Gå til innhold

Rødt småprikkete utslett

Anbefalte innlegg

Minstemor på tre år har fått et rødt utslett øverst på ryggen og delvis nedover den ene skulderen. Det klør litt. Bittesmå røde prikker tett i tett og ellers rødt over det hele. Hun var syk med feber før helga (frisk på lørdag), så vet ikke om det er en sammenheng her? Noen som har peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290333-r%C3%B8dt-sm%C3%A5prikkete-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det KAN være fuglelopper, som er helt ufarlig. Og det kan kanskje være en etterreaksjon etter feberen?

Minstemor her har hatt noen slike utslett, og en gang var vi "heldige" slik at hun hadde dem da vi var hos legen - som da gav den forklaringen med fuglelopper.

Det KAN være fuglelopper, som er helt ufarlig. Og det kan kanskje være en etterreaksjon etter feberen?

Minstemor her har hatt noen slike utslett, og en gang var vi "heldige" slik at hun hadde dem da vi var hos legen - som da gav den forklaringen med fuglelopper.

Eldstejenta hadde fuglelopper for noen år siden, men da var det litt mer avstand mellom prikkene. Nå står de tett i tett, såpass tett at det er rødt over det hele, så jeg vet ikke.. Kanskje reaksjon på feberen? Tenkte litt på den fjerde(?) barnesykdommen, men den starter vel med utslett før det går over til feber (tror jeg?)

Ettersom det kommer etter feber er det sikkert 3., 4. 5. eller ørtende barnesykdommen eller 3-dagers feber. Helt ufarlig og går isåfall bort etter et par dager.

Tredagersfeber høres kanskje logisk ut. Hun hadde feber i tre dager... Jeg trodde utslettet kom før feberen, men mulig jeg tar feil her. Vel, uansett er hun frisk som en fisk, så det er nok ikke noe meget alvorlig ;-)

Annonse

Synes dette høres veldig ut som den såkalt fjerde barnesykdom - gir gjerne feber et par dager først, etterfulgt av forbigående utslett.

Jeg trodde utslettet kom før feberen, men da høres det ut som du kan ha rett i at det er det, ja! De to eldste hadde dette i løpet av de første tre leveårene, men minsten har ikke hatt det før.

Tredagers-feber (den fjerde barnesykdom) skal være tre dager med feber og utslett på den fjerde dagen. (Såvidt jeg husker...)

Okei. Hos oss ble det iallefall feber i tre dager, frisk i tre dager, så utslett...men kan jo tenkes at det går an det også..

Tredagersfeber høres kanskje logisk ut. Hun hadde feber i tre dager... Jeg trodde utslettet kom før feberen, men mulig jeg tar feil her. Vel, uansett er hun frisk som en fisk, så det er nok ikke noe meget alvorlig ;-)

utslettet kommer etter 3 dager med feber..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...