunder, men ikke på mange år ennå. :o)

Men siden han er hjertebarn og har mye større sjanse for å få endokarditt (betennelse i hjertet) og må i så fall gå på antibiotika i forkant for å forebygge og det er i grunnen lite aktuelt.

Ja, det er så veldig lite verdt risikoen.

Klart det! Hadde en av guttene vært den typen, så tror jeg nok at jeg hadde gitt han lov!

I mine øyne, så finnes det verre ting de kan gjøre, enn å forandre litt på utseende ;)

Av ren nysgjerrighet: Hvordan er egentlig "den typen" gutter?

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1194333229' post='3712405]

Jeg synes at enkelte er småhysteriske hva hull i ørene angår.

Derfor er jeg frista til å si 3-årsgrense for jenter og 8-årsgrense for gutter. Hadde vi være plaget av allergier i familien, så hadde jeg nok svart litt annerledes. Tror neppe at mine gutter vil ha bling i ørene, uansett. :)

Interessant. Hvorfor setter du forskjellig aldersgrense for jenter og gutter?

Annonse

Ikke nå lenger, PieLill. Ring er heeelt ut. Nå er det dobb som gjelder for gutta. Gjerne med stein i. Bling, vet du. ;o)

Jeg er nok ikke helt oppdater, nei. Bling???

Men de guttene jeg kjenner ville nok ligget på gulvet og stønnet av forferdelse ved tanken på øredobb med stein.

mvh

Det har sønnen min heldigvis aldri spurt etter. Personlig synes jeg ikke det er noe fint, jeg er sikkert gammeldags, men jeg synes denslags pynt er for jenter... Jeg vet jo godt at det er like "tillatt" for gutter, det er det jo med sminke, øyenbrynsnapping osv. også, men selv synes jeg det er harry... Men jeg kunne jo ikke sagt nei heller, dersom han spurte, datteren min fikk jo lov da hun fylte 10.

mvh

Gjest Miomiomio

Jeg syns det er harry med smågutter med hull i ørene. De småguttene jeg vet om som har hull i ørene, er stort sett rampete, ufordragelig unger som kommer fra hjem med foreldre med litt mindre håndbagasje. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis gjelder alle, men hadde jeg hatt gutt, hadde jeg nektet å la ham få hull i ørene før han var så godt som voksen (hvertfall 15 - 16 år)

Jeg er nok ikke helt oppdater, nei. Bling???

Men de guttene jeg kjenner ville nok ligget på gulvet og stønnet av forferdelse ved tanken på øredobb med stein.

mvh

Bling, ja. Sånn som Beckham, rappere og andre av superstjernegutta har.

Jeg hadde heller aldri drømt om at guttungen ville be om det - og særlig ikke så tidlig. Men noen av de tøffe gutta på klassetrinnet hans har det, og vips, dukket ønsket opp. Når det er sagt, tror jeg egentlig det var en prøveballong fra hans side, for han tok avslaget utrolig pent og uten verken mas eller spørsmål.

Det har sønnen min heldigvis aldri spurt etter. Personlig synes jeg ikke det er noe fint, jeg er sikkert gammeldags, men jeg synes denslags pynt er for jenter... Jeg vet jo godt at det er like "tillatt" for gutter, det er det jo med sminke, øyenbrynsnapping osv. også, men selv synes jeg det er harry... Men jeg kunne jo ikke sagt nei heller, dersom han spurte, datteren min fikk jo lov da hun fylte 10.

mvh

Ja, jeg måtte liksom gå en liten runde med meg selv akkurat der, for jeg tilstår at jeg også reagerer litt på smågutter med bling i øret. Samtidig reagerer jeg jo ikke på at andre lar jentene sine få hull i øret i den alderen, så jeg er nok i besittelse av en viss dobbeltmoral på området.

Heldigvis hadde jeg "minst ti års"-regelen å dekke meg bak. :)

Ja, jeg måtte liksom gå en liten runde med meg selv akkurat der, for jeg tilstår at jeg også reagerer litt på smågutter med bling i øret. Samtidig reagerer jeg jo ikke på at andre lar jentene sine få hull i øret i den alderen, så jeg er nok i besittelse av en viss dobbeltmoral på området.

Heldigvis hadde jeg "minst ti års"-regelen å dekke meg bak. :)

Jeg synes ikke det er så veldig dobbeltmoral å ha ulikt syn på hva som er fint på gutter og hva som er fint på jenter.

Jeg synes øredobb er like lite tiltrekkende på mannfolk som åpen skjorte nesten ned til navlen, hårete brystkasse full av svetteperler i håret...

Ikke så mye moral. Bare smak.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...