Gå til innhold

barnemat til en nybegynner :)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her inne. Har ei lita jente på 7 mnd. Det er mitt første barn, så det er vel helt vanlig å lure på alt mulig, som sikkert er veldig innlysende, men man er jo livredd for å gjøre noe gale :)

Kan man gi vanlig plantemargarin til en 7 mning selv om det er salt i det?

Vet at man ikke bør gi salt i mat, men ser at smør er en av ingrediensene i flere barnematoppskrifter

Når kan man begynne å krydre maten.. Hvitløk, pepper ovs?

Jenten min har enda ikke fått tenner. Vet at man kan så smått begynne med brød i 8 mnd alder, men da må hun vel ha tenner?

Lurer på alt mulig. Håper noen vil svare :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290449-barnemat-til-en-nybegynner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint gi brød før hun får tenner. For noen er bittebittesmå oppskjærte biter det letteste, for andre er det enklere å holde en brødskorpe selv og tygge på.

Ville kjøpt margarin uten salt.

Annet krydder enn salt tror jeg ikke det er noe i veien for, men smaksløkene til en baby er såpass uvante til smaker at de gjerne syns most potet med morsmelk er en kjempestor smaksopplevelse, så det er ikke nødvendig.

Du kan fint gi brød før hun får tenner. For noen er bittebittesmå oppskjærte biter det letteste, for andre er det enklere å holde en brødskorpe selv og tygge på.

Ville kjøpt margarin uten salt.

Annet krydder enn salt tror jeg ikke det er noe i veien for, men smaksløkene til en baby er såpass uvante til smaker at de gjerne syns most potet med morsmelk er en kjempestor smaksopplevelse, så det er ikke nødvendig.

Tusen takk. Har ikke tenkt på at jeg kan bruke margarin uten salt.. hjernen min fungerer ikke så bra for tiden :-)

Hei :)

Det går helt fint å bruke margarin med salt i, fordi det er snakk om så små mengder. Sunn fornuft kommer du veldig langt med, så det med salt klarer du nok vurdere i forhold til hva du skal gi henne :)

Urter, hvitløk og slikt må du bare bruke. Det er ikke farlig :)

Hei :)

Det går helt fint å bruke margarin med salt i, fordi det er snakk om så små mengder. Sunn fornuft kommer du veldig langt med, så det med salt klarer du nok vurdere i forhold til hva du skal gi henne :)

Urter, hvitløk og slikt må du bare bruke. Det er ikke farlig :)

Takk! ingenting er godt nok for jenta mi vet du :-)

Annonse

Hva barna klarer å tygge og svelge er veldig individuelt. men fersk loff blir fort til en deigklump.

Noen får i seg det utroligste med bare gommene.

;-)

Prøv med litt krydder å se hvordan barnet liker det. (Her til lands er det jo nesten så man får beskjed om å gjøre maten mest mulig smakløs. Jeg ser ikke helt hva som er så ille med at maten smaker annet enn blæhæ...)

Hva med moset frukt og grønt. Banan og en del kokte grønnsaker kan gis i biter. Der kan du få masse smak uten å tilsette så mye av hverken det ene eller det andre.

Mais, små biter kokt gulrot, erter, paprika er perfekt til å legge foran barnet, noen biter av gangen, så kan h*n selv plukke det i seg. Kjekt for barnet og god motorisk trening. Friske farger blir det også. Makaroni går også an. Små brødbiter gjør også nytten.

mvh

De tygger ikke med fortennene alikevel vet du, så skal du vente med brød til jekslene er på plass så blir det lenge til. ;o)

Dui blir mer avslappet for hvert barn, førstemann fikk vel babymat på glass til han var godt over året. Nr. 2 spiste det samme som oss fra hun var 10 mnd omtrent. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...