Gå til innhold

det og ikke sende barn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest skjemmer jeg henne bort

jeg jobber ikke full stilling så jeg har en del fri på dagen.nå går jeg sykmeldt så jeg lar vår datter på 4 år være hjemme fra barnehagen.den eldste går på skole.

når jeg sier dette til folk så får jeg beskjed om att jeg skjemmer henne bort ved og ikke sende henne i bhg.

jeg synes det er kos og ha henne hjemme og tenker att snart begynner hun også på skole og da er det slutt på dette.

hva synes dere der ute?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290441-det-og-ikke-sende-barn-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det å ike ha barn i barnehagen er det samme som å skjemme bort barnet. Men hvis hun går i barnehagen, og du har henne hjemme litt sånn det passer ditt humør så tror jeg det kan bli vanskelig for henne. Hun vil bli utenfor sosialt i barnehagen. Jeg tror barn trives med rutiner og trenger rutiner for å få oversikt. En annen ting er om en 4 åring kanskje vil savne andre barn??

Om dere begge trives med dette, synes jeg det bare er å nytte den tiden du får sammen med henne. Slike muligheter kommer ikke tilbake.

Jeg skjønner ikke hva dette har med bortskjemthet å gjøre. Det eneste måtte være om barnet daglig fikk hyle seg til hva det skulle gjøre og om det skulle være hjemme eller i barnehagen. Men det er jo ikke det dette handler om.

Multippel har et poeng med at en "uryddig" og uforutsigbar barnehagedeltagelse kan oppleves problematisk for barnet. Om du vil benytte barnehagen noe, delte dager eller enkelte dager, kan det være greit å diskutere det med ped.leder slik at dere får et godt system, gode rutiner og best mulig kontinuitet.

mvh

Gjest Elextra

Jeg synes ikke du skjemmer henne bort, men synes kanskje d til en viss grad fratar henne muligheten for gode relasjoner med jevnaldrende. For en kort periode er det jo greit, men ville ikke gjort det for lengre tid. Fireåringer har godt av å gå i barnehagen, kunne du ikke heller la henne ha korte dager der?

For en kort periode, og om barnet ønsker det selv, burde det imidlertid være helt greit.

Jeg forstår ikke hva bortskjemthet har med dette å gjøre. Isåfall må en jo tenke at barnehagen er en slags straff og at barnet har fortjent den... Enig med de andre i at det for henne kanskje kan være godt med forutsigbarhet, heller delte dager enn sjeldne dager i barnehagen o.l., men ellers må det da være bare fint å ha en litt roligere tilværelse med mer samvær en periode. Med en 4-åring er det jo også så utrolig mye morsomt en kan finne på, så kjedelig eller lite stimulerende trenger det absolutt ikke bli. Et annet spørsmål er jo om du som er sykmeldt også trenger noe av tiden til deg selv, men det avhenger jo av årsak og er noe du sikkert kan vurdere selv.

punky brewster

Tenker som deg at det er koselig å være sammen med barna sine og det er overhodet ikke å skjemme henne bort. Jobber selv i barnehage og enkelte unger har aldri en fri dag i løpet av året, selv når foreldrene har fri /avspasering så sender de barna i barnehagen.

Annonse

Gjest rullekanin

Jeg syns du gjør det eneste rette!! Så lenge du har overskudd til å ha henne hjemme så skjønner jeg overhodet ikke hva som er galt med det. Bortskjemt?? DET er det merkeligste jeg har hørt. Nei, la ungene være hjemme mest mulig. Plutselig er de store og da sitter vi der med sjegget fullt av postkasser.

Jeg jobber bare ca 75% og har deler av dagene fri. Barnehagen legger desverre opp til at alle skal være der kl 09.30. Jeg kunne tenkt meg å ha minsta hjemme til i elleve tolv tiden hver dag, men da faller hun helt utenfor i bhg. Synd at det skal være sånn.

Kornblomst1365380874

Jeg gjorde det på samme måten da jeg jobbet mindre, men problemene kom da vi måtte øke opp igjen. Da ville h*n ikke være i barnehagen lengre.

Han falt utenom leken til de som gikk mere og vi strevde en stund for å få dette på beina igjen.

Tror at visst de først skal gå i barnehagen er det bedre å følge den opprinnelige planen og ihvertfall ikke la barna bestemme om de vil gå eller være hjemme.

Gjest Elextra

Jeg syns du gjør det eneste rette!! Så lenge du har overskudd til å ha henne hjemme så skjønner jeg overhodet ikke hva som er galt med det. Bortskjemt?? DET er det merkeligste jeg har hørt. Nei, la ungene være hjemme mest mulig. Plutselig er de store og da sitter vi der med sjegget fullt av postkasser.

Jeg jobber bare ca 75% og har deler av dagene fri. Barnehagen legger desverre opp til at alle skal være der kl 09.30. Jeg kunne tenkt meg å ha minsta hjemme til i elleve tolv tiden hver dag, men da faller hun helt utenfor i bhg. Synd at det skal være sånn.

''og da sitter vi der med sjegget fullt av postkasser''

*knegg* - morsomt uttrykk.

''Jeg kunne tenkt meg å ha minsta hjemme til i elleve tolv tiden hver dag, men da faller hun helt utenfor i bhg. Synd at det skal være sånn.''

Sånn vil det nødvendigvis bli fordi barnehagene heldigvis ikke lenger bare er en "oppbevaringsplass" for foreldre som er ute i jobb. Nå har barnehagene fast pedagogiske opplegg de skal gjennomføre i løpet av barnehageåret og da må de jo ha endel faste rammer rundt hverdagen. Det blir også slitsomt og uoversiktlig for de andre barna hvis noen barn kommer og går når de vil. Sånn sett synes jeg det er flott at barnehagene har fast kjernetid.

Bortskjemt må da bli helt feil! Så lenge dere har det fint begge to, er det jo helt supert!

Jeg er også sykemeldt for tiden, og skulle ønske jeg hadde anledning til å gjøre det samme. Men - dagene fylles opp av behandlinger og egentrening, så det blir lite ekstra fridager på barnehagebarnet... Jeg ville nok forresten ikke tatt henne helt ut av barnehagen, men en fridag innimellom hadde vært trivelig. :-)

Så: Drit i hva folk sier, det er du/dere som styrer dette helt og fullt!

her i huset hadde det ikke funket særlig bra, for jeg merker at jentungen har behov for det barnehagen har å tilby, og mange dager etter hverandre hjemme med mor er slettes ikke tilfredsstillende. (Selv om vi går tur, har leker i hagen, gjør forskjellige aktiviteter inne, osv...) Det er greit i 2 dager eller 5, men noe særlig mer enn det blir både hun og jeg lei.

Når folk gidder å bry seg om det og mene noe om det, kan du f.eks bare svare noe sånt som at "men det er dette som passer best for oss, i vår situasjon". Det kan jo hende det får noen til å tenke litt over at det faktiks ikke er sånn at det er en fasit på hvilken løsning som er best for absolutt alle her i verden.

Annonse

Gjest rullekanin

''Jeg kunne tenkt meg å ha minsta hjemme til i elleve tolv tiden hver dag, men da faller hun helt utenfor i bhg. Synd at det skal være sånn.''

Sånn vil det nødvendigvis bli fordi barnehagene heldigvis ikke lenger bare er en "oppbevaringsplass" for foreldre som er ute i jobb. Nå har barnehagene fast pedagogiske opplegg de skal gjennomføre i løpet av barnehageåret og da må de jo ha endel faste rammer rundt hverdagen. Det blir også slitsomt og uoversiktlig for de andre barna hvis noen barn kommer og går når de vil. Sånn sett synes jeg det er flott at barnehagene har fast kjernetid.

Jada, jeg er selv pedagog og skjønner alt dette. Syns bare det er litt trist av og til. Kunne redusert plassen, men har såpass uregelmessig arbeidstid at det blir bare tull til tider. Det går fint å lever til kl. halv ti og i tillegg skjer hentinga veldig tidlig også. Egentlig er vi veldig fornøyd;o)

At det å ønske å være sammen med barna sine i størst mulig grad skulle være å skjemme henne bort, er noe av det mest tullete jeg har hørt.

Det stikker kanskje litt misunnelse igjennom fra de som peser avgårde med barna hver morgen. Jeg kjenner ikke mange foreldre som ikke ønsker seg mer tid med barna.....

Jada, jeg er selv pedagog og skjønner alt dette. Syns bare det er litt trist av og til. Kunne redusert plassen, men har såpass uregelmessig arbeidstid at det blir bare tull til tider. Det går fint å lever til kl. halv ti og i tillegg skjer hentinga veldig tidlig også. Egentlig er vi veldig fornøyd;o)

Jeg synes det er lettere å hente tidlig enn å komme for sent om morgenen. F.eks. levere klokka halv ti og hente rett før siste måltidet i 14-tida. Forøvrig ser jeg ikke noe som helst galt i å ha barnet hjemme dersom man selv er hjemme, men kanskje ikke hver dag?

Gjest skjemmer jeg henne bort

Jeg synes ikke du skjemmer henne bort, men synes kanskje d til en viss grad fratar henne muligheten for gode relasjoner med jevnaldrende. For en kort periode er det jo greit, men ville ikke gjort det for lengre tid. Fireåringer har godt av å gå i barnehagen, kunne du ikke heller la henne ha korte dager der?

For en kort periode, og om barnet ønsker det selv, burde det imidlertid være helt greit.

takk for alle gode svar...akkurat nå har jeg en rygg som har låst seg litt og burde kanskje tatt mer hensyn til meg selv..men vår datter er ikke noe problem og ha hjemme.hun leker masse på rommet sitt og tusler rundt i huset med sitt.vi leser og tegner litt og har det kos.jeg får ikke lov til og ligge rett ut men gå en del.regner med att jeg må begynne med behandlinger til uka og da er det barnehage igjen

Gjest mamma til 2 gutter

Da er du ikke alene iallefall.

Jeg er hjemme m minstemann nå,og har min snart 4åring hjemme 2 dager i uka.3 dager er han i barnehage(går korte dager)

For oss fungerer dette veldig bra.

Syntes dette ikke er bortskjemming jeg.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...