Gå til innhold

Behandlingstid

Anbefalte innlegg

Finnes det noe regelverk som sier hvor lang tid bv har på seg til å skrive sosialrapporten? Vi er igang med prosess nr. 2, og bv har nå brukt 6 månder fra første møte. Og enda er de ikke ferdig! Greit nok at vi har ny saksbehandler, men hun har jo rapporten fra sist gang, og veldig mye er jo det samme. Alt om bakgrunn, familie, nettverk, utdanning, arbeid osv er jo akkurat som før. Det nye er jo hvordan vi har det som familie sammen med barnet vårt, og om det er noe forandringer siden sist. Jeg har jo hørt andre si at prosess nr.2 går raskere både i bv og bufetat. Så hva driver de med egentlig? Noen som vil dele sine erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290409-behandlingstid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest girasol

Oh, don't get me started! Vi var også annengangssøkere og mente som deg at det umulig kunne gå så lang tid!!... Til sammen, fra vi kontakta dem til de var ferdig med rapporten, tok det 1 år og 4 mnd!! De måtte ha 4 (!!) besøk med oss, spurte om alt det samme som stod i den forrige rapporten, og skrev 5 linjer om vår nye familiesituasjon etter å ha fått barn i hus!

Så dere er ikke alene om tregt barnevern!

Lykke til da!

M.v.h.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290409-behandlingstid/#findComment-2331421
Del på andre sider

Gjest Ventefar

Kommunene har plikt til å utrede adopsjonssøkere, men det er dessverre et stort problem at kommunene ikke har noen frist for å gjøre dette. Noen kommuner ordner saken på 2-3 måneder, mens andre bruker over ett år. Jeg synes at behandling over 6 måneder burde tilsi at man prøver å "dytte på" litt. Hvis barnevernet har for lite ressurser til å gjøre en god nok jobb (inkludert å prioritere slike søknader), kan det kanskje være en ide å ta dette opp med rådmannen eller andre i kommunens ledelse. Alterntivt - få en kommunepolitiker til å spørre litt. Bruk lokalavdelingen av foreningen din - kanskje de vet om flere tilfeller i samme kommune? I verste fall kan man bruke lokalavisa? Viktig at purringer ikke blir oppfattet som utidig mas - de fleste er nok litt redd for å irritere saksbehandlerne i barnevernet, så alle purringer bør være både høflige og saklige.

I Bufetat går det stadig bedre i de fleste regionene. Behandlingstiden der går ned, og 2.gangs (eller 3. gangs) søkere skal behandles raskere enn de som søker for første gang. Flaskehalsen er med andre ord som regel i kommunen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290409-behandlingstid/#findComment-2331477
Del på andre sider

Huff, huff, huff, ikke bra, synes jeg. En ting er jo om en må vente på å komme igang, noe annet at de bruker så lang tid på selve arbeidet. Uansett om det er vanskelig for dem å prioritere adopsjonssaker så tyder jo ikke slik behandling på at de er særlig effektive rent generelt sett. Det er åpenbart et problem at vi har få rettigheter og liten mulighet til å gjøre noe i slike situasjoner. Ser du har fått noen forslag til hva dere kan gjøre. kanskje er det også en mulighet å ta det oppover i det kommunale systemet, evt. til fylkesmannen, eller lufte det med BUFetat.

Jeg er med i ressursgruppe for adopsjon i foreningen Ønskebarn. Ventetider er en av de sakene vi ønsker å jobbe med. Foreløpig er gruppa nystartet og vi har begrenset kapasitet, men vi ønsker kontakt med søkere som har slike erfaringer fra prosessen og forhåpentligvis kan vi på sikt bidra både generelt og i mer konkrete saker. Send meg gjerne en mail på [email protected].

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290409-behandlingstid/#findComment-2331574
Del på andre sider

Oh, don't get me started! Vi var også annengangssøkere og mente som deg at det umulig kunne gå så lang tid!!... Til sammen, fra vi kontakta dem til de var ferdig med rapporten, tok det 1 år og 4 mnd!! De måtte ha 4 (!!) besøk med oss, spurte om alt det samme som stod i den forrige rapporten, og skrev 5 linjer om vår nye familiesituasjon etter å ha fått barn i hus!

Så dere er ikke alene om tregt barnevern!

Lykke til da!

M.v.h.

Jeg blir virkelig sjokkert, jeg. Synes det er helt uakseptabel atferd fra en offentlig instans og særlig når klientene det gjelder står i et avhengighetsforhold til etaten. Selv om adopsjonssaker ikke kan prioriteres får slike historier iallefall meg til å tenke litt stygt om effektiviteten deres i andre saker også...

Jeg er med i ressursgruppe for adopsjon i foreningen Ønskebarn. Ventetider regionalt og lokalt er en av de sakene vi håper å kunne gjøre noe med. Foreløpig er gruppa nystartet, men vi er interessert i å komme i kontakt med søkere som har opplevd slikt som dette. Ta gjerne kontakt på [email protected] hvis du kan tenke deg å fungere som eksempel (anonymisert selvfølgelig) i en henvendelse til ansvarlige myndigheter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290409-behandlingstid/#findComment-2331578
Del på andre sider

Takk for svar. Det er leit å høre og innse at vi faktisk er prisgitt de som skriver rapporten. Klager og pusher vi på kan vi jo risikere å irritere dem slik at de bruker enda lenger tid! Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor de ikke har mer tid til oss enn EN TIME pr. 6.uke!! Og atpåtil skal de ha 5-6 møter med oss. For å diskutere det som allerede står i sosialrapporten fra sist gang!

Hvis det kan hjelpe noen sender jeg deg gjerne en e-post, fillolin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290409-behandlingstid/#findComment-2332863
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...