Gjest Mammis Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Min datter går i tredje klasse. Hun er stille og rolig, og flink på skolen. I klassen er det 29 elever, og det er en del problemer med bråk og uro. Stort sett dreier det seg om fem-seks elever som bråker, sloss, forlater klasserommet midt i timen, osv. Læreren har satt igang mer eller mindre vellykkede tiltak for å få bukt med dette problemet. Det siste nå er "stjerne-listen." Hun har tegnet en stor stjerne på tavla og hvis man oppfører seg ordentlig får man navnet sitt på listen. En elev får navnet sitt på listen hver dag. De har nå kommet over halvveis med navnene, og flere av "bråkmakerene" står på lista. Jeg overhørte en samtale mellom min datter og to av hennes venninner idag. De skjønte ikke hva de måtte gjøre for å komme på "stjerne-listen," for de var jo snille og greie hele tiden. De synes det er veldig urettferdig. Jeg forstår at enkelte elever må oppmuntres og hjelpes til bedre oppførsel, men å "henge ut" elever på denne måten mener jeg er helt galt. Hva med den som får navnet sitt på listen helt til sist? Skal hun/han gå rundt og føle seg mindre verdt enn de andre? Dette kan da umulig være pedagogisk "riktig?" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290295-kommer-ikke-p%C3%A5-stjerne-listen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Tror ikke jeg heller:-) I fjor hadde sønnen min en lærer som lagde ordningen gullungene. Gullungene fikk lov til å være inne i friminuttet, høre på musikk etc. Syns det høres litt slik ut. I år har sønnen min ny lærer og hun har, spør ikke meg hvordan, bare radert ut hele ideen om de snille og de slemme i klassen. Det var det første hun sa på foreldremøtet. Hun hadde notert seg at det var ettpar stykker i klassen som ble betraktet som slemme,(inkludert min sønn som har adhd), sånn kunne hun ikke ha det!!! Hun brukte og bruker mye tid på samhold i klassen og at elvene hjelper hverandre. Så hennes konklusjon etter å ha hatt klassen da ca i fire uker var et hun hadde hørt dette var en problemklasse men det er de ikke lenger! Jeg tror også at hun er meget strukturert, dermed så sklir ikke slike uroelementer så lett ut. Slike stjerne eller gullunge opplegg lager en bevissthet i elevene om snill ikke så snill slem osv. Det lager til syvende og sist et dårlig klassemiljø. Men makan til lærer og energi har jeg aldri møtt før heller:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290295-kommer-ikke-p%C3%A5-stjerne-listen/#findComment-2330457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Om det dreier seg om "offentlige" lister blir det jo helt på trynet om det ikke en gang er samme krav til alle for å komme på listen. Jeg forstår ikke hvordan det du beskriver skal kunne skape et godt klassemiljø. Ungene regner raskt ut at Per kommer på listen fordi han ikke har bråkt like mye som i går. Ikke noe kompliment til Per akkurat. De finner også ut at det er så selvfølgelig at Trude og Reidar er greie at dette ikke verdsettes. Barn er ikke dumme. Slike "offentlige" ting bør gå på klassen som helhet. De kan f.eks. samle soler og få en premie når de har oppnådd x mange. Ekstra oppmuntring/påskjønnelse til noen som strever med noe bør gjøres usynlig for medelever, på personlig avtalenivå. En av våre hadde en gang en lærer som var svært bevisst på hvordan h*n brukte navn. F.eks.: "Ole, Jørgen, Trine, Per og Randi må sette seg og ikke forstyrre de andre." Per ble aldri nevnt først, eller bare han, fordi han ofte måtte snakkes til og følte på dette. En liten, men veldig nyttig og gjennomtenkt finesse. Hvordan man evt. ta slikt opp med læreren på en konstruktiv måte, er jeg litt mer usikker på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290295-kommer-ikke-p%C3%A5-stjerne-listen/#findComment-2330508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.