Gå til innhold

Mor 50% Far 50% eller mest hos en?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Våre barn bor like mye hos begge og det trives de godt med. Skulle de bodd mer hos den ene tror jeg de ville savnet den andre mye og muligens følt at den andre ble mye alene uten dem.

Andre synes det er best at barnet bor mest hos den ene og bare er litt hos den andre. Om det er for sin egen del eller for barnets kan nok variere.

Gjest sjøstjerna

Personlig tror jeg alle trenger et fast tilknytningsted som de kan kalle hjem. Hjemmet blir "basen" - hvor de kan ha alle sakene sine, har sine regler etc.

Så kan barnet besøke den andre foreldren så mye det vil.

Ikke enkelt kanksje, men det er det jeg tror er best for barnet.

Gjest pføy...

Personlig tror jeg alle trenger et fast tilknytningsted som de kan kalle hjem. Hjemmet blir "basen" - hvor de kan ha alle sakene sine, har sine regler etc.

"besøke den andre"....????

Tror det er viktig for barn at begge foreldrenes hjem er deres hjem også, og har regler (helst felles regler om foreldrene klarer å enes om det) og føler seg "hjemme" på begge steder selv om man ikke bor like mye på hvert sted.

Tror ikke du hadde følt deg som en fullgod forelder om barnet ditt så på deg og hjemmet ditt kun som et sted h*n var på besøk av og til.......

Annonse

Gjest Elextra

Når foreldre samarbeider godt, og bor rett i nærheten av hverandre, tror jeg i mange tilfeller det beste er at de bor litt hos hver. Kjenner du kanskje ikke til noen eksempler på at denne løsningen fungere godt? Jeg kjenner mange.

Var selv i utgangspunktet skeptisk, men har endret mening etter å ha sett flere eksempler på at det fungerer. På den måten oppnår barna å beholde nesten samme gode kontakten med begge foreldrene; det er tilnærmet umulig når det for ene parten bare dreier seg om besøk.

Gjest sjøstjerna

"besøke den andre"....????

Tror det er viktig for barn at begge foreldrenes hjem er deres hjem også, og har regler (helst felles regler om foreldrene klarer å enes om det) og føler seg "hjemme" på begge steder selv om man ikke bor like mye på hvert sted.

Tror ikke du hadde følt deg som en fullgod forelder om barnet ditt så på deg og hjemmet ditt kun som et sted h*n var på besøk av og til.......

Det er ikke snakk om hva du som foreldre føler.

Men hva som er best for barnet. Og jeg tror det er best med et hjem.

Ideelt bør barnet kunne fritt besøke/være hos den andre foreldren.

Gjest sjøstjerna

Når foreldre samarbeider godt, og bor rett i nærheten av hverandre, tror jeg i mange tilfeller det beste er at de bor litt hos hver. Kjenner du kanskje ikke til noen eksempler på at denne løsningen fungere godt? Jeg kjenner mange.

Var selv i utgangspunktet skeptisk, men har endret mening etter å ha sett flere eksempler på at det fungerer. På den måten oppnår barna å beholde nesten samme gode kontakten med begge foreldrene; det er tilnærmet umulig når det for ene parten bare dreier seg om besøk.

Ja, jeg kjenner til eksempler til at dette fungerer greit.

Men jeg vet ikke over tid- for dette har jo vært en ordning 3-4 år bare.

Men vil du ha TO hjem på sikt?

Gjest Elextra

Ja, jeg kjenner til eksempler til at dette fungerer greit.

Men jeg vet ikke over tid- for dette har jo vært en ordning 3-4 år bare.

Men vil du ha TO hjem på sikt?

Jeg har aldri prøvd det, og er skeptisk for egen del, men kjenner til barn som har levd slik i 5-6 år som ikke kan tenke seg annen løsning.

Det er ikke snakk om hva du som foreldre føler.

Men hva som er best for barnet. Og jeg tror det er best med et hjem.

Ideelt bør barnet kunne fritt besøke/være hos den andre foreldren.

Mine har to hjem og det ser ut til de er veldig fornøyde med det. Men vi praktiserer (med svært få unntak) fri flyt av ting og klær hjemmene imellom.

Men om ungene, når de blir større, vil bo mer fast hos den ene så ser jeg ikke noe problem i det, det skal de selvfølgelig få bestemme selv.

Gjest sjøstjerna

Dette har det vært endeløse diskusjoner om her inne. Tror ikke det finnes en sjablongløsning som passer alle.

Enig i at problemstillingen har ingen løsning som absolutt alle er fornøyd med.

Ofte går de samme diskusjonene igjen. Med jevne mellomrom. :-)

Gjest sjøstjerna

Mine har to hjem og det ser ut til de er veldig fornøyde med det. Men vi praktiserer (med svært få unntak) fri flyt av ting og klær hjemmene imellom.

Men om ungene, når de blir større, vil bo mer fast hos den ene så ser jeg ikke noe problem i det, det skal de selvfølgelig få bestemme selv.

Fint at det fungerer for dere.

:-)

Annonse

Gjest Elextra

Har DU noen gang vært ung nok til å like å ha TO hjem?

Det er et helt hypotetisk spørsmål, men er temmelig sikker på at jeg var mer tilpasningsdyktig da jeg var et lite barn, og at det ville hatt betydning for meg å ha nær kontakt med begge foreldrene mine.

Om de, mot formodning, ville gått fra hverandre, villle de nok valgt en mer tradisjonell løsning, preget som de er av tiden de lever og har levd i.

Gjest sjøstjerna

Det er et helt hypotetisk spørsmål, men er temmelig sikker på at jeg var mer tilpasningsdyktig da jeg var et lite barn, og at det ville hatt betydning for meg å ha nær kontakt med begge foreldrene mine.

Om de, mot formodning, ville gått fra hverandre, villle de nok valgt en mer tradisjonell løsning, preget som de er av tiden de lever og har levd i.

Ja, barn er ofte tilpasningsdyktig. Og de vil innrette seg etter foreldrene.

Men det å ha et stabil base tror jeg er viktig. + at man er velkommen- og tillates- å ha så mye kontakt med den andre foreldren som man bare vil.

Ville du selv byttet hjem hver uke?

Jeg er sikker på at 50-50-ordningen fungerer for en del, men for barn flest tror jeg det er best å finne andre løsninger. Velger man 50-50-løsningen er det viktig at foreldrene er gode venner og bor så nærme hverandre at barna kan ha samme venner på fritiden, mv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...