Gå til innhold

Slutte å kjøpe jule- og bursdagsgave til et barn

Anbefalte innlegg

Går det an?

Ei venninne av meg ble mor noen år før jeg ble det, og det ble jo til at jeg begynte å kjøpe både jule- og bursdagsgaver til gutten. Etter som årene har gått, har det jo blitt flere å kjøpe gaver til, etter hvert som både jeg selv, venner og familie har fått barn. Denne gutten har jeg lite å gjøre med nå, i og med at han er så mye eldre enn barnet mitt. Gutten har imidlertid en lillesøster som mitt barn leker mye med og er jevnaldrende med, slik at vi naturlig nok kjøper gaver til henne.

Så til spørsmålet: jeg kan ikke plutselig slutte å kjøpe gave til gutten? Jeg må, pga. økonomi, begrense gavekjøpene litt, og jeg har sett litt på hvor jeg kan kutte ut. Men jeg føler at det blir hjerterått å kutte ut gutten? Særlig med tanke på at søsteren fortsatt skal få?

Er det slik at har man først begynt med gaver, så kan man ikke kutte ut før personen er voksen (konfirmert)?

Fortsetter under...

Jeg synes det blir litt dumt å bare kjøpe til lillesøster. Da synes jeg heller du kan kutte ut begge. MEN gi beskjed til mora også slik at ho har mulighet til å kutte ut dine barn samtidig.

Barn får uansett masse presanger (er min erfaring) så de merker det nok ikke i det hele tatt.

Det finnes da ikke noen regel som sier at du må kjøpe til barna til de er konfirmerte om du har kjøpt til dem mens de var små??

Men synest ikke du skal kutte ut gutten og kjøpe til søstera. Man kjøper da ikke gaver til alle vennene til barna? Forklar for venninnen din at du må begrense gavekjøpene litt og dermed vil kutte ut disse gavene.... Hun tar nok ikke det noe ille opp:-)

Annonse

Jeg husker da besteforeldrene mine sluttet å kjøpe gaver til oss barna. Vi var veldig mange 8 stk og de hadde mange andre barnebarn også. Jeg tror det ble for mye for dem. Det føltes bittelitt sårt der og da, men gikk fort over, Dette gjaldt jo alle barna. Noe annet er det om det er et søskenpar og du føler at det er naturlig å gi til lillesøsteren. Enten ville jeg kuttet gavene til begge og gjort en avtale med foreldrene slik at de heller ikke kjøper til ditt barn, eller så ville jeg gitt til begge.

Hvor gammel er gutten?

Dette er noe man må føle seg frem til. Det kan godt være at han syns det er helt naturlig også.

Nå har ikke jeg lest de andre innleggene, men jeg mener at dersom lillesøsteren får, bør du også gi til gutten frem til han er stor nok til ikke å få, for å si det sånn.

Dersom du vil kutte han ut på gavelisten, bør du også kutte lillesøsteren.

Jeg synes det blir litt stygt nesten å droppe ham, men fortsette å gi henne gave så lenge han tydeligvis er under konfirmasjonsalder i alle fall. Det trenger jo ikke være store tingen og kanskje kan du kjøpe et spill eller en bok til dem sammen?

Hvor mange julegaver tror du disse barna får?

Noen barn får så mange at de ikke klarer å holde styr på hvor mye og fra hvem de har fått. Da synes jeg det er helt greit å gi til bare den minste. Men la gaven være fra ditt barn, ikke fra deg.

Er det derimot mer slunkent på gavefronten, vil det kunne merkes om en "giver" faller fra. Jeg synes du kan tenke praktisk på dette og ikke bare prinisppielt. Om du ikke er en "sentral" giver kan helt sikkert ditt fravær tolereres.

mvh

Noen barn får så mange at de ikke klarer å holde styr på hvor mye og fra hvem de har fått. Da synes jeg det er helt greit å gi til bare den minste. Men la gaven være fra ditt barn, ikke fra deg.

Er det derimot mer slunkent på gavefronten, vil det kunne merkes om en "giver" faller fra. Jeg synes du kan tenke praktisk på dette og ikke bare prinisppielt. Om du ikke er en "sentral" giver kan helt sikkert ditt fravær tolereres.

mvh

Så bra du skrev dette, jeg følte meg absolutt helt fullstendig alene her nå. ;)

Annonse

mvh

"Men la gaven være fra ditt barn, ikke fra deg."

*klasker meg i panna*

Herlighet, hvorfor kom jeg ikke på det alternativet?

det er nesten så jeg kunne ha vært moren til denne gutten! ;-) (Bortsett fra det med lillesøsteren)

En av mine venninner har alltid kjøpt jule- og bursdagsgave til min sønn, og det er jo hyggelig, men han kjenner henne jo ikke så veldig og ville ikke stusset over at dette tok slutt. Vi bor ikke engang i samme landsdel, så han ser henne nesten aldri.

Jeg ville nesten synes det var en lettelse...;-) Synes det er et skikkelig 'pes' å kjøpe til venninners barn - har masse nevøre og nieser, samt podens egne venner, og det synes jeg holder.

Men en viktig forskjell mellom meg og veninnen din er jo nettopp denne lillesøsteren. Ettersom hun og ditt barn leker en del sammen antar jeg at du er 'husgjest' hos dem. Både det at du er der oftere + at lillesøsteren fortsatt får gave tror jeg nok ville føles litt sårt for denne gutten. Barn flest sammenligner seg jo veldig med søsknene sine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...