Gå til innhold

Venter en baby, men kan så lite om stell!!

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick for øyeblikket

Dette er sååå pinlig! Jeg er gravid i 7 mnd, og venter lille snuppa om kort tid. Det som er så flaut, er at jeg ( i motsetning til venninnene mine) aldri har hatt baby-dilla eller hatt noe som helst peil på hvordan man steller en slik en. Hehe, for all del,babyen er ønsket og planlagt, men likevel, dette er skummelt.

F.eks så lurer jeg på følgende og jeg håper inderlig noen her kan hjelpe:

1. Hvordan vasker man en baby når man skifter bleie? Med midl såpe og klut eller med sånne våtservietter?

2. Hvordan finner jeg ut hvilke bleier jeg skal bruke i begynnelsen?

3. Må rompen smøres hver gang man skifter bleie?

4. Skal babyen bades hver dag? Må dette gjøres i en liten tilpasset balje, eller kan jeg klare det i badekaret vårt?

5. Hvordan er det nå...skal en nyfødt sove på mage eller rygg?

6. Kan jeg pumpe meg, slik at mannen kan gi henne melk på flaske hvis jeg er ute en kveld?'

7. Hvor lenge kan hun ligge i vuggen vi har kjøpt? Når må hun få sprinkelseng?

Eh...i det hele tatt...finns det en bok om babystell? jeg har virkelig IKKE peil. Har ikke mindre søsken og har aldri vært barnepasser...

Nå ler dere vel av meg, men jeg lurer virkelig. Og enda verre,...jeg er 30 år! :/

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Lillemus

4

• jubalong70

3

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde ikke peiling på babyer - hadde knapt holdt en. Men tenkte ikke særlig på baby tida - bare på fødselen!

Jeg syns ikke det var noe som helst problem å stelle babyen da den kom allikevel. Det finnes MANGE babybøker på bibliotket. Skal prøve å svare på spørsmålene dine:

1. Hvordan vasker man en baby når man skifter bleie? Med midl såpe og klut eller med sånne våtservietter?

Ikke våtservietter - brukes bare til nødløsning. Jeg vasket dem med myk liten klut (kjøpt på sparkjøp) og vann. Evt litt baby olje i vannet.

De viser deg på sykehuset. Så kjøper man bare en størrelse større når de blir for små. :)

Nei - bare hvis de får bleieutslett. Da brukte jeg en salve som heter Inotyol. (Sinksalve).

4. Skal babyen bades hver dag?

Nei - det er ikke bra for huden. Men minst en gang i uka da.

Må dette gjøres i en liten tilpasset balje, eller kan jeg klare det i badekaret vårt?

Badekaret blir for stort tror jeg. I så fall må du nesten bade selv - og det går jo fint av og til. Kjøp en plastikk balje - trenger ikke være sånt stort stellebord.

Rygg var det siste jeg hørte ihvertfall.... Men nå er mine 5 og 7 år

6. Kan jeg pumpe meg, slik at mannen kan gi henne melk på flaske hvis jeg er ute en kveld?'

Ja - det bør gå fint, men kanskje ikke helt i begynnelsen. De første månedene pleier babyene å drikke veldig ofte på kvelden. Og du kommer til å få melkespreng når du ikke får ammet til vanlig tid. Du bør øve på å gi flaske først. Noen sier at det ikke er lurt fordi barna da bare vil ha flaske etterpå, men den erfaringen har ikke jeg.

Når vugga er blitt for liten... Tipper ca 5 mnd.

Gratulerer med graviditeten og lykke til med den kommende fødselen!

Ingen har medfødte kunnskaper om babystell! :-)

Jeg kjøpte en bok som het "Alt om barnet" av Penelope Leach. Jeg valgte denne etter å ha tittet i det som var av bøker om babystell på Tanum, og denne likte jeg best basert på det jeg så. Den er ganske stor, men inneholder MYE info!

i tillegg snakket jeg med venninner, barselgruppe, helsesøster, + at jeg fikk litt grunnleggende opplæring på barselavdelingen.

I tillegg til Penelope-boka leste jeg MASSE om amming (printet ut artikler fra internett), og mye kunnskap på dette området bidro sterkt til at jeg berget meg gjennom uventede ammeproblemer.

Hvorfor i alle dager skulle vi le av deg?! Det er jo supert at du vil lære.

Jeg kan trøste deg med at du vil bli vist det meste du trenger av praktisk stell mens du er på føden. Kanskje du må be om det, men da gjør du det :)

Jeg bruker bare klut og vann på mine barn. Huden skal helst ikke ha så mye såpe, og barna blir gullende rene med bare vann. Når vi er ute på tur har jeg brukt våtservietter. P.S. Den blå fra Coop (X-tra eller noe slikt) er visstnok av de bedre og uten mange av de tilsetningsstoffene som finnes i Pampers og Natusan sine.

Bleiene er delt inn i kilo. Som regel vil en nyfødt bruke bleier beregnet på dem fra 2-4 eller fra 3-5 kg.

Kjøper du feil, og ikke har åpnet pakken, så kan du levere pakken tilbake i butikken og få riktig størrelse.

Nei da. Stumpen smøres bare om den lille er sår. Da kan jeg anbefale deg 2 salver. SebaMed Spesialsalve er flott når det bare er litt rødme og sårhet. Inotyol er suveren når det er skikkelig sårt.

Ellers er A-creme også kjempefin på babyhud både i bleieområdet og ellers.

4. Skal babyen bades hver dag? Må dette gjøres i en liten tilpasset balje, eller kan jeg klare det i badekaret vårt?

Nei, i starten anbefales det ikke å bade babyen hver dag. Huden tørker fort inn av det.

Etterhvert som man ønsker å få til en litt fastere døgnrytme (rundt 3-mnd alder med mine) har vi brukt kveldsbad som en del av rutinen.

I begynnelsen badet mine 1-3 ganger i uka.

Jeg syntes det var godt å ha en liten balje tilpasset den lille. De blir så glatte, og kan være litt kronglete å holde i. Dessuten er det noen som synes det er litt skremmende med vannet.

Samtidig er jeg helt sikker på at babyen fort venner seg til badekaret også :)

Rygg!!!

6. Kan jeg pumpe meg, slik at mannen kan gi henne melk på flaske hvis jeg er ute en kveld?

Ja, det kan du absolutt. Vær bare klar over at det kan være greit at du har fått ammingen skikkelig i gang først, og at du fort kan få brystspreng og lekkende bryst når du er borte en stund :)

Den første mnd har mine ligget i vognbagen med voksipose. De har vært så små og kalde, og sprinkelsenga har vært alt for stor.

Etter 1 mnd har de blitt lagt i sprinkelsenga, og da har det vært kjempegreit.

Hva du må er det vel ingen som kan si, men når barnet vokser ut av vuggen er det vel på tide med ny seng :)

Jeg hadde ikke peiling på babyer - hadde knapt holdt en. Men tenkte ikke særlig på baby tida - bare på fødselen!

Jeg syns ikke det var noe som helst problem å stelle babyen da den kom allikevel. Det finnes MANGE babybøker på bibliotket. Skal prøve å svare på spørsmålene dine:

Ikke våtservietter - brukes bare til nødløsning. Jeg vasket dem med myk liten klut (kjøpt på sparkjøp) og vann. Evt litt baby olje i vannet.

De viser deg på sykehuset. Så kjøper man bare en størrelse større når de blir for små. :)

Nei - bare hvis de får bleieutslett. Da brukte jeg en salve som heter Inotyol. (Sinksalve).

4. Skal babyen bades hver dag?

Nei - det er ikke bra for huden. Men minst en gang i uka da.

Må dette gjøres i en liten tilpasset balje, eller kan jeg klare det i badekaret vårt?

Badekaret blir for stort tror jeg. I så fall må du nesten bade selv - og det går jo fint av og til. Kjøp en plastikk balje - trenger ikke være sånt stort stellebord.

Rygg var det siste jeg hørte ihvertfall.... Men nå er mine 5 og 7 år

Ja - det bør gå fint, men kanskje ikke helt i begynnelsen. De første månedene pleier babyene å drikke veldig ofte på kvelden. Og du kommer til å få melkespreng når du ikke får ammet til vanlig tid. Du bør øve på å gi flaske først. Noen sier at det ikke er lurt fordi barna da bare vil ha flaske etterpå, men den erfaringen har ikke jeg.

Når vugga er blitt for liten... Tipper ca 5 mnd.

Dette var til STOR hjelp! Tusen, tusen takk! Også var det godt å høre at jeg ikke er den eneste :)

Gratulerer med graviditeten og lykke til med den kommende fødselen!

Ingen har medfødte kunnskaper om babystell! :-)

Jeg kjøpte en bok som het "Alt om barnet" av Penelope Leach. Jeg valgte denne etter å ha tittet i det som var av bøker om babystell på Tanum, og denne likte jeg best basert på det jeg så. Den er ganske stor, men inneholder MYE info!

i tillegg snakket jeg med venninner, barselgruppe, helsesøster, + at jeg fikk litt grunnleggende opplæring på barselavdelingen.

I tillegg til Penelope-boka leste jeg MASSE om amming (printet ut artikler fra internett), og mye kunnskap på dette området bidro sterkt til at jeg berget meg gjennom uventede ammeproblemer.

Tusen takk!! Den boka skal jeg sjekke, trenger alle tips jeg kan få ;)

Annonse

Jeg kan trøste deg med at du vil bli vist det meste du trenger av praktisk stell mens du er på føden. Kanskje du må be om det, men da gjør du det :)

Jeg bruker bare klut og vann på mine barn. Huden skal helst ikke ha så mye såpe, og barna blir gullende rene med bare vann. Når vi er ute på tur har jeg brukt våtservietter. P.S. Den blå fra Coop (X-tra eller noe slikt) er visstnok av de bedre og uten mange av de tilsetningsstoffene som finnes i Pampers og Natusan sine.

Bleiene er delt inn i kilo. Som regel vil en nyfødt bruke bleier beregnet på dem fra 2-4 eller fra 3-5 kg.

Kjøper du feil, og ikke har åpnet pakken, så kan du levere pakken tilbake i butikken og få riktig størrelse.

Nei da. Stumpen smøres bare om den lille er sår. Da kan jeg anbefale deg 2 salver. SebaMed Spesialsalve er flott når det bare er litt rødme og sårhet. Inotyol er suveren når det er skikkelig sårt.

Nei, i starten anbefales det ikke å bade babyen hver dag. Huden tørker fort inn av det.

Etterhvert som man ønsker å få til en litt fastere døgnrytme (rundt 3-mnd alder med mine) har vi brukt kveldsbad som en del av rutinen.

Jeg syntes det var godt å ha en liten balje tilpasset den lille. De blir så glatte, og kan være litt kronglete å holde i. Dessuten er det noen som synes det er litt skremmende med vannet.

Rygg!!!

6. Kan jeg pumpe meg, slik at mannen kan gi henne melk på flaske hvis jeg er ute en kveld?

Ja, det kan du absolutt. Vær bare klar over at det kan være greit at du har fått ammingen skikkelig i gang først, og at du fort kan få brystspreng og lekkende bryst når du er borte en stund :)

Den første mnd har mine ligget i vognbagen med voksipose. De har vært så små og kalde, og sprinkelsenga har vært alt for stor.

Hva du må er det vel ingen som kan si, men når barnet vokser ut av vuggen er det vel på tide med ny seng :)

''Bleiene er delt inn i kilo. Som regel vil en nyfødt bruke bleier beregnet på dem fra 2-4 eller fra 3-5 kg.''

Du har hørt den om moren som første gang skulle reise bort uten babyen. Da hun kom hjem, var bleia stappfull, og fortørnet spurte hun mannen: "Men hvorfor har du ikke skiftet på babyen?"

Hvorpå mannen svarte: "det sto jo på pakka at den var for 3 til 5 kilo"......

Rygg!!!

Å, tusen takk - både for gode råd og for at du ikke lo ;)

dette er sååå viktig for meg! :)) Føles som mannen har mer peil, og det er hvertfall flaut ;)

Dette var til STOR hjelp! Tusen, tusen takk! Også var det godt å høre at jeg ikke er den eneste :)

.....en liten nyttig tilleggsopplysning. Hvis bebyen blir forskrekket i begynnelsen over å bade så pass på å få ørene under vann. Tror det minner om noe...da faller de til ro. Mine så nesten meditative ut da:-)

Gjest Elextra

Jeg var selv over 30 da jeg fikk første barnet, og hadde knapt noen gang skiftet en bleie. Men når du har gjort det to ganger føler du deg allrede dreven :).

Du får en fin første innføring på barsel, og du får også utdelt en detaljert "bruksanvisning" på sykehuset (kjekt med de små - omtrent som når du handler ny TV følger det med bruksanvisning :-)). Jeg hadde også stor glede av en bok jeg kjøpte på forhånd, nå husker jeg ikke hvilken, men det kan ha vært den morsan nevner nedenfor. Nylanders "Mamma for første gang" er også populær.

Uansett - slapp av! Det går så bra så :-)

Jeg var selv over 30 da jeg fikk første barnet, og hadde knapt noen gang skiftet en bleie. Men når du har gjort det to ganger føler du deg allrede dreven :).

Du får en fin første innføring på barsel, og du får også utdelt en detaljert "bruksanvisning" på sykehuset (kjekt med de små - omtrent som når du handler ny TV følger det med bruksanvisning :-)). Jeg hadde også stor glede av en bok jeg kjøpte på forhånd, nå husker jeg ikke hvilken, men det kan ha vært den morsan nevner nedenfor. Nylanders "Mamma for første gang" er også populær.

Uansett - slapp av! Det går så bra så :-)

''Men når du har gjort det to ganger føler du deg allrede dreven :). ''

Man blir fort dreven, ja. Jeg husker at venner og familie maste om at vi (min mann og jeg) måtte "øve" oss ved å skifte bleie på deres barn. Men det var selvsagt bare en dårlig unnskyldning for å få oss til å ta jobben! ;-)

I løpet av den første uka har man fort skiftet ca 50 bleier, så man slutter for å være 'nybegynner' på den fronten! ;-)

Re. Nylanders bok: Tror ikke den fantes på markedet da jeg kjøpte min bok. jeg hadde forresten fått anbefalt fra enkelte boka til "hun svenske gærne dama med ni barn", men needless to say så kjøpte jeg IKKE den. ;-) Sikkert mye fint der også, og jeg er enig med henne i deler av det hun skriver, men hun blir litt 'over the top' for meg......

Er nok ingen her som ler av deg selv om du ikke kan all verden om babystell nå! Bare vent til du ha hatt en par dager på sykehuset. Snakk mye med barnepleierene som jobber der. De kan utrolig masse! Foresten har du allerede fått mange gode råd, men jeg vil gi noen flere.

Vask kun med vann og klut. La babyen ligge mest mulig uten bleie! Da holder den huden finest, og du slipper bruke mye salve som du spør om som nr.3.

Ut fra vekta på babyen. Veldig enkelt når en først har lært systemet. Gå bort til avdelingen med bleier nå og se litt på dem. Ingen vits å kjøpe nå så lenge før babyen kommer. Men greit å ha gjort seg litt kjent.

3. Må rompa smøres hver gang man skifter bleie?

Nei absolutt ikke. Etter at du har vasket rompa, med en myk klut, slike glatte i bomull (kan kjøpes på Hansen og Dysvik) lar du rompa lufttørke. Dersom rompa er sår anbefaler jeg Silulen (sinksalve). Smør på den etter at rompa har lufttørka, la den trekke seg inn litt før du har på igjen bleia. Benytt anledningen til å la babyen ligge på magen! :-)

4. Skal babyen bades hver dag? Nei.

Må dette gjøres i en liten tilpasset balje, eller kan jeg klare det i badekaret vårt? De første gangene kan babyen bade i vasken.

På rygg, men de skal ligge mest mulig på magen fordi det er derifra de skal komme seg opp og frem her i livet :-)

Tåteflaske anbefales ikke før ammingen går greit. Det betyr at det er best å vente noen uker kanskje. Kan hende du får litt andre behov også etter at babyen er født.

Når hun vokser fra vuggen, må hun ha sprinkelseng. Vokser fra betyr enten i lengde eller at hun begynner på klatre ut av den. Dere har altså flere mnd foran dere før dere trenger sprinkelseng.

Har ikke du fått brosjyre og hefter fra jordmor da? Snakk med jordmor og spør om dette. Jordmor kan også gi gode svar. Det er foresten vanlig nå å ikke vite så mye om barnestell før en blir mamma og pappa selv.

Annonse

Gjest Elextra

''Men når du har gjort det to ganger føler du deg allrede dreven :). ''

Man blir fort dreven, ja. Jeg husker at venner og familie maste om at vi (min mann og jeg) måtte "øve" oss ved å skifte bleie på deres barn. Men det var selvsagt bare en dårlig unnskyldning for å få oss til å ta jobben! ;-)

I løpet av den første uka har man fort skiftet ca 50 bleier, så man slutter for å være 'nybegynner' på den fronten! ;-)

Re. Nylanders bok: Tror ikke den fantes på markedet da jeg kjøpte min bok. jeg hadde forresten fått anbefalt fra enkelte boka til "hun svenske gærne dama med ni barn", men needless to say så kjøpte jeg IKKE den. ;-) Sikkert mye fint der også, og jeg er enig med henne i deler av det hun skriver, men hun blir litt 'over the top' for meg......

Hehe, enig i at man må ta mye av det Anna Wahlgren skriver med en klype salt, men husker likevel at jeg hadde glede av å lese det hun skriver, særlig om fødsel og Lamazemetoden. Leste alt jeg kom over da jeg var gravid første gangen, kjøpte vel en bok selv, og lånte mye av venninner. I tillegg til alt jeg leste på nettet :-).

Hehe, enig i at man må ta mye av det Anna Wahlgren skriver med en klype salt, men husker likevel at jeg hadde glede av å lese det hun skriver, særlig om fødsel og Lamazemetoden. Leste alt jeg kom over da jeg var gravid første gangen, kjøpte vel en bok selv, og lånte mye av venninner. I tillegg til alt jeg leste på nettet :-).

Ja, har man boka i _tillegg til_ annen informasjon, pluss en dæsj sunn fornuft, så kommer det jo mye bra fra henne også.

Du har fått så mange gode råd at jeg ikke har noe mer å komme med.

Men jeg smilte litt for meg selv da jeg leste innlegget ditt. Ikke fordi jeg synes du var dum og uvitende, men fordi jeg kjente meg så godt igjen selv. Var 32 år da jeg fikk mitt første barn og hadde knapt tatt i en baby før. Men det gikk supert! Du blir kastet ut i det og bare må stelle barnet ditt. Du vil også få masse hjelp av barnepleierne på sykehuset. Etter hvert får du erfaring og vet når du skal smøre stupen feks.

Ønsker deg lykke til!! Det kommer til å gå så fint så!!

Om stell og skift vil du lære på sykehuset.

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt at du ikke vet noe om barnestell. Du blir ingen dårligere mor av den grunn. Jeg venter også mitt første barn, men jeg hadde ikke visst noe særlig om babyer jeg heller hvis jeg ikke hadde hatt en del i nærmeste familie opp gjennom årene.

Gjest blaastrek

Jeg har termin om 11 dager og er like "lost" som deg. Hehe :-) Skrev i papirene som jeg sendte til sykehuset at vi trengte all den opplæring vi kunne få. De gratisbøkene en får hos jordmor/lege står det litt om stell så du kan jo titte der.

Andre ting som jeg er usikker på er hvor mye klær, hva slags pose/dyne i vogna, hvordan holde babyen på best måte for babyen, hvor mye skal den sove...

Finner vel ut av det etter hvert! :-)

Gjest blaastrek

Jeg har termin om 11 dager og er like "lost" som deg. Hehe :-) Skrev i papirene som jeg sendte til sykehuset at vi trengte all den opplæring vi kunne få. De gratisbøkene en får hos jordmor/lege står det litt om stell så du kan jo titte der.

Andre ting som jeg er usikker på er hvor mye klær, hva slags pose/dyne i vogna, hvordan holde babyen på best måte for babyen, hvor mye skal den sove...

Finner vel ut av det etter hvert! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...