Gå til innhold

Kan jeg avslutte antibiotikabehandlingen?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er svært usikker på om penicillinbehandlingen hjelper, og har lyst til å avslutte pga diare. Min sønn på 15 mnd fikk høy feber torsdag etter å ha hatt tung pust siden august. Legen satte han på antibiotika i tilfelle det var lungebetennelse på fredag. Hun hørte litt grums på venstre lunge. CRP var 110. Fredag kveld ble feberen høy igjen, 39,8 og paracel tok den ikke ned. Legevakta bad oss komme ned, for vi var usikre på årsaken. På sykehset fant derimot legen ut at sønnen min hadde hovne mandler og var sår i svelget. CRP var 125. Lungene så bra ut på røntgen. Vi dro hjem på natta og var beroliget, årsaken til feber var sikkert halsen. Legen sa vi skulle fortsette med Weifapeninen siden vi hadde begynt før på dagen. Lørdag kveld var feberen ganske høy igjen, men søndag var den lavere. Nå har han ikke feber i noen særlig grad, bare litt på kveld, men han er slapp, tett, snørrete, har kvitt belegg i munnen, blemmer på leppene, diare og bleieutslett. Han kastet opp medisinen i morges, men jeg gav på nytt. Utover dagen har jeg skiftet bleie fire ganger pga diare. Nå har jeg lyst til å slutte med penicillinen siden jeg er usikker på om den hjelper og problemene knyttet til den er store for oss. Jeg har hørt at penicillin ofte ikke er til nytte for en del infeksjoner, så hvorfor skal han ta det? Er grunnen til at jeg bør fortsette at det kan oppstå resistente bakterier? Jeg får ikke vite om han har bakteriell infeksjon eller virus før fredag, og da er kuren over. Hilsen antibiotikaskeptiker

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290248-kan-jeg-avslutte-antibiotikabehandlingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner du er i litt villrede.Med spass høy feber og forhøyet CRP synes jeg det var grunn til behandling, slik det ble gjort. Så høy CRP kan passe med en bakteriell infeksjon, selv om virus ikke med sikkerhet kan utelukkes. En utvidet blodprøve med undersøkelse av de hvite blodlegemer ville kunne gitt en sikrere diagnose mht bakteriell infeksjon. Når feberen å er over tyder det på at infeksjonen er på retur, men jeg snyes det bør tas en ny blodprøve før antibiotika avsluttes. for ¨å se om CRP er normalisert. Mot diaren, som skyldes påpvirkning av tarmen, kan det hjelpe med Biola. Overdreven bruk av antibiotika er med å utvikle resistens, men jeg synes ikke det har vært overdreden buk hos ditt barn. Avslutning av behandlingen synes jeg du skal diskutere med legen som kjenner barnet og startet behandlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...