Gå til innhold

Lymfeknute som er stor - og holder seg stor

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymra mamma

Hei!

Gutten vår på fire år har i nesten to måneder hatt en forstørret lymfeknute på halsen. Den er omlag 1,5 cm x 3 cm. For sju uker siden ble den undersøkt av lege, og gutten ble sjekket med ultralyd. Den var uvanlig stor, men ultralydlegen så ingenting unormalt ellers ved den. Vi fikk beskjed om at den ville gå tilbake av seg selv.

Nå er det altså gått sju uker, og lymfeknuten er ikke gått tilbake. Den virker dog ikke til å plage han, er ikke øm eller vond.

Bør jeg bare se det videre an - eller hva tror dere? Andre med lignende erfaringer?

Fortsetter under...

Jeg hadde nok gått en gang til til legen. Hva med privat legesenter (Volvat eller liknende?) Har på følelsen at de ofte tar ting litt mer alvorlig. Koster ca. 600,- for en konsultasjon. Jeg hadde ihvertfall ikke gått rundt å bekymret meg uten å få en second opinion.

I "gamle dager" gikk vi og tok en senkning for å se hva som var grunnen til slike lymfeknuter (det tyder jo på at "noe" er galt. Jeg hadde en sånn på halsen som 17 åring - ingen plager i det hele tatt, men prøven viste kyssesyken!!! Nå er vel det ganske usannsynlig for en 4 åring, men få tatt en blodprøve for å sjekke du.

I "gamle dager" gikk vi og tok en senkning for å se hva som var grunnen til slike lymfeknuter (det tyder jo på at "noe" er galt. Jeg hadde en sånn på halsen som 17 åring - ingen plager i det hele tatt, men prøven viste kyssesyken!!! Nå er vel det ganske usannsynlig for en 4 åring, men få tatt en blodprøve for å sjekke du.

"Kyssesyke" smitter blant annet ved spytt. Alt man trenger å gjøre for å få det er å drikke av samme glass / flaske. Så barn kan i høyeste grad få det. Det kan som du helt sikkert vet være en ganske alvorlig diagnose.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...