Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva aksepterer dere av oppførsel av barn som er på besøk hos deres barn? Våre barn har stadig venner på besøk. Enkelte er mer frekke og freidige enn andre. F.eks noen går og forsyner seg i skuffer og skap uten og spørre, hopper i sofaen når vi sier det ikke er lov, er bråkete ved matbordet, hjelper ikke til å rydde etter seg osv.

For å holde en hyggelig tone hjemme for barna sier vi fra vennlig og bestemt, men det hjelper ikke alltid, og vi må ty til kjefting. Noen ganger tenker jeg at vi må se gjennom fingrene, trossalt hyggelig at barna skal ha med venner hjem. Men noen ganger blir jeg rett og slett utslitt etter slike vennebesøk.

Hva skal man tolerere og hva skal man sette foten ned for uten å være for streng og kjeftete?

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Hos oss gjelder våre regler, også for vennene. Hvis noen begynner å hoppe i sofaen for eksempel, sier jeg fra med en gang, vennlig, men bestemt. Hører de ikke på meg da, blir jeg strengere. Jeg forventer at besøkende barn forholder seg til husets regler, og jeg håper at vennenes foreldre snakker til mine barn når de er borte.

Vanlig lek, og litt støy som følger med når barn leker flere sammen, er naturligvis greit.

Jeg tolererer ikke noe mer av barn som er på besøk enn av mine egne barn. Det hender vel innimellom at jeg må si ting flere ganger, men kan ikke huske at jeg direkte har kjeftet.

Andres barn er i huset her på lik linje med mine egne barn, og får ingen særbehandling.

Hadde ikke maktet å ha det annerledes, da det de fleste dager er iallefall 3 besøkende barn her :-)

hilsen

Hos oss gjelder også husets regler når barna har venner på besøk. Og jeg håper at når jentene mine er på besøk hos andre så får de samme tilbakemeldinger. Det skal som sagt en hel landsby til for å oppdra et barn.....

Mine regler gjelder, men jeg har opplevd et par ganger å bli ganske sint. Den ene gangen hadde barna invadert sminken min, og dyr macara og lebestift som omtrent var ubrukt var helt ødelagt (garantert ikke mitt barns påfunn den gangen). En annen gang hadde de brukt vannpistol og sprutet ned rommet til lillesøster slik at vann rant fra tak og vegger. CD spilleren full av vann etc. Det var nok gjerne mitt barns påfunn - godt backet opp av venninnen. Sikkert ikke noe sjakktrekk å bli så sint, men forhåpentligvis kan jeg også lære av det. Vanligvis er de heldigvis greie.

Annonse

Om barna er varme i trøyen hjemme hos oss kjører jeg ganske likt som jeg gjør med egne barn.

Tror det blir triveligere i lengden for alle om gjestene vet hvor grensene går og lærer å respektere dem. Vi er jo mange som skal ha det bra, innkludert meg.

;-)

mvh

Venner til barna mine må rette seg etter de regler vi har hjemme. Jeg sier helt enkelt "Det er ikke lov å hoppe i sofaen hos oss" osv.

Det var en gutt som var hjemme hos oss som ikke ville høre på det vi sa; da forklarte vi at hvis du ikke hører etter kan du dessverre ikke komme å leke hos oss fordi XX og XX har heller ikke lov til å holde på på den måten. En "mild" trussel, men det synes jeg må være lov - gidder helt enkelt ikke å stryke andres unger med hårene. Kan jo si at han aldrig har vært et problem etter det og han er ofte innom oss :-)

Mine regler gjelder, men jeg har opplevd et par ganger å bli ganske sint. Den ene gangen hadde barna invadert sminken min, og dyr macara og lebestift som omtrent var ubrukt var helt ødelagt (garantert ikke mitt barns påfunn den gangen). En annen gang hadde de brukt vannpistol og sprutet ned rommet til lillesøster slik at vann rant fra tak og vegger. CD spilleren full av vann etc. Det var nok gjerne mitt barns påfunn - godt backet opp av venninnen. Sikkert ikke noe sjakktrekk å bli så sint, men forhåpentligvis kan jeg også lære av det. Vanligvis er de heldigvis greie.

Jeg synes det var særdeles relevant og pedagogisk riktig å bli sint i de tilfellene du beskriver.

Vandaliserer man andres eiendeler blir de sinte. selvfølgelig. Fullkomment logisk og rettferdig. Barn blir også sinte om man herper tinga deres.

Og de må ha hatt et minimum av anelse om at de var på tynn is med det de holdt på med. De ville da aldri ha gjort noe slikt rett foran nesa på deg?

Er de tøffe nok til å ta seg til rette i andres hjem, er de tøffe nok til å tåle kjeften som følger.

;-)

mvh

tzatziki1365380058

Jeg synes det var særdeles relevant og pedagogisk riktig å bli sint i de tilfellene du beskriver.

Vandaliserer man andres eiendeler blir de sinte. selvfølgelig. Fullkomment logisk og rettferdig. Barn blir også sinte om man herper tinga deres.

Og de må ha hatt et minimum av anelse om at de var på tynn is med det de holdt på med. De ville da aldri ha gjort noe slikt rett foran nesa på deg?

Er de tøffe nok til å ta seg til rette i andres hjem, er de tøffe nok til å tåle kjeften som følger.

;-)

mvh

Enig! ;)

Jeg er helt enig med PieLill og Tzatziki! Jeg hadde flydd i taket! Hvis unger aldri får skikkelig beskjed om hva de har gjort galt så tror jeg fort de er ute å kjøre... Man fyker jo ikke taket for småting, men for slik oppførsel som du beskriver er en omgang kjeft fullt fortjent og det tåler de utmerket godt!

JEG bestemmer hjemme. Vanligvis holder det med å gi en beskjed, men jeg har også i værste fall sendt hjem ungene. Nok er nok for meg.

Men de kommer tilbake, så det er nok ikke så ille tross alt:-)

De får ikke lov til ting som snuppa ikke får lov til. Å forsyne seg i skap/skuffer er IKKE ok.

Forsyne seg selv i skuffer og skap??? *helt sjokkert*

Heldigvis er vi ikke engang i _nærheten_ av å ha slike barn på besøk! ;-)

Det har vært enkelte tilløp til sofahopping el lign da de var mindre, og da har jeg alltid sagt fra på en grei måte. Alle min sønns venner har vært greie til å ta til seg en slik beskjed, men det har vært enkelte som bare har vært her på bursdager som ikke har hørt særlig godt etter....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...